پایان هفته سردرگم برای طلای سیاه

۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۶۹
پایان هفته سردرگم برای طلای سیاه

گروه انرژی|

روز گذشته و در آخرین روز معاملاتی بازار پیش از تعطیلی، قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدییت امریکا با کاهش بیش از 40سنتی مواجه شد. تا لحظه نگارش این گزارش در ساعت 15 و 30 دقیقه هر بشکه نفت خام برنت در بورس لندن با قیمتی معادل 56دلار و 82سنت در هر بشکه معامله شد. در بورس نیویورک نیز هر بشکه نفت خام دبلیوتی‌آی در سطح 50دلار و 83سنت قرار گرفت.

به‌طور کلی بازار طلای سیاه در این هفته با سرگشتگی همراه بود و فعالان نتوانستند روند خاصی را در بازار ایجاد کنند. به گزارش «تعادل» به نقل از رویترز، اولیویر جاکوب، تحلیلگر شرکت پتروماتریکس در این باره اظهار کرد: «بازار در این هفته در محدوده کوچکی حرکت کرد و هیچ‌گونه روند حقیقی مشاهده نشد و به‌طور کلی معاملات Profit-taking به میزان کمی صورت گرفت.»

در بازارهای بورس معاملات پرافیت تیکینگ زمانی صورت می‌گیرد که قیمت سهام یا یک کالا در بازار بالا رفته و فعالان بازار برای کسب سود اقدام به فروش دارایی‌های خود از آن سهم یا کالا می‌کنند.

حوادث کردستان عراق و ابهام در رابطه با سرنوشت برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، مهم‌ترین عواملی بودند که در هفته اخیر، قیمت‌ها را تحت‌ تاثیر قرار دادند. براساس آخرین آمارها، صادرات نفت کردستان عراق از طریق خط لوله و بندر جیحان ترکیه به سطح 216هزار بشکه در روز رسیده است. در حالی که پیش از برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان و بالا گرفتن تنش‌ها در این منطقه، سطح صادرات نفت از شمال عراق قریب به 600هزار بشکه در روز بود.

مهم‌ترین مناطق نفتی شمال عراق در کرکوک واقع شده است. جایی که نیروهای عراقی موفق شدند کنترل دو میدان نفتی بزرگ را از اختیار نیروهای پیشمرگه خارج کنند. البته جبار اللعیبی وزیر نفت عراق اعلام کرد که تا روز یک‌شنبه، تولید این میدان‌ها به مدار بازگردد. شاید به دلیل این اطمینان‌ بخشی از سوی مقامات بغداد، نصف شدن صادرات نفت کردستان عراق طی یک هفته اخیر تاثیر چندانی روی سطح قیمت‌ها نگذاشته است. خبر مهم دیگری که روز گذشته در رابطه با نفت اقلیم کردستان عراق منتشر شد، امضای توافقنامه‌ یک‌میلیارد و 800میلیون دلاری میان اربیل و شرکت روسنفت برای کنترل خط لوله اصلی اقلیم بود. توافقنامه‌یی که در این اوضاع پرآشوب می‌تواند منجر به تقویت موضع کردهای عراق در برابر حکومت مرکزی این کشور بشود. علاوه بر این قرارداد، روسنفت پیش‌تر نیز با اعطای یک وام یک‌میلیارد و 200میلیون دلاری به حکومت اقلیم موافقت کرده‌بود تا کردها بتوانند بخشی از کسری بودجه و هزینه‌های خود را جبران کنند. روسنفت پیش‌تر نیز موافقت خود را برای سرمایه‌گذاری 400میلیون‌دلاری در پنج بلوک نفتی اکتشافی این منطقه اعلام کرده بود. روز پنج‌شنبه و پیش از امضای قرارداد 1.8میلیارد دلاری با روسنفت، آشتی هورامی وزیر منابع طبیعی اقلیم که برای شرکت در یک اجلاس صنعتی به ورونای ایتالیا سفر کرده بود از حاضرین درخواست کرد که کردستان عراق را از خاطر نبرند. همچنین ایگور سچین، مدیرعامل روسنفت و از نزدیک‌ترین یاران ولادیمیر پوتین در مراسم امضای این قرارداد از بغداد و اربیل درخواست کرد که اختلافات خود را با یک‌دیگر حل کنند. یکی از منابع صنعتی نزدیک به حکومت اقلیم در این باره به رویترز می‌گوید: «حضور روسنفت و کرملین موجب تقویت حس اطمینان و امنیت خواهد شد».

 

ارسال نظر