اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۷۳

 تدوین سند جامع ملی توسعه روستاهای مرزی کشور؛ اردبیل  نماینده دفتر امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری در گرمی از تدوین سند جامع ملی توسعه روستاهای مرزی کشور بر اساس منطقه‌یی خبر داد و گفت: با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهوری در توسعه مناطق روستایی و به ویژه مناطق مرزی کشور، تدوین این سند از ماموریت‌های مهم معاونت روستایی ریاست جمهوری است که با همکاری نهادها و ارگان‌های مرتبط در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و برنامه‌ریزی و با مشارکت مسوولان در استان‌های مرزی تهیه می‌شود.  دارابی افزود: پس از مطالعات و جمع‌آوری‌های اولیه از آمار و اطلاعات موجود در اسناد بالادستی و توسعه‌یی که در سطوح مختلف منطقه‌یی و ملی تدوین شده است برای آشنایی بیشتر و بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در هر منطقه و دریافت نظرات و پیشنهادات مسوولان در زمینه چالش‌ها و قابلیت‌ها و اولویت‌های استان‌ها با بازدیدهای میدانی در جلساتی موارد مورد نظر بررسی می‌شوند.  وی با بیان اینکه این سند مبنای عمل در بسیاری از اقدامات در سال‌های آینده قرار می‌گیرد، ادامه داد: سند توسعه روستاهای مرزی برای 16 استان مرزی کشور تدوین می‌شود که با توجه به قابلیت‌های موجود و ظرفیت‌های منطقه برای هر استان به صورت مجزا و جداگانه ارائه خواهد شد.

 جنگل‌های اردبیل در ردیف جنگل‌های هیرکانی قرار گرفت؛ اردبیل  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: با پیگیری و تلاشی که انجام دادیم در بودجه سال آینده و با هدف صیانت از جنگل‌های طبیعی استان اردبیل قرار شد، این مناطق در ردیف جنگل‌های هیرکانی قرار گیرد.  شهامت هدایت در جلسه کارگروه گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: با قرار گرفتن جنگل استان اردبیل در ردیف جنگل‌های هیرکانی و شمال کشور 100 درصد اعتبارات حفاظتی و صیانتی از جنگل‌های استان اردبیل افزایش می‌یابد.  وی خاطرنشان کرد: ثبت جهانی سبلان برای همه ما افتخارآفرین است اما در ثبت جنگل فندقلو و منطقه موران باید مراقب باشیم تا به دنبال این ثبت جهانی دچار محدودیت و چالش نشویم.  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه در جنگل فندقلو سه طرح گردشگری مهم به ویژه در منطقه آرپاتپه و دایر شدن سایت گلف و طرح بوم‌گردی در حال اجراست، تصریح کرد: امیدواریم به سرعت زمینه اجرایی این طرح‌ها فراهم آید.

 بومی‌سازی مبدل‌های حرارتی فشار قوی در آذرآب؛ اراک  بومی‌سازی، طراحی و ساخت هیتر یا مبدل‌های حرارتی فشار قوی در شرکت آذرآب اراک، سالانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود. بادرستانی مدیرعامل نیروگاه برق شازند با بیان اینکه به جای واردات، اقدام به سپردن طراحی و ساخت آن به کارخانه آذرآب براساس منویات رهبر معظم انقلاب شد، گفت: این اعتماد به تولید داخلی پس از دو سال تلاش پاسخ داده و 6 هیتر برای تسریع در عملیات تولید انرژی در این نیروگاه آماده شده که نصب این دستگاه‌ها در محل نیروگاه نیز موفقیت‌آمیز بوده است. بادرستانی با اشاره به اینکه این طرح‌ها با مشارکت متخصصان نیروگاه و کارخانه انجام شده است، افزود: 40 نیروگاه در کشور فعالند که حداقل هر یک 10 هیتر دارند و باید هر چهار تا پنج سال یک‌بار بازسازی شوند که این نیاز قبلا با واردات حل می‌شد. وی اضافه کرد: با بومی شدن این فناوری از این پس نیروگاه‌های کشور می‌توانند از این توان داخلی استفاده کنند.

 کسب 5 نشان نقره و برنز المپیاد علمی کشور؛ اصفهان  دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان 5نشان نقره و برنز بیست و دومین المپیاد علمی کشور را به دست آوردند. بنا بر اعلام روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، علیرضا بنده‌خدا و رضا گلی‌فخبی در این دوره از المپیاد موفق به دریافت نشان نقره و برنز شدند. در رشته زراعت و اصلاح نباتات نیز فرانک خان‌احمدی و علی ربانی با دریافت دو نشان نقره و برنز و علیرضا موذنی در رشته مهندسی شیمی با کسب نشان برنز عنوان‌های دوم و سوم این المپیاد کشوری را کسب کردند. دانشجویان این دانشگاه در رقابت با 304هزار متقاضی شرکت‌کننده در این دوره جایگاه چهارم دانشگاهی کشور را به دست آوردند.

 تولید 35 درصد فرش صادراتی ایران در آذربایجان‌شرقی؛ تبریز  رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف آذربایجان‌شرقی گفت: 35درصد فرش صادراتی ایران و بیش از 50درصد مواد اولیه فرش‌های صادراتی کشور در این استان تولید می‌شود.  اسماعیل چمنی دیروز در نشست هم‌اندیشی کمیسیون صنایع‌دستی، فرش، گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی تبریز افزود: هم‌اکنون 200 هزار نفر در آذربایجان‌شرقی در حوزه فرش مشغولند و بیش از 500هزار نفر در استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این صنعت ارتزاق می‌کنند.  وی با بیان اینکه 30 صنعت وابسته در حوزه فرش وجود دارد، اظهار کرد: از بین 350هزار بیمه شده فعال حوزه فرش در سطح کشور بیش از 50 هزار نفر در آذربایجان‌شرقی بیمه شده‌اند که این رقم به نسبت سهم استان در تولید فرش کشور باید به حدود 120هزار نفر افزایش یابد. رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف آذربایجان‌شرقی یادآوری کرد: از صفر تا 100 تولید فرش دستباف در داخل کشور انجام می‌شود و این صنعت نقش مهمی در جذب گردشگر به کشور و آذربایجان‌شرقی دارد.

 برگزاری نشست اعضای سازمان جهانی گردشگری؛ همدان  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری آبان ماه ۹۷ در همدان برگزار می‌شود، گفت: رویداد ۲۰۱۸ فرصت مناسبی است که همدان در داخل کشور سهم مناسبی از بازار گردشگری را به دست آورد.  علی مالمیر با اشاره به اینکه برگزاری رویدادها در ایجاد ظرفیت گردشگری موثر است، اظهار داشت: برگزاری مسابقات جام‌جهانی، ورزشی، مباحث تجاری، فرهنگی و غیره در ایجاد ظرفیت‌های گردشگری و جذب گردشگر بسیار موثر است. وی با بیان اینکه هدف استان از برگزاری رویدادها، راهکاری برای تقویت صنعت گردشگری است، افزود: در این راستا باید با استفاده از ظرفیت‌ها و برگزاری رویدادهای بین‌المللی همدان و ظرفیت‌های شهر را به دنیا معرفی کرد.

 

ارسال نظر