مرگبارترین حمله طالبان

۱۳۹۶/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۰۸
مرگبارترین حمله طالبان

گروه جهان

مرکز شهر کابل بار دیگر بر اثر یک حمله انتحاری شاهد انفجاری مرگبار در روز شنبه بود؛ حداقل 100 نفر بر اثر این حمله انتحاری کشته شده‌اند و تعداد مجروحان نیز بیش از 200 نفر اعلام شده است. طالبان مسوولیت این حمله را برعهده گرفته است. تحلیلگران و منتقدان افغان با اشاره به حملات مرگبار گروه‌های مسلح در یک هفته گذشته از جمله هتل اینترکانتیننتال و ناتوانی دولت مرکزی در تامین امنیت نه کشور که حتی شهری که دفتر ریاست‌جمهوری در آن قرار دارد، از به پایان رسیدن عمر دولت وحدت ملی سخن می‌گویند و معتقدند که این حملات نشانه‌های روشنی دال بر ناکارآمدی نظام سیاسی حاکم بر این کشور است.

شبکه طلوع افغانستان به نقل از وزارت بهداشت این کشور نوشته، باتوجه به‌ شدت انفجار روز شنبه احتمال افزایش کشته‌شدگان وجود دارد. پلیس کابل گفته این انفجار حوالی ساعت یک بعدازظهر در چهارراه صدارت در نزدیکی ساختمان سابق وزارت کشور اتفاق افتاده است. نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت کشور افغانستان، گفته فرد مهاجم با یک آمبولانس خود را به چهارراهی صدارت رسانده و از بازرسی اول امنیتی به بهانه اینکه بیماری در داخل آمبولانس است، عبور کرده است. در بازرسی دوم فرد مهاجم تشخیص داده می‌شود و ماموران پلیس پیش از اینکه اقدام به شلیک کنند، راننده خودرو بمب‌گذاری شده را منفجر می‌کند.

بسیاری از نمایندگی‌های اتحادیه اروپا و همچنین اداره پیشین وزارت کشور افغانستان و شماری از سفارتخانه‌ها و ادارات و مراکز دولتی در نزدیکی محل انفجار واقع هستند.

 کابل، ننگرهار، فراه، ...

هفته‌یی که‌ گذشت برای خارجی‌ها و نهاد‌های بین‌المللی هفته‌ مرگباری بود. شنبه گذشته حمله طالبان به هتل اینترکانتیننتال، یکی از هتل‌های به‌شدت محافظت‌شده‌ کابل، شهروندان و مقام‌های امنیتی را در شوک سنگینی فرو برد. در پایان این حمله 17 ساعته 24 نفر کشته و 12 نفر زخمی شدند.

چهارشنبه هم گروهی از افراد مسلح به سازمان خیریه «صندوق نجات کودکان» در شهر جلال‌آباد حمله کردند. پلیس ننگرهار اعلام کرده در جریان این حمله 5 غیرنظامی کشته و 21 نفر زخمی شدند. داعش مسوولیت این حمله را به‌عهده گرفت.

شبه‌نظامیان مسلح در هفته گذشته حملات نظام‌مندی علیه نیروهای امنیتی نیز داشته‌اند. به گزارش روزنامه اطلاعات روز افغانستان، شنبه گذشته بر اثر انفجار مین مغناطیسی در مرکز ولایت پکتیا، یک مقام دولتی کشته و یک نفر نیز زخمی شده است. بامداد یک‌شنبه هم مسوول تامین امنیت ولایت فراه بر اثر انفجار مین کنار جاده‌یی کشته شد. هر چند هیچ گروهی مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته اما گفته‌ شده که یک پاسگاه محلی این منطقه دو روز پیش‌تر به دست طالبان افتاده بود. همزمان مین کنار جاده‌یی دیگری در گلران ولایت هرات جان دست‌کم ۱۲ غیرنظامی را گرفت. گفته شده، تمام قربانیان سرنشینان یک خودرو مسافربری بوده‌اند. همچنین یک‌شنبه طالبان در روستای «بزبای» ولایت بلخ ۱۸ نفر را به رگبار بستند. دوشنبه هم در حمله‌ طالبان به یک پاسگاه پلیس در گرمسیر ولایت هلمند، 7 سرباز کشته شدند.

 رییس‌جمهور قبرستان‌ها

روزنامه ماندگار افغانستان با اشاره به حمله طالبان در یک هفته گذشته و ضعف دولت مرکزی در تامین امنیت کابل نوشته: آیا مسخره نیست که چند مسلح به امن‌ترین منطقه شهر وارد می‌شوند و جنایتی هولناک را رقم می‌زنند و پاسخ رییس‌جمهوری و فرماندهان ارشد نظامی چند جیغ بنفش و زرد ناراحت‌کننده باشد؟ آیا خجالت‌آور نیست که چند تروریست به ساد‌گی می‌توانند به امن‌ترین نقطه کابل وارد شوند و هدف‌های‌شان را به راحتی منهدم کنند؟ حملات اخیر طالبان نشان می‌دهد که دست گروه‌های مسلح مخالف چقدر باز است و چقدر در میان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نفوذ دارند. آیا این حوادث بیانگر آن نیست که دولت فعلی دیگر مشروعیت خود را از دست داده و باید عملا از صحنه سیاست کنار برود یا کنار گذاشته شود؟ اشرف غنی به چه دل خوش کرده است؟ آیا می‌خواهد رییس‌جمهور قبرستان‌ها باشد؟

ماندگار در ادامه گزارش خود آورده است: «زمانی نجیب‌الله رییس‌جمهوری وقتِ افغانستان، جمله معروفی به زبان آورد» نخواهید که بر قبرستان‌ها حکومت کنید، بلکه تلاش کنید که بر دل‌ها حکم برانید. حالا هم غنی مثل اینکه تصمیم گرفته به هر شکلی که ممکن است، حتی بر قبرستان‌ها حکومت کند این در حالی است بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که عمر دولت وحدت ملی به پایان رسیده است ازجمله احمد ولی مسعود رییس بنیاد احمدشاه مسعود که معتقد است باید برای اداره کشور به بنیادهای قانونی مراجعه کرد. دولت وحدت ملی برای هدف‌های مشخصی به وجود آمده بود که نتوانست حتی برای همان هدف‌ها نیز کاری انجام دهد، آیا این حکومت موفق می‌شود که در عرصه دولتداری و تامین امنیت مردم کاری انجام دهد؟

تمام دستاوردهای دولت وحدت ملی خلاصه می‌شود به چند برنامه اقتصادی که هنوز در عمل پیاده نشده‌اند و متحدان رییس دولت فکر می‌کنند که با عملی شدن این برنامه‌ها افغانستان به قطب اقتصادی منطقه و به کشوری مثل چین تبدیل می‌شود. آیا مسخره نیست که ریاست‌جمهوری نتواند امنیت خود را تامین کند ولی بتواند اقتصاد کشور را به اقتصادی مثل چین تبدیل کند؟

 

ارسال نظر