سرعت‌گیر «شیل» پیش پای نفت

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۰۹

گروه انرژی|

روز گذشته قیمت نفت در بازارهای جهانى اندکی کاهش یافت. به نظر می‌رسد که افزایش تولیدات نفت امریکا باعث شده است تا تلاش‌های اعضای اوپک به همراه کشورهایی مانند روسیه برای کاهش عرضه بازار کم اثر شوند. با وجود این معامله‌گران عنوان کردند که شرایط بازار به دلیل کاهش تولید و رشد تقاضای جهانی در وضعیت مناسب و سالمی باقی مانده است. به گزارش رویترز، قیمت نفت خام برنت در معاملات آتی دیروز به بالای 70 دلار در هر بشکه هم رسید، اما 19سنت از آخرین قیمت خود (غروب جمعه) پایین‌تر بود. در آن زمان هر بشکه برنت در معاملات آتی 70.34 دلار قیمت خورد. در این میان قیمت نفت خام وست‌تگزاس‌اینترمدییت (دبلیو تی‌ای امریکا) با افزایش 5 سنتی هر بشکه به 66.19 دلار رسید.  با وجود آنکه همچنان سطح قیمت‌های نفتی نسبت به چند ماه اخیر بالا مانده و خریداران هم نسبت به آینده خوش‌بین هستند، برخی تحلیلگران بیان کردند که بازارهای جهانی نفت در پی روند افزایشی تولید امریکای شمالی زیر فشار قرار خواهد گرفت.  تولید نفت خام ایالات متحده از اواسط سال 2016 تاکنون بیش از 17درصد افزایش یافته است. تولید این کشور در اواسط ماه ژانویه جاری به 9.88 میلیون بشکه در روز رسید که بیشترین رکورد تاریخ آن به شمار می‌رود.  انتظار می‌رود که تولید کل نفت امریکا به زودی از مرز 10میلیون بشکه نیز بگذرد. به این صورت امریکا در کنار عربستان و روسیه جزو 3 کشوری خواهد بود که تولید نفتشان بیش از 10میلیون بشکه در روز است. داده‌های مربوط به تعداد دکل‌های نفتی امریکا هم موید این موضوع است. بر اساس گزارش روز جمعه شرکت خدمات انرژی «بیکر هاگز جنرال الکتریک» شرکت‌های انرژی امریکا در هفته گذشته 12دکل حفاری جدید به تعداد دکل‌های حفاری نفتی امریکا افزوده‌اند تا تعداد کل دکل‌های نفتی این کشور به 759 مورد برسد. از تعداد دکل‌های نفتی امریکا برای برآورد تولید آینده این کشور استفاده می‌شود.

احتمال افزایش جهشی تولیدات نفتی امریکا در حالی است که هم‌اکنون تولیدات این کشور تقریبا همسنگ با نفت تولیدی عربستان شده است؛ کشوری که بیشترین تولید نفت را در بین کشورهای اوپک دارد و بسیاری از تحلیلگران آن را محور اصلی تصمیمات بزرگ‌ترین کارتل نفتی جهان می‌دانند. در حال حاضر تنها روسیه است که تولیدات نفتی‌اش بیش از امریکاست. روسیه در سال 2017 به‌طور میانگین، روزانه 10.98میلیون بشکه نفت تولید کرد.

شواهد نشان می‌دهد که تولید نفت کانادا هم احتمالا در ماه‌های پیش‌رو افزایش می‌یابد. این افزایش به دلیل رونق گرفتن سرمایه‌گذاری‌ها در نفت شیل است و برآورد می‌شود تا دست‌کم 335هزار بشکه در روز به تولید نفت خام کانادا افزوده شود. هم‌اکنون کل تولید نفت روزانه کانادا 4.2میلیون بشکه است که 3میلیون بشکه از آن از منابع غیرمتداول (که بیشتر آن شیل است) به دست می‌آید. شرکت توتال اعلام کرده که تولید نفت از پروژه نفت شیل «فورت هیل» کانادا شروع شده است و تا چند ماه آینده به 180 بشکه در روز خواهد رسید.

بانک امریکایی جی‌پی‌مورگان در پی این وضعیت پیش‌بینی کرده است که قیمت‌های جهانی نفت تا انتهای سال زیر فشار قرار خواهد گرفت. دلیل این موضوع «روان شدن جریان نفتی ناشی از منابع شیل و سایر منابع نفتی غیرمتداول» است.

 استحکام کلی بازار

افزایش تولید نفت خام امریکای شمالی یکی از معدود عواملی است که به قیمت نفت در بازارهای جهانی ضربه می‌زند. هم‌اکنون قیمت‌های نفت خام در پی محدودسازی عرضه به وسیله اعضای اوپک و کشورهایی مانند روسیه بالا رفته است. این محدودسازی عرضه با بهبود تقاضای جهانی نفت و افزایش رشد اقتصادی کشورهای مختلف، همزمان شده تا اثری مضاعف پیدا کند.  در نتیجه قیمت‌های نفت از میانه سال 2017 تاکنون 60درصد افزایش یافته است و سرمایه‌گذاران هم روی قیمت‌های آینده طلای سیاه قمار کرده‌اند. آنها باور دارند که قیمت نفت همچنان افزایش خواهد یافت.  از دیگر عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت نفت تضعیف دلار بوده است. بانک مریل لینچ امریکا در یادداشتی عنوان کرد: «سیاست‌های مالی سست در ایالات متحده، احیای رشد اقتصادی در اروپا و تسریع رشد در اقتصادهای در حال ظهور، همه و همه باعث شده‌اند تا ارزش دلار کاهش یابد و قیمت‌های نفت صعود کنند.»

بر اساس این شرایط، بانک امریکایی جی‌پی‌مورگان عنوان کرده که برآوردهای خود از قیمت نفت خام در سال 2018 را افزایش داده است. برآورد این بانک برای قیمت نفت خام برنت در سال 2018، به میزان 10دلار افزایش یافته و به 70 دلار در هربشکه رسیده است. برآورد این بانک برای قیمت وست‌تگزاس‌اینترمدییت در سال 2018 نیز 10.70 دلار بهبود یافته و به 65.63 دلار در هر بشکه رسیده است.

در آخرین گزارش نفتی این بانک همچنین بیان شده: «ما انتظار داریم تا قیمت نفت خام برنت در اواخر فصل نخست 2018 یا اوایل فصل دوم 2018 به 78 دلار در هر بشکه هم برسد. »

 

ارسال نظر