کاهش قیمت زعفران

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۰۹
کاهش قیمت زعفران

صنعت

برخلاف آمارهای وزارت جهاد کشاورزی تولید این محصول در سال جاری افزایش یافته و قیمت آن نسبت به سال‌های گذشته در بازار داخلی و جهانی کاهش پیدا کرده است. این جمله را نایب‌رییس شورای ملی زعفران به ایسنا می‌گوید. غلامرضا میری گفت: بر اساس آنچه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده «در سال جاری ۳۳۶تن زعفران تولید شده که نسبت به سال‌های گذشته با کاهش تولید مواجه بوده است.» اما به نظر ما این آمارها نمی‌تواند درست باشد، چراکه مسوولان از سویی اعلام می‌کنند تولید زعفران ۳۳۶ تن بوده و از سوی دیگر میزان کاهش تولید نسبت به سال گذشته را ۳۰ درصد اعلام می‌کنند، حال آنکه در سال گذشته ۳۶۰ تن زعفران تولید شده بود که این آمار و ارقام با یکدیگر همخوانی ندارد. او افزود: تولید زعفران نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته، چراکه نه تنها سطح زیر کشت در دو استان خراسان‌جنوبی و رضوی بیشتر شده بلکه در ۳۰ استان کشور زعفران کشت و تولید می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان پذیرفت که تولید این محصول با کاهش نسبت به سال‌های گذشته مواجه شده باشد. میری درباره قیمت این محصول در بازار داخلی و جهانی گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم زعفران را از تولیدکنندگان 3میلیون و ۲۰۰هزار تومان تا

4 میلیون و ۷۰۰هزار تومان خریداری می‌کنند و نهایتا 5درصد بیشتر از این قیمت در بازار جهانی و داخلی عرضه می‌شود. او معتقد است که قیمت زعفران در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. البته باید گفت که افزایش قیمت زعفران به هیچ‌وجه به سود تولیدکنندگان و کشور نیست، چرا که باعث می‌شود سطح زیر کشت این محصول نه تنها در استان‌های داخلی بلکه در دیگر کشورها افزایش یابد؛ بنابراین برای آنکه با مشکل مواجه نشویم و زعفران ایرانی تهدید نشود باید براساس کشش و تقاضای بازار قیمت این محصول ارزآور را کنترل کنیم. میری نسبت به گسترش بازارهای زعفران ابراز نگرانی کرد و در این باره گفت: پای افغانستان، چین و حتی برخی کشورهای امریکایی به بازار زعفران باز شده است. کشورهای مانند افغانستان، چین و برخی کشورهای امریکای‌جنوبی در شرایط کنونی به دنبال افزایش تولید زعفران و عرض اندام در مقابل ایران هستند. در چنین شرایطی چنانچه به دنبال افزایش قیمت باشیم، جای پای آنها را در بازار زعفران باز کرده‌ایم. نایب‌رییس شورای ملی زعفران افزود: هم‌اکنون حدود هزارتن ظرفیت بسته‌بندی استاندارد برای زعفران در کشور ایجاد شده که برندهای مختلف از این طریق محصول خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند، چنانچه در گذشته زعفران ایرانی در کشورهای دیگر مجددا بسته‌بندی می‌شد، امروز عرضه این محصول به کمتر از ۲۰درصد کاهش ‌یافت. میری تصریح کرد: چنانچه بازار زعفران با مشکلاتی نظیر صادرات زعفران ایرانی به نام دیگر کشورها مواجه است، به دلیل این بوده که نمی‌توانیم با یک قیمت ثابت در بازه زمانی طولانی این محصول را به مشتریان خارجی عرضه کنیم حال آنکه اسپانیا با کشورهای مختلفی مانند انگلستان و دیگر اعضای اتحادیه اروپا قرارداد بلندمدت یک‌ساله امضا می‌کند تا زعفران را با قیمت ثابت در این بازه زمانی به آنها بفروشد.

او در ادامه افزود: کشورهایی مانند ترکیه برای صادرکنندگان خود پاویون مخصوص در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایجاد می‌کنند اما اگر یک صادر‌کننده زعفران ایرانی بخواهد در چنین نمایشگاه‌هایی شرکت کنند باید ۸۰ تا ۱۲۰میلیون تومان هزینه کند و از سوی دیگر تقریبا همه صادرکنندگان همچنان با مشکل انتقال پول مواجه هستند و هزاران دلار و یورو خود را هنوز موفق نشده‌اند در سیستم کنونی بانکی دریافت کنند.

 

ارسال نظر