کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۷۴

 درخواست نیچروان بارزانی برای حل اختلافات با بغداد

رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا در تماس تلفنی با نیچروان بارزانی رهبر جدید منطقه اقلیم کردستان عراق از حقوق کردها در قالب قانون اساسی عراق حمایت کرده است. به‌ گزارش ایرنا، نیچروان بارزانی در این تماس تلفنی ضمن ابراز نگرانی از آنچه تلاش‌های دولت عراق برای پیشروی‌های نظامی ارتش خوانده، بر آمادگی کامل تشکیلات کردستان عراق برای آغاز مذاکرات سیاسی در راستای حل مسالمت‌آمیز اختلافات تاکید کرده است. در بیانیه دفتر بارزانی آمده که او از امریکا و جامعه بین‌الملل خواسته دولت عراق را برای گفت‌وگو و پرهیز از آنچه در پیش گرفتن راه‌های نظامی خواند، تشویق کنند.

 درخواست بررسی جنایات جنگی در افغانستان

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از قاضیان این دیوان خواسته تا مجوز لازم برای آغاز بررسی رسمی درباره ادعاهای مربوط به جنایاتی جنگی در افغانستان را صادر کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، فاتو بنسوتا در بیانیه‌یی اعلام کرده بررسی مقدماتی دفتر او نشان داده که معیار و شرایط لازم برای انجام تحقیقات درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان فراهم است. در سال ۲۰۰۲، دادگاه کیفری بین‌المللی به عنوان یک دادگاه دایم برای رسیدگی به نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جرایم جنگی و تجاوزگری در شهر لاهه هلند ایجاد شد و در سال ۲۰۰۳ افغانستان عضویت این دادگاه را دریافت کرد.

 ارتقای درجه سفیر امارات در امریکا

مقامات امارات اعلام کردند که به دستور رییس امارات، سفیر این کشور در واشنگتن به درجه وزیری ارتقا یافت. به ‌گزارش القدس‌العربی، یوسف عتیبه سفیر امارات در امریکا با حکم رییس امارات به درجه وزیری ارتقا یافت. عتیبه با دامن زدن به آتش بحران قطر و کشورهای عربی خط مقدم حوادث بود تا جایی که برخی رسانه‌های امریکا وی را مردی قوی در واشنگتن توصیف کرده و شخصیتی تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ها در امریکا می‌دانند.

 احضار سفیر بریتانیا به وزارت خارجه پاکستان

دولت پاکستان سفیر بریتانیا را در اعتراض به شعارهای ضد پاکستانی درج شده روی برخی تاکسی‌ها در شهر لندن به وزارت امور خارجه این کشور فرا خواند. وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده، تهمینه جنجوعه معاون وزارت خارجه پاکستان با احضار توماس درو سفیر بریتانیایی به این وزارتخانه ضمن اعتراض نسبت به درج برخی شعارهای ضدپاکستانی روی برخی تاکسی‌های سواری در لندن، این اقدام را حمله به استقلال ملی و تمامیت ارضی پاکستان خوانده است.

 

ارسال نظر