تهدید زلزله جدی‌تر از بحران آب است

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۳۰
تهدید زلزله جدی‌تر از بحران آب است

معاون وزیر نیرو: بیش از 40میلیارد تومان به تاسیسات برق مناطق زلزله‌زده خسارت وارد شده است

گروه انرژی  

بسیاری نام ثلاث‌باباجانی را نخستین‌بار پس از وقوع زلزله هولناک کرمانشاه شنیدند. شهری در شمال غرب استان کرمانشاه و در مرز با عراق که در کنار سرپل ذهاب، قصرشیرین، جوانرود، دالاهو و دیگر شهرهای استان کرمانشاه در شامگاه 21آبان سال جاری، اسیر خشم طبیعت شده و آسیب‌های زیادی را متحمل شد. با توجه به تجربه‌ زلزله‌های قبلی، یقینا بازسازی این شهرها سال‌ها به طول خواهد انجامید، اما آنچه اکنون بیشترین اهمیت را دارد سرمای بی‌رحمانه هوا در استان کرمانشاه و لزوم تامین سیستم‌های گرمایشی برای آوارگان است. با توجه به هشدار شرکت ملی گاز مبنی بر عدم برقراری مجدد جریان گاز طبیعی در منازل تا حصول کامل اطمینان از مسائل ایمنی، استفاده از دستگاه‌های گرمایشی برقی تنها راه چاره‌ به نظر می‌رسد. اما استفاده از این دستگاه‌ها با توجه به جریان ضعیف برق منطقه نیز یارای مقابله با سرمای منطقه را ندارد.

این نکته‌یی است که روز گذشته وزیر نیرو در جریان بازدید از شهر تازه‌آباد، مرکز شهرستان ثلاث‌باباجانی اعلام کرد. رضا اردکانیان که همراه با هیاتی به سرپرستی اسحاق جهانگیری و حضور وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، صنعت و معدن و راه و شهرسازی در محل زلزله حضور پیدا کرده است، از پایداری جریان آب و برق منطقه خبر داد اما بر فشار ضعیف جریان برق نیز تاکید کرد. به گزارش «تعادل» و به نقل از پاون، وزیر نیرو اظهار کرد: «در زمینه گرمایش چادرهای نصب شده با بخاری‌های برقی با توجه به استفاده از شبکه فشار ضعیف طبیعتا محدودیت‌هایی وجود دارد ولی با اولویت سعی خواهیم کرد ضمن رعایت جنبه‌های ایمنی موضوع گرمایش چادرها در این شرایط اضطراری نیز برطرف شود.»

بر اساس اظهارات اردکانیان آنچه تاکنون مانع برق‌رسانی کامل به منطقه شده است، حل نشدن مشکل محل اسکان موقت زلزله‌زدگان است. او در این باره اظهار کرد: «مجموعه وزارت نیرو نیز منتظر است تا به محض تعیین محل استقرار اسکان موقت مساله برق‌رسانی به این مناطق را نیز سازماندهی کند.»

 زلزله مهم‌تر است یا کم‌آبی؟

بخش دیگری از صحبت‌های وزیر نیرو اختصاص به قیاس بین دو بحران زلزله و کم‌آبی داشت. هرچند مشخص نیست که چرا وزیر نیرو باید در چنین شرایطی بین دو بحران غیرمرتبط قیاس داشته باشد و آنها را رتبه‌بندی کند، اما او در این زمینه اظهار کرده است: «زلزله مهم‌تر از مساله آب است». وی در تشریح بیشتر این بخش از سخنان خود گفت: «با تکیه بر دانش روز می‌توان در جهت غلبه بر چالش کم آبی حرکت کرد اما زلزله یعنی تکان و خسارت. تکان به معنای هوشیاری است، بنابراین ما باید پس از هر زلزله برای زلزله بعدی آماده شویم.»

حال اینکه مخاطبان وزیر نیرو که متولی اصلی مسائل آب و برق کشور است باید چه نتیجه‌یی از این قیاس وی بکنند خود جای بحث دارد اما در هر صورت به اعتقاد وزیر نیرو، زلزله جدی‌ترین تهدید برای کشور است.  وزیر نیرو همچنین از رفع دغدغه تامین آب سالم در مناطق زلزله‌زده خبر داد و تصریح کرد: «در زمینه موضوع آب از ساعات ابتدایی زلزله تاکنون با همکاری تمام شرکت‌های استان کرمانشاه و همچنین استان‌های معین شرایط خوبی در منطقه برقرار شده و آب نقاط زلزله‌زده دارای کیفیت مناسب و در دسترس است.»

 نمره قبولی سدسازان ایرانی

وزیر نیرو که خود از حامیان سدسازی به حساب می‌آید و منتقدان نیز او را وزیری سازه‌محور می‌دانند، در بازدید از شهرهای کرمانشاه به ایمنی و پایداری سدهای منطقه پس از زلزله نیز اشاره کرد و آن‌ را دلگرم‌کننده خواند. اردکانیان در این باره اظهار داشت: «در فاصله 125کیلومتری کانون زلزله 22 سد بزرگ وجود دارد که 20 سد در دست بهره‌برداری و دو سد بزرگ نیز در دست ساخت است. مهم‌ترین دغدغه ما پس از نخستین لحظات وقوع زلزله مساله ایمنی و پایداری سدها بود که با بررسی‌های صورت گرفته توسط تیم‌های فنی وزارت نیرو در ساعت سه نیمه شب پس از بروز زلزله مشخص شد که هیچ جای نگرانی وجود ندارد. این مهم، نقطه دلگرم‌کننده و روشنی در کارنامه مهندسی کشور بود.»

 جزئیات خسارت زلزله به تاسیسات برق

پیش از سفر اردکانیان، هوشنگ فلاحتیان معاون وی در بخش برق و انرژی نیز بازدیدی از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه داشت. فلاحتیان در جریان این بازدید برای نخستین‌بار آماری از خسارات وارد آمده به تاسیسات برقی منطقه را اعلام کرد و گفت: «برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که بیش از 40میلیارد تومان به تاسیسات برق منطقه خسارت وارد شده است. معاون برق و انرژی وزیر نیرو افزود: حوادث زلزله سرپل ذهاب به هزار و 500 کیلومتر شبکه‌های توزیع، به بیش از 285 ترانسفورماتور و همچنین به پست‌های 230 و 63 کیلوولت این شهر خسارت وارد کرد.» وی تصریح کرد: خوشبختانه توانستیم با کمک اکیپ‌هایی که در استان مستقر بودند و همچنین اکیپ‌هایی که از استان‌های معین اعزام شده بودند در همالن 24 ساعت اول برق شهرستان سرپل ذهاب را دوباره وصل کنیم.

معاون برق و انرژی گفت: در همان سه ساعت اول پست‌های 230 و 63 کیلوولت بازسازی شد و عمده امکانات و تجهیزات روی امکانات و خطوط توزیع و انتقال متمرکز شد.

وی ادامه داد: پس از برق‌دار شدن شهر سرپل ذهاب بلافاصله عملیات برق‌رسانی به روستاها آغاز شد و پس از چهار روز این عملیات نیز به پایان رسید و تقریبا کل روستاهای سرپل برق‌دار شد.

 

 

ارسال نظر