ایرباس، بویینگ و ‌ای‌تی‌‌آر فاینانسر هواپیماهای برجامی

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۱۵

درحالی که طی ماه‌های اخیر بحث چگونگی فاینانس بقیه هواپیماهای خریداری شده هما با توجه به باقی ماندن تنها 10میلیون دلار از مبلغ وام صندوق توسعه ملی(330میلیون دلار) برای پیش‌پرداخت خرید 191هواپیماهای باقی مانده مطرح بود، مسوولان صنعت هوایی از فاینانس تعدادی از هواپیماهای نو با حضور شرکت‌های سازنده این هواپیماها خبر دادند.

در واقع 9فروند هواپیمایی که وارد ناوگان هما شده است به دلیل عدم توانایی ایران‌ایر و دولت در جذب فاینانسر از محل مصوبه 330میلیون دلاری هما از صندوق توسعه ملی و به صورت نقد خریداری شده و با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که برای خرید این 9فروند مبلغی حدود 320میلیون دلار هزینه شده که این موضوع به معنای باقی ماندن تنها 10میلیون دلار برای فاینانس هواپیماهای دیگر است.

رییس سازمان هواپیمایی در نشست خبری حاشیه نمایشگاه حمل و نقل گفت: ‌۳ کمپانی هواپیماساز بویینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر پذیرفته‌اند که تعدادی از هواپیماهایی خود را از نظر تامین مالی فاینانس کنند.

به گزارش فارس، علی عابدزاده اظهار کرد: سرمایه‌گذاران واقعی درحال ورود به صنعت هوایی هستند. او درباره تعیین تکلیف فاینانسر هواپیماهای هما اظهار کرد: تلاش‌هایی از بازارهای بین‌المللی انجام شد و ایران‌ایر مذاکراتی هم انجام داد همچنین با ۳کمپانی سازنده ایرباس، بویینگ و ای‌تی‌آر مذاکراتی انجام و مقرر شد این ۳کمپانی هر کدام تعدادی از هواپیماها را فاینانس کنند.  این مقام مسوول گفت: هم‌اکنون ایران‌ایر درحال مذاکره است تا از منابع فاینانس این شرکت‌ها طبق قرارداد استفاده کند.

عابدزاده همچنین بیان کرد: آزادسازی نرخ‌های خدمات حمل و نقل هوایی انجام و این موجب افزایش خدمات و ارتقای کیفیت در این مدل حمل و نقلی شده است.  او ادامه داد: در سال قبل با وجود عدم افزایش صندلی ناوگان با رشد ۱۹درصدی در جابه‌جایی مسافران داخلی مواجه بودیم.  رییس سازمان هواپیمایی اضافه کرد: از نقاط قوت حمل و نقل هوایی، بازار داخلی است و از شرکت‌ها می‌خواهیم که سیستم‌های روز را آنالیز کرده و در دستورکار قرار دهند.

 رییس سازمان هواپیمایی همچنین درباره تهدیدات کنگره امریکا در مورد قراردادهای بویینگ گفت: قرارداد تجاری درخصوص خرید هواپیماها از ابتدای توافق، محرمانه است و دو طرف اجازه افشای شرایط فروش را ندارند و قطعا سازمان هواپیمایی کشوری هم این کار را انجام نمی‌دهد و اگر امریکا چنین کاری را انجام دهد، خلاف قانون عمل کرده است.  رییس سازمان هواپیمایی گفت: از زمانی که ترامپ بر سر کار آمد، مدام در مورد قرارداد هواپیماها صحبت‌هایی داشته است اما چیزی که بخواهد موجب نگرانی برای سازمان هواپیمایی کشوری و هما باشد وجود ندارد و تجربه‌یی که داریم، چرخ‌های صنعت متوقف نمی‌شود.

او همچنین با اشاره به تاسیس شرکت دنا بابت پیگیری تامین مالی گفت: شرکت دنا یک شرکت هواپیمایی است و از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز AOC و موافقت اصولی را گرفته است و تا 4ماه آینده ۲شرکت هواپیمایی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.  او ادامه داد: شرکت هواپیمایی دنا هیچ ارتباطی با شرکت هواپیمایی معراج ندارد اما این رایج است که شرکت‌ها از خدمات یکدیگر استفاده می‌کنند.

عابدزاده درباره کفایت سرمایه ایرلاین‌ها بیان کرد: برخی شرکت‌ها به رقم کفایت سرمایه مورد تایید سازمان هواپیمایی رسیده‌اند و برخی هم هنوز نرسیده‌اند که ارزیابی اسناد آنها مثبت است اما به تدریج به کفایت سرمایه نزدیک می‌شوند.  او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهلت کفایت سرمایه برای ایرلاین‌ها منقضی شده است، گفت: این درست است اما نمی‌توانیم شرکتی را که ۲۰سال فعالیت دارد و از نظر کفایت سرمایه در شرایط مناسبی قرار دارد، تعطیل کنیم.

 تاخیرهای پروازی ادامه می‌یابد

رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تاخیر جزو حمل و نقل هوایی است، گفت: در همین کشور امریکا که تکنولوژی، قطعه و فرودگاه با تجهیزات کامل را در اختیار دارند در سال گذشته ۲۰درصد پروازها تاخیر داشته است.  او تاکید کرد: فراموش کنید پرواز تاخیر نداشته باشد و تاخیرات پروازی به صفر نمی‌رسد.

عابدزاده گفت: از سوی دیگر متوسط عمر ناوگان ما ۲۳سال است اما در همین کشور امریکا متوسط سن ناوگان ۵ تا ۶ سال است و با وجود این ۲۰درصد پروازها دچار تاخیر در سال گذشته شده است.

 کمپانی ایرباس فاینانسر هواپیماهای جدید

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم در حاشیه دومین نمایشگاه حمل و نقل از پذیرش فاینانس ایرباس‌ها از سوی کمپانی ایرباس خبر داد و گفت: جلسه‌یی در این رابطه با نمایندگان ایرباس در تهران خواهیم داشت.  فرزانه شرف‌بافی در گفت‌وگو با فارس درباره سرنوشت جذب فاینانس برای هواپیماهای هما گفت: درحال رایزنی برای جذب فایناس هستیم اما کمپانی ایرباس هم قبول کرده که فاینانس هواپیماها را برعهده بگیرد.  او همچنین درباره مصوبه ۳۳۰میلیون دلاری هما و میزان مصرف آن بابت خرید هواپیماها گفت: این پول در واقع مصرف نشده است بلکه به عنوان پیش‌پرداخت خرید هواپیماها به کمپانی‌های سازنده هواپیما داده شده است.  فرزانه شرف‌بافی اظهار کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید ۸۰ فروند بویینگ، ۲۰ فروند ATR و ۱۰۰فروند ایرباس را به امضا رسانده است.  مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: هما در ۲۸مسیر خارجی و ۷۶مسیر داخلی پرواز دارد، شرکتی کاملا بازرگانی و مبتنی بر فعالیت‌های تجاری است و هواپیماهای ما کاملا به صورت غیرنظامی استفاده می‌شود.

 کنگره تاثیری بر قرارداد بویینگ ندارد

شرف‌بافی درباره تصمیمات کنگره امریکا و تاثیر آن بر قراردادهای بویینگ گفت: نظارت بیشتر کنگره امریکا بر قراردادها فقط ممکن است صدور مجوزهای افک و وزارت خزانه‌داری امریکا را کمی با تاخیر مواجه کند اما اثری بر لغو مجوزهای خرید بویینگ‌ها ندارد.

او اظهار کرد: همچنین هما از هواپیماهای ای‌تی‌آر بابت مسیرهای کوتاه و توسعه شهرها استفاده می‌کند.

مدیرعامل ایران ایر بیان کرد: تاکنون ۳ فروند ایرباس ۳۲۱و ۳۳۰و ۶ فروند ای‌تی‌‌آر وارد ناوگان هما شده است.

 

ارسال نظر