برگزاری مجمع شرط بازگشایی نماد بانک‌ها

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۳۸
برگزاری مجمع شرط بازگشایی نماد بانک‌ها

گروه بورس|

دستورالعمل بازگشایی نماد‌های متوقف در بازار سهام چند وقتی است که به صورت رسمی اعلام شده است. این قانون جدید که موج تازه‌یی از امیدواری را برای سهامداران ایجاد کرده است، نشان از حرکت بازار سرمایه ایران به سمت استاندارد‌های بین‌المللی دارد. از طرفی، با توجه به متعادل شدن شرایط کشور پیش‌بینی می‌شود که افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی را در گزارش‌های 3 ماهه سوم و یک‌ساله داشته باشیم. در عین حال، بازگشایی نماد‌ برخی شرکت‌های بورسی از جمله بانک‌ها که پیش از این قانون متوقف شده بودند نیاز به ارائه گزارش‌های جدید، انتشار صورت‌های مالی و برگزاری مجامع دارد و تا زمانی که این اتفاق صورت نگیرد، سهامداران این صنعت بورسی همچنان با مشکل مواجه خواهند بود. در همین رابطه مدیرعامل شرکت بورس تهران عنوان کرد: برای بازگشایی نماد بانک‌ها باید مجامع آنها برگزار و گزارش‌های مالی‌ به بورس تحویل داده شود، در نتیجه این موضوع بستگی به خود بانک‌ها دارد. حسن قالیباف‌اصل در خصوص اینکه آیا با اجرایی شدن دستورالعمل جدید، نمادهای متوقف بورسی در کمتر از ۹۰ دقیقه بازگشایی خواهند شد، گفت: بله چنین چیزی در دستورالعمل دیده شده، مطابق دستورالعمل قبلی اطلاعات باید به بورس بیاید تا نماد باز شود، ولی در دستورالعمل جدید این موضوع دیده شده که نمادهای متوقف تا قبل از ۹۰دقیقه بازگشایی شوند. همکاران در این مورد آموزش‌های لازم را دیده‌اند و حتما با اجرایی شدن دستورالعمل جدید این اتفاق خواهد افتاد. به گزارش ایسنا، وی درباره زمان بازگشایی نمادهای متوقف بانکی نیز گفت: مجمع تمام بانک‌هایی که نماد آنها متوقف است باید برگزار شود و گزارش‌ها را طبق دستورالعمل به بورس بدهند تا نماد بازگشایی شود در نتیجه این موضوع بستگی به خود بانک‌ها دارد.

 ضرورت شفاف‌سازی

در سویی دیگر رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی درباره آخرین وضعیت دو شرکت‌های وب و سرمایه‌گذاری صنعت بیمه و بازگشایی نمادهای متوقف بورسی توضیح داد. وحید روشن‌قلب درباره آخرین وضعیت شرکت داده گستر عصر نوین معروف به «های‌وب» که از 21 آذر تاکنون با توقف نماد روبه‌روست، اظهار داشت: فرآیند بررسی به این شرکت و در ارتباط با خرید 100درصد سهام پارس آنلاین در جریان بوده که باید به اتمام برسد. شاید به اطلاعات جدیدی هم نیاز باشد.

وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توان زمانی برای بازگشایی نماد این شرکت اعلام کرد و باید منتظر طی فرآیند رسیدگی بود. این مقام مسوول در مورد شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه هم که از 13 آذر به این سو متوقف و با وجود برگزاری مجمع سالانه در 18 آذر، بازگشایی نشده و با درخواست تعدادی از سهامداران حقیقی همراه شده است، توضیح داد: «وبیمه» هر چند اقدام به برگزاری مجمع سالانه و ثبت تصمیمات در کدال کرده اما برای بازگشایی نماد به ثبت صورت جلسه نیاز دارد. به گزارش بورس پرس، روشن‌قلب ادامه داد: بنابراین به دلیل جلوگیری از مشکلات احتمالی آتی، نماد این شرکت تا زمان ثبت نهایی صورت جلسه مجمع در اداره ثبت شرکت‌ها بسته می‌ماند. در این میان پیگیری‌های سازمان بورس همه ادامه خواهد یافت.

وی در مورد بازگشایی 21 نماد متوقف بورسی گفت: در صورت ارائه اطلاعات لازم و طی مراحل توسط هر یک از شرکت‌ها، مورد بازگشایی نماد قرار خواهند گرفت. در این میان علامت مثلث برای این نمادهای متوقف درج نشده و بورس تهران اقدام به اعلام دلایل توقف نمادهای این تعداد شرکت کرده است.

 هیجان منفی روانی

در همین حال مهدی محمودی مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان عنوان کرد: سهام شرکت‌های بزرگ در قیمت‌های بسیار ارزنده‌یی قرار دارند و برای خرید و سرمایه‌گذاری جذاب و کم ریسک هستند. وی در خصوص روند معاملات بازار سرمایه گفت: نوسان بازار پس از رشد پرسرعت، طبیعی است اما سرمایه‌گذاران در هفته گذشته دچار هیجان منفی روانی شدند که فشار فروش را افزایش داد. وی با اشاره به فروکش کردن هیجان فروش در پایان هفته گذشته افزود: بازار سرمایه در روزهای پیش‌رو با ریسک‌های سیاسی مانند تصمیم رییس‌جمهور امریکا درباره برجام و تحریم‌های احتمالی مواجهند اما آنچه مهم است پیش‌خور شدن تاثیرهای این ریسک در بازار سرمایه است.

وی با اشاره به اینکه ریسک‌های سیاسی برجام پیش از این تاثیر خود را بر قیمت سهام گذاشته است، گفت: به همین دلیل، واکنش بازار به این موضوع کم شده است. به گزارش سنا، این کارشناس بازار سرمایه به رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود: هرچند در برخی کالاها مانند فولاد شاهد اصلاح و تثبیت قیمت‌ها بودیم اما قیمت اکثر کالاها صعودی است. وی با اشاره به اینکه رشد قیمت جهانی کالاها تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه دارد، گفت: اکثر فروش شرکت‌های بازار سرمایه مواد اولیه است به همین دلیل افزایش قیمت مواد اولیه در دنیا تاثیر مثبت بر شرکت‌های پتروشیمی و تولید‌کنندگان مشتقات نفتی دارد. محمودی با تاکید بر اینکه رشد قیمت نفت و سایر کالاها در بازارهای جهانی اثر مستقیمی بر سودآوری شرکت‌ها دارد، گفت: همان‌طور که گزارش‌های دوره‌یی 3 و 9 ماهه از این رشدها تاثیر مثبت گرفته است، افزایش سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های 9 ماهه و 12 ماهه نیز اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به اصلاح برخی مفاد بودجه 97 گفت: بار روانی بودجه 97 کاهش یافته و نگرانی صنایع از افزایش بهای تمام شده تولید به دلیل افزایش نرخ حامل‌های انرژی کاهش یافته است. مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان شرکت‌های بازار سرمایه را در شرایط بسیار خوب سودآوری دانست و گفت: شرکت‌های بزرگی مثل گروه‌های پتروشیمی، پالایشی و فلزات اساسی در شرایط مطلوبی قرار دارند و شاهد رشد سودآوری این صنایع هستیم. وی قیمت‌های سهام را برای سرمایه‌گذاری بسیار ارزنده دانست و افزود: سهام شرکت‌های بزرگ در قیمت‌های بسیار ارزنده‌یی قرار دارند و برای خرید و سرمایه‌گذاری جذاب و کم ریسک هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شرکت‌های بازار سرمایه در بهترین وضعیت چهار سال اخیر خود قرار دارند، گفت: قیمت نفت با پیک قیمت 2.5 تا 3 سال گذشته برابری می‌کند. قیمت محصولات فلزی هم رشد بی‌سابقه‌یی داشته که در سودآوری شرکت‌های این گروه در بازار سرمایه تاثیر مثبتی دارند. محمودی پیش‌بینی کرد گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها خوب و حاوی خبرهای مثبت برای سرمایه‌گذاران باشد و افزود: در حال حاضر شرکت‌ها و صنایع بازار سرمایه از لحاظ سودسازی بیشترین میزان سود را در 4 الی 5 سال اخیر داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده نیز شرایط بهتر از امسال باشد.

 پیش‌بینی ادامه صعود شاخص

همچنین، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیش‌بینی می‌شود باتوجه به وضعیت اقتصادی و سیاست‌های پیش رو، شاخص بازار سرمایه در هفته‌های آینده در مجموع روند صعودی داشته باشد. به گزارش خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی داورانی درباره نوسانات شاخص بورس گفت: در طول هفته‌های گذشته شاهد افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورسی بودیم و اثر آن در رشد شاخص بورس مشهود بود. در مدت اخیر شاخص بازار بورس رکوردهای قابل‌توجهی را داشت اما نکته مهم این است که باید بررسی شود آیا این روند صعودی شاخص بورس متاثر از رونق اقتصاد ایران بوده است؟ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه ارزیابی رشد شاخص بورس کشور به صورت کلی در مدت اخیر چگونه است؟ گفت: براساس ارزیابی‌ها، تغییر قیمت کالاهای پایه‌یی و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور از عوامل موثر در رشد شاخص بورس بوده است. وی ادامه داد: در مقطعی در چند سال گذشته قیمت هر بشکه نفت تا حدود 30دلار کاهش یافت و همراه با این کاهش قیمت در بازار نفت قیمت جهانی فولاد نیز تقریبا به یک‌سوم کاهش و قیمت مس نیز حدودا به نصف رسید.

پورابراهیمی با اشاره به رکود در اقتصاد جهانی در چند سال گذشته، افزود: رکود اقتصاد جهانی نیز تاثیرات منفی در اقتصاد ایران داشته که حتی به کاهش درآمدها نیز منتهی شده است. بخشی از شرکت‌های پتروشیمی به‌دلیل کاهش قیمت نفت با سودآوری پایینی روبه‌رو شده‌اند و همچنین شرکت‌های معدنی، فولادی و مس نیز با مسائلی روبه‌رو بودند که تاثیرات این مشکلات در بازار سرمایه نمود پیدا کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در طول ماه‌های گذشته قیمت کالاهای پایه‌یی با افزایش روبه‌رو شده، همچنین قیمت هر بشکه نفت از 60دلار عبور کرد و اثرات آن بر درآمدهای دولتی و بخش خصوصی ملموس خواهد بود. پورابراهیمی افزود: اگر قیمت‌های جهانی افزایش یابد به تبع آن سودآوری شرکت‌ها نیز بیشتر و قیمت سهام نیز با افزایش رو‌به‌رو می‌شود که نتیجه آن در میزان شاخص بورس موثر خواهد بود. افزایش تدریجی قیمت کالاهای پایه‌یی، جهانی مانند مس در نوسانات بورس تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: رشد قیمت ارز به افزایش قیمت دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده در شرکت‌های بورسی منجر می‌شود یعنی به‌ عنوان مثال اگر دلار ارزان باشد میزان ارزش سرمایه‌گذاری برای ساخت یک کارخانه کمتر است اما با رشد نرخ دلار، ارزش سرمایه‌گذاری نیز با افزایش روبه‌رو می‌شود و نکته این است که با وجود اینکه افزایش نرخ ارز در سودآوری شرکت‌های بورسی موثر نخواهد بود اما باعث افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها به‌دلیل تاثیر بر ارزش دارایی شرکت‌های بورسی می‌شود.

پورابراهیمی افزود: هر کشوری که با مسائل اجتماعی و اغتشاشات روبه‌رو شود بازار سرمایه آن کشور نیز متاثر خواهد شد اما باید توجه کرد که واکنش‌های بازار سرمایه به صورت کوتاه‌مدت خواهد بود چراکه در روزهای گذشته با حضور مردم و حمایت مردم از انقلاب و همچنین با وجود اقتدار نیروهای امنیتی و نظامی موضوع اغتشاشات که از سوی جریان‌های خارجی حمایت می‌شد، متوقف شد. وی ادامه داد: در حال حاضر بین تمام گروه‌های سیاسی داخلی پایبند نظام به جمهوری اسلامی اتحاد وجود دارد و تمام گروه‌ها اغتشاشات را محکوم کرده‌اند.

پورابراهیمی افزود: رفع مشکلات اقتصادی مطالبه

بر حق مردم کشور است و باید مسوولان در این زمینه پاسخگو باشند اما جریان فتنه اقتصادی در جمهوری اسلامی راه به جایی نمی‌برد و تاثیرات اغتشاشات در اقتصاد کوتاه‌مدت خواهد بود. نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: در مجموع قیمت‌های جهانی و تغییرات نرخ ارز در نوسانات بازار بورس تاثیرگذار بود و به هر میزان که عوامل مذکور مدیریت نشود تاثیر منفی در اقتصاد خواهد داشت. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود باتوجه به وضعیت اقتصادی و سیاست‌های پیش رو، شاخص بازار سرمایه در هفته‌های آینده در مجموع روند صعودی داشته باشد.

 

ارسال نظر