۸ تصمیمی که بازار اشتغال را متحول می‌کند

۱۳۹۶/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۳۰
۸ تصمیمی که بازار اشتغال را متحول می‌کند

علی ربیعی: پرداخت وام روستایی در 5 استان به‌زودی آغاز می‌شود

 

ایران|

 در راستای بررسی و پیگیری مفاد آیین‌نامه ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی، جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال برگزار و 8 تصمیم اتخاذ شد.

به گزارش ایسنا در این جلسه که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، بررسی و پیگیری مفاد آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و دستور کار ارائه گزارش اقدامات، برنامه‌ها و راهکارهای رفع موانع اجرایی توسط صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید با حضور نمایندگان صندوق‌ها، بانک‌های عامل پرداخت‌کننده تسهیلات و سایر دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گرفت.

  8 تصمیم اتخاذ شده در این نشست به این شرح است:

۱- پرداخت تسهیلات نباید با هدف پول‌پاشی انجام شود و منجر به مهاجرت نشود.

۲- برنامه‌های مداخله برای توسعه اشتغال مقدم بر پرداخت تسهیلات باشد.

3- مشاوران و نیروهای محلی محور سرمایه‌گذاری، مدیریت کسب وکار و توسعه بازار باشند.

۴- تسهیلات حتما باید در چارچوب رسته‌های در اولویت و حلقه‌های پر ارزش و با توجه به زنجیره ارزش و بازار پرکشش پایدار پرداخت شود و تمام دستگاه‌های اجرایی متولی پرداخت تسهیلات با دقت بالا بوده و باید نسبت به انتخاب طرح‌ها، بهره‌گیری از مشاوران مورد اعتماد و متخصص و راهنمایی متقاضیان اقدام کنند.

۵- برای اجرایی‌تر شدن و رصد برنامه و ایجاد حساسیت حداکثری، جلسات کمیسیون تخصصی اشتغال به طور متناوب در دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های اصلی اثرگذار تشکیل شود.

۶- برای استفاده از ظرفیت صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری، صندوق‌های ضمانت منتخب به صورت تعهدی افزایش یابد و صندوق‌های ضمانت در کنار روستاییان قرار گیرند و برای افزایش سرمایه صندوق‌های ضمانت اقدام کنند.

۷- سازمان فنی و حرفه‌یی موظف است تا طی زمان مقرر برای انجام فرآیند پرداخت تسهیلات، آموزش‌های عمومی، کارآفرینی و فنی و تخصصی برای رسته‌های مشخص شده را برای متقاضیان دریافت تسهیلات اجرا کند.

۸- کمیته‌های فنی و کارگروه اشتغال استان در کمترین زمان طرح‌ها را مصوب کنند و موسسه‌های عامل متولی پرداخت تسهیلات روستایی دارای وحدت رویه باشند.

همچنین در این جلسه اعلام شد که تاکنون ۵۰ هزار ثبت نام برای سرمایه‌گذاری در سامانه کارا صورت گرفته و حدود ۸۰۰۰ طرح برای بررسی به سامانه مربوط ارجاع شده است. این در حالی است که روز گذشته و در حاشیه جلسه هیات دولت نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران از آغاز پرداخت وام اشتغال روستاییان خبر داد.

علی ربیعی خبر آغاز تسهیلات ویژه کسب و کار روستایی از روز پنج‌شنبه را اعلام کرد. تسهیلاتی که چنانچه بر اساس برنامه‌های از پیش تنظیم شده پرداخت شوند، می‌تواند نتایج قابل توجهی را در راهبردهای اشتغال‌زایی دولت به جای بگذارد و از سوی دیگر روند مهاجرت افسارگسیخته به شهرها را نیز محدود کند.   

پرداخت وام اشتغال روستاییان

از امروز در 5 استان آغاز می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز پرداخت وام اشتغال روستاییان از روز پنج‌شنبه خبر داد و گفت: در مرحله نخست 2هزار میلیارد تومان به 8هزار متقاضی وام اشتغال پرداخت می‌شود.

به گزارش «تعادل» علی ربیعی که از جمله نخستین وزرایی بود که روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت در ادامه گفت: 50 هزار نفر برای دریافت این وام ثبت‌نام کرده بودند که در مرحله نخست 8هزار و 150نفر به بخش‌های مربوطه معرفی شده‌اند.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امسال از مبلغ 12هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در این طرح 2هزار میلیارد تومان پرداخت خواهد شد البته این طرح طبق قواعدی پرداخت می‌شود که منجر به اشتغال شود.

وی با اشاره به ارائه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای به متقاضیان اظهار کرد: گروه مشاوران از زمان ثبت‌نام تا بازاریابی همراه متقاضیان خواهند بود.

ربیعی خاطرنشان کرد: این طرح پنج‌شنبه همزمان در 5 استان کشور آغاز می‌شود.

وی همچنین درباره باز شدن جعبه سیاه کشتی نفتکش سانچی اظهار کرد: جعبه سیاه این کشتی با حضور نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی، کشتیرانی، طرف سوئدی سازنده کشتی و طرف پانامایی باز شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: قرار بود، جعبه سیاه دو کشتی (سانچی و کریستال) همزمان باز شود که ما گفتیم ابتدا جعبه سیاه سانچی باز شود.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود، عملیات جست‌وجو در این کشتی با کندی صورت می‌گیرد، گفت: با توجه به وجود سم در کشتی نمی‌توانند داخل بروند، روبات‌ها هم فقط عکس می‌گیرند که آن هم نمی‌توانند داخل کابین‌ها بروند.

ربیعی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شناسایی مقصر در این سانحه اظهار کرد: شکایت در دریا قواعد خاصی دارد، شرکت‌های بیمه و حقوقی میزان خسارت را تعیین می‌کنند. در دریا این طور نیست که یک طرف 100درصد مقصر باشد بلکه هر دو طرف را با درصدهای متفاوت مقصر می‌گیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره عنوان شهید خدمت به ملوانان جان‌باخته در سانحه کشتی سانچی گفت: آقای شهیدی این مساله را پذیرفته‌اند البته عنوان شهید خدمت هست و مزایا را خود شرکت پرداخت می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ادغام صندوق فولاد با صندوق بازنشستگان کشوری گفت: این طرحی است که در مجلس مطرح است. ادغام مشکلی را در این زمینه حل نمی‌کند. 

 

 چرایی تغییر تعرفه خودروهای هیبریدی

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تجدیدنظر تعرفه‌های گمرکی واردات خودروهای هیبریدی اظهار داشت: خودروهای هیبریدی چند دسته هستند؛ برخی از آنها در زمان ایستادن یا زمان حرکت کردن خودرو خاموش و روشن می‌شوند و امکانات برقی در آن بخش استفاده می‌کنند و برخی نیز در حرکت شارژ می‌شوند و با احتراق در موقع حرکت به کمک باتری‌ها می‌آیند و امکان پیمایش محدود در سطوح صاف و در سرعت‌های زیر 40 کیلومتر از موتور برقی استفاده می‌کنند و در سرعت‌های بالاتر از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند.

شریعتمداری افزود: محاسبات کارشناسان نشان می‌دهد که خودروهای هیبریدی موازی و سری دارای شرایط ویژه فنی هستند و متناسب با میزان مصرف سوخت فسیلی آنها و میزان کاهش سوخت فسیلی و صرفه‌جویی سوختی که دارند، در کاهش میزان آلایندگی موثر هستند و به همین میزان از تخفیف برخوردارند. وی ادامه داد: بین تعرفه واردات خودروهای برقی که از 5درصد است با خودروهای مشابه فسیلی که 95درصد تعیین شده، نزدیک به 90درصد فاصله وجود دارد.

وزیر صنعت گفت: در مورد خودروهای هیبریدی دیگری که بین 5 تا 25درصد میزان مصرف سوخت آنها در شرایط مختلف کاهش پیدا می‌کند، ما بین 35 تا 55درصد تعرفه با نظر کارشناسان و تصویب کمیسیون اقتصادی تعیین کردیم که ابلاغ شده و در حال اجراست. وی تصریح کرد: درباره خودروهای هیبریدی مورداستفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی هم تسهیلات ویژه‌یی قائل خواهیم شد. وی گفت: فاصله قیمتی که در گذشته در زمینه خودروهای هیبریدی ایجاد شده بود، تفاوت بالایی را با خودروهای دیگر ایجاد کرده بود و دولت در مصوبه جدید به نوعی این مشکل را حل کرده است.

 حمایت معاون روحانی از تعیین محلی برای تجمعات مردمی

معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: تعیین محلی مناسب برای برگزاری تجمعات قانونی فرصت سوءاستفاده را از افراد فرصت‌طلب می‌گیرد و اثربخشی این نوع تجمعات هم بیشتر خواهد بود. حسینعلی امیری درباره مصوبه شورای شهر برای درنظر گرفتن محلی خاص برای تبیین اعتراضات مردمی، گفت: اصل 27 قانون اساسی به مردم حق می‌دهد اجتماعاتی داشته باشند تا حرف‌شان را به گوش نظام و حاکمیت برسانند. البته این اجتماعات کم و بیش مقابل مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری برگزار می‌شد. وی افزود: تاکید و توجه بر این است که مردم بهتر، بیشتر، ضابطه‌مندتر و قانونمندتر بتوانند از حق خود براساس قانون اساسی بهره‌مند شوند. یکی از ایده‌ها نیز همین است که جایی را درنظر بگیرند تا اگر جمعی از مردم احیانا اعتراضی داشتند، دیگر نخواهند به خیابان بیایند و ترافیک شود.

این اتفاق برای سایر اقشار جامعه ایجاد زحمت می‌کند. ضمن آنکه تعیین جای مناسب برای برگزاری تجمعات قانونی فرصت سوءاستفاده را از افراد فرصت‌طلب می‌گیرد و اثربخشی این نوع تجمعات بیشتر خواهد بود.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور در پاسخ به دیدگاه برخی سیاسیون که می‌گویند «تعیین محلی خاص برای برگزاری اعتراضات مردمی ایده‌یی ناکارآمد است و نتیجه‌یی ندارد چون اگر قرار به شنیده شدن صدایی باشد، این اتفاق می‌افتاد»، اظهار کرد: این کار در دنیا معمول است، من به کشورهای زیادی سفر کردم و دیدم عمدتا محلی را تعیین کردند تا هر گروه و صنفی اعتراض اجتماعی و سیاسی دارد آنجا برود و حرفش را مطرح می‌کند؛ بنابراین مناسب است ما نیز چنین محلی داشته باشیم.

گفتنی است اظهار امیدواری معاون روحانی برای تعیین محلی جهت برگزاری تجمعات، در حالی است که روز گذشته سخنگوی شورای شهر اعلام کرد که هیات تطبیق مستقر در فرمانداری تهران، مصوبه شورای شهر تهران، مبنی بر «الزام شهرداری تهران به تعیین مکان مناسب برای تشکیل اجتماعات اعتراضی» را مغایر با قانون تشخیص داد.

 استفاده از واژه گلزار شهدا در بخشنامه اخیر آموزش و پرورش کم‌دقتی بوده است

وزیر آموزش و پرورش درباره بخشنامه این وزارتخانه برای ممنوعیت بازدید دانش‌آموزان از گلزار شهدا گفت: استفاده از واژه «گلزار شهدا» در بخشنامه اخیر وزارت آموزش و پرورش کم‌دقتی بوده است که ما در دستورالعمل آینده، آن را اصلاح خواهیم کرد. محمد بطحایی درباره بخشنامه اخیر این وزارتخانه برای ممنوعیت بازدید دانش‌آموزان از گلزار شهدا، افزود: در اطلاعیه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش که روز گذشته منتشر کرد، اولا استفاده از واژه گلزار شهدا کم‌دقتی بوده و ما نباید این واژه را در این بخش‌ها به کار می‌بردیم. وی افزود: منظور حضور دانش‌آموزان کلاس‌های اول و دوم ابتدایی و پیش‌دبستانی‌ها در آرامستان‌ها بوده که متخصصان علوم تربیتی با حضور کودکان خردسال در آرامستان‌ها مخالف هستند. بطحایی خاطرنشان کرد: این دستورالعمل تا اسفندماه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و در دستورالعمل تکمیلی که در فروردین ماه 97 ارائه خواهیم کرد، آن را تصحیح خواهیم کرد. وی افزود: در آن بخشنامه آمده است که کودکان خردسال و کودکستانی‌ها و دانش‌آموزان کلاس‌های اول و دوم ابتدایی در برخی مراکز درمانی و بهداشتی و آرامستان‌ها حضور پیدا نکنند اما آوردن واژه گلزار شهدا کم‌دقتی بوده است که در دستورالعمل بعدی آن را تصحیح خواهیم کرد.

 

 

ارسال نظر