دود تلاش‌های مخالفان دولت به چشم خودشان می‌رود

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۹۹
دود تلاش‌های مخالفان دولت به چشم خودشان می‌رود

گروه ایران

برگزاری مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی روز پنج‌شنبه فرصتی شد تا معاون اول رییس‌جمهوری درباره موضوعات مهم کشوری و رویدادهای اخیر صحبت کند. موضوعاتی که طی روزهای گذشته فضای سیاسی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز برخی نارضایتی‌ها در کشور شده است.  در شرایطی که برخی طیف‌ها تلاش می‌کنند تا از نیازهای معیشتی مردم و طبقات کمتر برخوردار استفاده ابزاری کنند، معاون اول رییس‌جمهوری به این افراد و جریانات سیاسی هشدار می‌دهد که «کسانی که بانی برخی اقدامات علیه دولت شده‌اند، بدانند دود آن به چشم خودشان می‌رود.» جهانگیری خطاب به این جریانات که به آتش اعتراضات خیابانی می‌دمند، تذکر می‌دهد کسانی که اعتراضات را آغاز می‌کنند، لزوما پایان‌دهنده آن نخواهند بود و این نوع حرکات در ادامه از دست ایجاد‌کنندگان آن خارج خواهد شد و دود آن به چشم سرچشمه‌های این اعتراضات خواهد رفت.  جهانگیری با بازخوانی دستاوردهای دولت دوازدهم در بخش‌های اقتصادی و معیشتی خطاب به کسانی که امروز منتقد مشکلات معیشتی شده‌اند، به این نکته اشاره کرد که اکثر شاخص‌های کلان اقتصادی رو به رشد است و این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که دولت قدم‌های بلندی در این زمینه برداشته است و برای ادامه این مسیر باید تمام ارکان کشور دست به دست هم دهند. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور همچنین از تمایل خود برای حضور بیشتر در مراسم و برنامه‌های اصلاح‌طلبان خبر داد و بر عزمش برای توسعه مناسبات با اصلاح‌طلبان اشاره کرد. غیر از جهانگیری چهره‌های دیگری نیز مانند علی مطهری در این همایش به بیان دیدگاه‌هایشان پرداختند.

 دستاوردهای اقتصادی دولت

جهانگیری دیروز در بیست و پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران اظهار کرد: شاخص‌های اقتصادی کشور در وضعیت مناسبی است. ولی چند کالا گران شده است که دلایل خود را دارد و دولت هم مکلف است، قیمت آنها را اصلاح کند.

وی در ادامه افزود: اما مسائل اقتصادی بهانه برخی مسائل شده است. در پشت پرده مسائل دیگری مطرح است. کسانی که بانی برخی اقدامات علیه دولت شده‌اند، بدانند دود اقدامات آنها به چشم خودشان می‌رود. وقتی حرکت سیاسی در خیابان شروع می‌شود، دیگران بر آن سوار می‌شوند و کسانی که آن حرکت را شروع کردند، پایان‌دهنده آن نیستند.  معاون اول دولت با بیان اینکه در زمینه اقتصادی دولت دستاوردهای خوبی داشته است، گفت: سال گذشته رشد اقتصادی 9درصد بود که رشد سرمایه‌گذاری مثبت و تورم هم تک‌رقمی شد. سال گذشته 600هزار شغل و در 6ماهه اول امسال هم 700هزار شغل درست شده ولی دولت مکلف است قیمت چند کالا که به دلایلی گران شده است را اصلاح کند.  وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه نهادهای مدنی، سیاسی، صنفی و نخبگان تضمین‌کننده و تثبیت‌کننده حرکت صحیح جامعه هستند، خاطرنشان کرد: ما اگر به نهادینه شدن دموکراسی یا حرکت‌های قانونمند در کشور فکر ‌کنیم یا به پاسخگو بودن مسوولان، باید از نهادهای مدنی، صنفی و سیاسی حمایت کنیم. دولت خود را مدیون نخبگان، جریان‌ها، تشکل‌های سیاسی و مدنی می‌داند که در مقاطع مختلف به ویژه انتخابات 92 و 96 مردم را به صحنه آوردند.

جهانگیری ادامه داد: انتظار دولت این است که همواره مورد حمایت جریانی باشد که از ابتدا از دولت حمایت کرده است. البته معنای حمایت این نیست که گفته شود هر اقدام دولت خوب است. نقد منصفانه و ارائه راهکار به دولت یکی دیگر از انتظارات ماست.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه فقط میدان سیاست نیست که نیازمند حضور مردم و دموکراسی است، افزود: سایر میدان‌ها از جمله اقتصاد، فرهنگ یا مسائل اجتماعی بدون حضور مردم، آزادی و عدالت به شکوفایی نمی‌رسد. بنابراین باید رعایت حقوق شهروندی و حمایت از تشکل‌های مدنی و نقش دادن به مردم در دستور کار حاکمیت و دولت باشد. برای رسیدن به این هدف تشکل‌های مدنی باید به عنوان یک فرصت تلقی شوند و نه تهدید. دولت هم به سهم خود تلاش می‌کند از احزاب رسمی و شناسنامه‌دار حمایت کرده و آن را تقویت کند.

 درک مشترک از مشکلات

جهانگیری خاطرنشان کرد: ما جهت حل مشکلات کشور باید به یک درک مشترکی از مسائل و تفاهم ملی برای حل آنها برسیم تا بتوانیم به راهکارهای مناسب و مورد تفاهم دست یافته و از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور بهره ببریم. همه جریان‌های سیاسی کشور در شرایطی می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند که کنار هم قرار بگیرند و یک جریان با حذف سایر جریان‌ها کشور را اداره کند. جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی که دغدغه امروز و فردای ایران را دارند باید در کنار هم قرار بگیرند. هشدارها و رهنمودهای رهبری و اظهار نگرانی‌های چهره‌های دلسوز کشور باید جدی گرفته شده تا بتوانیم تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم. ما چالش‌های بزرگی مثل بیکاری، مسائل معیشتی مردم و تهدیدات منطقه‌یی و بین‌المللی داریم. بنابراین باید از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور بهره ببریم. برجام یکی از موفقیت‌های دولت بود و بنا بود که فرصت مناسب و مثبتی برای توسعه و رشد کشور ایجاد کند اما امریکا در تلاش است که این فضای مناسب برای ایران ایجاد نشود.  وی با اشاره به ضرورت همه‌جانبه‌گری در مسائل کشور و تلاش برای درک مسائل پیش‌رو اظهار کرد: نهادهای مدنی، صنفی، سیاسی و همچنین نخبگان باید تلاش کنند که در تعریف وضعیت موجود کشور و منابع لازم برای حل مشکلات یک اجماع و تفاهم ایجاد شود. همچنین باید میان نقد و تهمت، لجن‌پراکنی و فحاشی تفکیکی انجام شود. ما به نقد نیازمندیم اما تخریب و تهمت زیانبار است. ما امید داریم، نخبگان کشور با نقد سیاست‌های دولت و ارائه راهکارهای مناسب به دولت کمک کنند.  جهانگیری همچنین تصریح کرد: ما به امید اجتماعی هم نیازمندیم. من معتقدم در موفقیت‌های کشور بیش از آنکه سیاست‌های دولت موثر باشد، امید مردم موجب دستیابی به موفقیت شد. ما به تقویت امید اجتماعی و نقش‌آفرینی بیشتر جوانان، زنان، اقوام و اقلیت‌ها نیازمندیم. این در حالی است که به‌شدت امید مردم از سوی برخی نشانه گرفته شده است تا در جامعه یأس حاکم شود. همچنین علاوه بر تقویت امید اجتماعی برای خروج از تنگناها به نقش احزاب و رسانه‌های مستقل نیز نیازمندیم.

جهانگیری یکی دیگر از ضرورت‌های کشور را گسترش تعاملات بین‌المللی دانست و گفت: نمی‌توان با دیوار کشیدن دور ایران مشکلات را حل کرد ما برای حل مشکلات اقتصادی هم به ارتباطات بین‌المللی نیازمندیم.  وی در پایان با بیان اینکه با اجرای بیمه طرح بیمه سلامت موفقیت‌های خوبی به دست آمد، خاطرنشان کرد: البته این طرح با چالش‌هایی روبه‌رو شده است که حتما با ارائه راهکارهای مفید این چالش‌ها حل می‌شود. دولت دنبال ارتقای کیفیت خدمات و دسترسی بیشتر مردم به خدمات طرح بیمه سلامت است.

 فساد اخلاقی امت‌ها را از بین می‌‌برد

چهره مهم دیگری که در همایش روز گذشته به اظهارنظر پرداخت، علی مطهری نماینده تهران در مجلس دهم است. نایب‌رییس مجلس دهم با بیان اینکه انقلاب اسلامی تنها با انقلاب صدر اسلام قابل قیاس است، گفت: هیچ ضمانتی وجود ندارد که اگر به هر شکل عمل کنیم، انقلاب باقی خواهد ماند.

علی مطهری در بیست‌وپنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، علم پزشکی را یک علم اسلامی برشمرد و گفت: نظریه مورد قبول برای علم اسلامی آن است که این علم نیاز جامعه اسلامی را برطرف و از وابستگی به غرب رها می‌کند. با این نگاه می‌توان علوم تجربی، فیزیک و ریاضی را علم اسلامی دانست.  نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی به مقایسه انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها پرداخت و اظهار کرد: اهداف انقلاب‌های دیگر که در جهان رخ داده در انقلاب ما نیز وجود دارد. در انقلاب فرانسه از اهداف اصلی موضوع حقوق بشر و آزادی بود و آنچه در انقلاب اکتبر روسیه مطرح بود، بحث عدالت است. البته مفهوم آزادی و حقوق بشر در انقلاب ما متفاوت از آنها بود لذا همه این مفهوم‌ها در قالب اسلامی بود.

مطهری بیان کرد: تنها انقلابی که با انقلاب ما قابل قیاس است، انقلاب صدر اسلام است. انقلاب اسلامی فرزند انقلاب صدر اسلام است.

نماینده تهران تاکید کرد: هیچ ضمانتی وجود ندارد که اگر به هر شکل عمل کنیم، انقلاب باقی خواهد ماند. انقلابی که در صدر اسلام و در زمان حضرت محمد (ص) شروع شد، باقی نماند. آنهایی که بعد از فتح مکه اظهار به اسلام کردند و اعتقادی به اسلام نداشتند، منتظر فرصت برای ضربه به اسلام بودند که بعد از رحلت پیامبر به انحراف کشیده شد.  مطهری با اشاره به آیات قرآنی اعلام کرد: به‌طور کلی قرآن کریم ۴ مورد را برای فنای امت‌ها بیان می‌کند که یکی از آنها ظلم است. اگر در جامعه‌یی ظلم بر عدالت غلبه پیدا کند، آن جامعه باقی نخواهد ماند. خداوند جامعه‌یی که مردم آن مصلح و صالح هستند را هلاک نمی‌کند.

نماینده تهران عامل دوم از بین رفتن امت‌ها را فساد اخلاقی افراد مطرح کرد و افزود: اگر تک‌تک اعضای جامعه فاسد باشند آن جامعه فرو خواهد ریخت. در تاریخ مشاهده کرده‌ایم، افرادی که می‌خواهند ملتی را نابود کنند، فساد اخلاق را در آن رواج می‌دادند.

وی از تشتت و تفرقه به عنوان سومین عامل از بین رفتن یک امت یاد کرد و گفت: امام علی (ع) وقتی دید، اساس اسلام در خطر است به خلفا تمکین کرد و مشاوره می‌داد زیرا حفظ اسلام را مقدم می‌شمرد. شهید مطهری این رفتار امام علی (ع) را بهترین الگو برای حفظ اسلام می‌دانست و می‌گفت: از دید اسلام، تنازع؛ نیروی متحد شده ملت‌ها را از بین می‌برد.

 

 

ارسال نظر