سرمایه‌گذاران منتظر سیاست‌های فدرال رزرو

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۷۰
سرمایه‌گذاران منتظر سیاست‌های فدرال رزرو

گروه جهان  طلا تسلیمی

جرومی پاول دیروز سه‌شنبه برای اولین مرتبه در قامت رییس جدید فدرال رزرو در کنگره امریکا در برابر قانون‌گذاران حاضر شد. روسای بانک مرکزی عموما دو مرتبه در سال برای گزارش درباره وضعیت اقتصاد کشور در کنگره حضور می‌یابند؛ اما دیدار دیروز پاول با قانون‌گذاران از اهمیت ویژه‌یی برخوردار بود. این نخستین حضور رسمی او به عنوان رییس جدید بانک مرکزی محسوب می‌شد و قانون‌گذاران منتظر نخستین نشانه‌ها از برنامه‌های کلی پاول بودند. سرمایه‌گذاران نیز بی‌صبرانه دریافت سرنخ‌هایی از رویکرد کلی پاول، تغییرات احتمالی در سیاست‌گذاری‌ها پس از ژانت یلن و چگونگی تسریع افزایش نرخ بهره در صورت افزایش ناگهانی نرخ تورم در کشور را انتظار می‌کشیدند. پاول ساعات پایانی سه‌شنبه در برابر کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان حاضر شد و فردا پنج‌شنبه نیز به سوالات کمیته بانکداری سنا پاسخ خواهد داد.

 تسریع افزایش نرخ بهره

یکی از مهم‌ترین مسائل برای بازارهای مالی و سهام مساله افزایش نرخ بهره است. به گزارش سی‌ان‌ان همه شواهد موجود از افزایش نرخ بهره در سال 2018 حکایت دارد؛ اما سوال این است که چقدر و با چه سرعتی؟ مقامات فدرال رزرو به رشد اقتصادی امریکا خوش‌بین هستند و درحال حاضر 3مرتبه افزایش نرخ بهره در سال جاری و دو مرتبه در سال 2019 را در نظر گرفته‌اند.

اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی نرخ بهره را امسال 4مرتبه افزایش دهد چراکه قانون کاهش مالیاتی جمهوری‌خواهان احتمالا به تسریع رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم منجر خواهد شد. رندال کوارلز یکی از اعضای هیات‌مدیره فدرال رزرو روز دوشنبه گفت: «این احتمال زیاد است برخی از عواملی که در سال‌های اخیر مانع از افزایش رشد اقتصادی می‌شدند، تغییر کنند و اقتصاد را در مسیر رشد بالاتر قرار دهند.» او افزود:«زمان زیادی بود که چنین فضای خوب اقتصادی را شاهد نبودیم.» بازارها پیش‌بینی کرده‌اند، نخستین دور از افزایش نرخ بهره در سال جاری ماه مارس صورت بگیرد.

 تاثیرات قانون کاهش مالیاتی بر اقتصاد

مقامات فدرال رزرو انتظارات خود را در زمینه تاثیرات قانون کاهش مالیاتی جمهوری‌خواهان در میانه نگه داشته‌اند که با دیدگاه دولت ترامپ درباره تاثیر این قانون و چشم‌انداز بلندمدت رشد مغایر است. برخی از سیاست‌گذاران بانک مرکزی چشم‌انداز رشد 2018 را افزایش داده و به این مساله اشاره کرده‌اند که تغییرات در قوانین مالیاتی حتی در کوتاه‌مدت هم می‌تواند بیشتر از آنچه پیش‌بینی شده بود، تاثیرگذار باشد. کوارلز در سخنرانی خود در مجمع ملی اقتصادهای تجاری درباره اقتصاد امریکا گفت:«این امید وجود دارد عدم تمایل به سرمایه‌گذاری که در سال‌های اخیر رشد اقتصادی را کاهش داده بود، نهایتا از بین برود.» وی همچنین گفت: قانون کاهش مالیاتی که از ماه دسامبر به اجرا گذاشته شده احتمالا به افزایش رشد اقتصادی کمک می‌کند. با این حال مقامات فدرال رزرو هنوز چشم‌انداز خود از رشد بلندمدت را بالا نبرده‌اند.

جیمز بولارد یکی دیگر از مقامات فدرال رزرو نیز گفت در شرایطی که نرخ تورم تا این اندازه پایین است، بانک‌های مرکزی ایالتی فرصت و فضای کافی برای بازنگری در انتظارات از رشد در صورت افزایش سرمایه‌گذاری‌های تجاری خواهند داشت. او در حاشیه کنفرانس سالانه مجمع ملی اقتصادهای تجاری افزود:«فکر نمی‌کنم، مجبور باشم در مواجهه با این روند، ناگهانی اقدام کنم. می‌توانم منتظر بمانم. بگذارید ببینیم افزایش سرمایه‌گذاری رخ می‌دهد یا خیر. بگذارید ببینیم نرخ بهره‌وری افزایش می‌یابد یا خیر. اگر چنین شد، مشتاقانه بر مبنای آمارها عمل می‌کنیم.»

 تورم افزایش می‌یابد؟

نرخ تورم به مساله‌یی راز‌آلود برای مقامات فدرال رزرو تبدیل شده است. اما بالاخره به نظر می‌رسد که درحال افزایش و نزدیک شدن به نرخ 2درصدی است که بانک مرکزی آن را برای اقتصاد سالم می‌داند. اما این افزایش نسبی نرخ تورم همگام با نزدیک شدن آمارهای بازار کار به اشتغال‌زایی کامل می‌تواند نگران‌کننده هم باشد. با کاهش بیکاری، کارفرماها مجبور می‌شوند بهای بیشتری برای جذب نیروهای مورد نیاز خود بپردازند و برای پوشش این هزینه‌های اضافی بهای کالاها را بالا می‌برند.

 افزایش کسری‌ بودجه

کنگره امریکا با تصویب دو لایحه اخیر(1.5تریلیون دلار در نتیجه لایحه کاهش مالیات و 300میلیارد دلار در نتیجه لایحه مخارج) به کسری بودجه دولت افزوده است. قانون‌گذاران قطعا نظر پاول را درباره این افزایش کسیر بودجه جویا خواهند شد چراکه این مساله احتمالا در واکنش به رکود خفیف برای سیاست‌گذاران محدودیت ایجاد خواهد کرد. ژانت یلن، رییس پیشین فدرال رزرو گفته بود، مردم باید در برابر بار بدهی امریکا هوشیار باشند. یلن در آخرین کنفرانس خبری خود در ماه دسامبر درباره تاثیرات بالقوه پیشنهادها در زمینه کاهش مالیاتی بر نظام مالی امریکا گفت:«از مدت‌ها پیش درباره این مساله هشدار داده‌ام. من شخصا درباره وضعیت بدهی امریکا نگرانم. این مشکل همین حالا هم بزرگ است و وخیم‌تر شدن شرایط بدهی مرا نگران می‌کند.»

کوین هسات، مشاور اقتصادی دونالد ترامپ روز دوشنبه بار دیگر اظهارنظرهای رییس‌جمهوری را درباره کاهش مالیات‌ها تکرار کرد و گفت: رشد اقتصادی‌ای که تصویب و اجرای این قانون در پی خواهد داشت، مشکل بدهی امریکا را جبران می‌کند اما او به این مساله هم اذعان کرد که کسری بودجه یک چالش در سیاست‌گذاری است.

 

ارسال نظر