تغییر در سازمان بهره‌وری

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۲۵

 رویا طباطبایی، سازمان ملی بهره‌وری را با 4 ثمره و یک اقدام نیمه کاره به رییس جدید واگذار می‌کند.

به گزاش«تعادل» بهره‌وری در تولید یک عنصر حیاتی برای اقتصادهای مدرن محسوب می‌شود. ارتقای بارآوری کار می‌تواند کاهش‌های ناگزیر نرخ سود را به صورت افزایش و کاهش همزمان تولید و هزینه‌ها جبران کند. هر چند عامل اساسی این بهره‌وری استفاده و خلق تکنولوژی جدید است که خود به یک سیستم کلی اقتصادی، اجتماعی و علمی وابسته است اما با این حال سازمان‌هایی وجود دارد که متولی رسمی بهره‌وری قرار گرفته‌اند. این دستگاه‌ها آن طور که خود مدعی‌اند، تلاش‌هایی برای افزایش بهره‌وری صورت می‌دهند اما با توجه به توانایی برد عملیاتی‌ای که این دستگاه به عنوان جزئی از کل اجتماع داشته باشد همچنین آنچه در عمل می‌توان به عنوان شاهد نتایج دید، تاثیرگذاری این سازمان‌ها تنها می‌تواند در حوزه پایش شاخص‌ها و جمع‌آوری داده‌ها محدود شود. البته استثنای این حوزه عمل موثر در ارتقای بهره‌وری می‌تواند در جایی باشد که ساخت تولید متمرکز و دولتی باشد. در اینجا می‌توان انتظار داشت که این دستگاه‌ها از بسیاری از ریخت و پاش‌ها جلوگیری و در بعد نیروی انسانی هم به کارآمدی آنها کمک کند.

این موضوع به عنوان هدفی بدیع سال گذشته مورد توجه سازمان ملی بهره‌وری ایران و چین قرار گرفت. البته هنوز معلوم نیست که این طرح تا کجا پیش رفته و به چه نتایجی رسید؛ رویا طباطبایی به عنوان رییس سازمان بهره‌وری در زمان طراحی این برنامه‌ها بود که اکنون(روز گذشته) مراسم تودیع و خداحافظی وی در سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد. جمشید انصاری، معاون رییس‌جمهوری علی‌اکبر اولیا را به عنوان رییس جدید سازمان معرفی کرده است. انصاری اولیا گفته است که وی «از بدنه سازمان بهره‌وری بوده و در عین حال سال‌ها در انجمن مدیران بهره‌وری نیز به عنوان یک سازمان مردم نهاد در این زمینه فعالیت کرده است.» استانداری و نمایندگی مردم یزد از دیگر سوابق اولیا بوده است. انصاری هر چند معتقد است در 4سال گذشته تفاوت محسوسی در وضعیت و جایگاه این سازمان رخ داده است اما ابراز امیدواری کرده که در دوره جدید فعالیت این سازمان، بهره‌وری به عنوان یک اصل در نظام اقتصادی و اجرایی کشور شناخته و نهادینه شود.

به طور کل و همانطور که طباطبایی می‌گوید در 4سال گذشته 4 اقدام اساسی در سازمان بهره‌وری صورت گرفته است. پیشرفت شاخص‌سازی و سنجش بهره‌وری دستگاه‌ها، ارتقای جایگاه ایران در سازمان بهره‌وری آسیایی، پایش جوایز بهره‌وری و تامین نیروی انسانی جوان و توانمند 4 خروجی اصلی سازمان بهره‌وری در دوران رویا طباطبایی بوده که خود نیز در مراسم تودیعش به آنها اشاره کرده است.

 

ارسال نظر