پارلمان کردستان مصوبات دولت عراق را رد کرد

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۵۸

 

گروه جهان| پارلمان اقلیم کردستان عراق با رد مصوبات دولت و مجلس عراق علیه همه‌پرسی جدایی، اعلام کرد این همه‌پرسی مطابق قانون اساسی عراق برگزار شده است. به گزارش روسیاالیوم، پارلمان اقلیم کردستان عراق، روز شنبه در نشستی ۹ ساعته، مصوبات پارلمان عراق در بغداد در خصوص همه‌پرسی جنجالی در این اقلیم را رد کرد. پارلمان اقلیم کردستان در بیانیه‌یی، تصمیمات بغداد علیه این اقلیم در پی برگزاری همه‌پرسی را «مجازات دسته‌جمعی کردها» خوانده و تاکید کرده که حق برگزاری همه‌پرسی در قانون اساسی، تضمین شده است. پارلمان اقلیم کردستان همچنین با اعلام اینکه «دولت مرکزی صلاحیت بستن گذرگاه‌های مرزی را ندارد»، خواستار اجرای نتایج همه‌پرسی شد. پارلمان اقلیم، همچنین فرمانده کل نیروهای پیشمرگه کرد را مسوول حفاظت از مناطق تحت تهدید، یعنی مناطق مورد اختلاف با دولت مرکزی عراق معرفی کرد.

اربیل مدعی است که ۹۲ درصد رای‌دهندگان کرد، دوشنبه گذشته به جدایی اقلیم کردستان عراق رای مثبت دادند. در همین حال بینالی ییلدریم نخست‌وزیر ترکیه، هشدار داده که دولت اقلیم کردستان مسوول رخدادهای پیش‌رو در منطقه است.

به گزارش آناتولی، بینالی ییلدیریم در جریان سخنرانی در شمال غرب این کشور درباره همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق که در 25 سپتامبر سال جاری میلادی برگزار شد، گفته است: «تنها برادران کرد ما در منطقه زندگی نمی‌کنند. گروه‌های قومیتی دیگری نیز در اقلیم کردستان ساکن هستند. ما باید به آنها نیز رسیدگی کنیم. دولت منطقه‌یی کردستان بدون آنکه از ساکنان منطقه بپرسد، با رویکردی حریصانه با آتش بازی می‌کنند. دولت اقلیم کردستان مسوول رخدادهایی است که در منطقه اتفاق می‌افتد. » نخست وزیر ترکیه در ادامه سخنرانی خود گفته است: «همه باید این مساله را بدانند. تغییر اوضاع در مرزهای جنوبی ترکیه و اقدام برای تشکیل یک کشور ساختگی مساله‌یی است که امنیت ملی ترکیه را به چالش می‌کشاند. زمانی که حقوق ما و امنیت ملی ترکیه مطرح می‌شود نمی‌توانیم کنار بایستیم. ما با ایران و عراق برای جلوگیری از خطری که منطقه را تهدید می‌کند، همکاری می‌کنیم.»  رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه نیز پیش‌تر گفته بود که موساد در برگزاری همه‌پرسی جنجالی اقلیم کردستان عراق دخالت داشته است. اردوغان این اظهارات را پس از آن ایراد کرد که از اقدام کردهای عراق مبنی بر برافراشتن پرچم رژیم اسراییل در جریان جشن‌های همه‌پرسی استقلال انتقاد کرد. اردوغان گفت: «این مساله ثابت می‌کند دولت اقلیم کردستان تاریخی مشترک با موساد دارد و هر دو در یک مسیر حرکت می‌کنند. » اردوغان با خطاب قرار دادن رهبران کرد عراق گفته است: «فقط اسراییل از شما حمایت می‌کند. پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق که با موافقت ۹۳ درصد شرکت‌کنندگان به پایان رسید واکنش‌های بین‌المللی تندی علیه این اقدام صورت گرفت و تنها دولت تل‌آویو اعلام کرد از استقلال کردها حمایت می‌کند.»

 

 

ارسال نظر