نقش كليدي بورس در كاهش حباب بازار مسكن

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۰۱:۲۸:۱۶
کد خبر: ۳۱۱۷۸۲

فرشيد پورحاجت در رابطه با نقش بازار سرمايه در تحقق شعار «جهش توليد با مشاركت مردم»، اظهار كرد: بازار سرمايه در تعادل بخشي به نهاده‌هايي كه در ساختمان‌سازي از آنها بهره گرفته مي‌شود نقش پر رنگي را طي سال‌هاي گذشته ايفا كرده است.

فرشيد پورحاجت در رابطه با نقش بازار سرمايه در تحقق شعار «جهش توليد با مشاركت مردم»، اظهار كرد: بازار سرمايه در تعادل بخشي به نهاده‌هايي كه در ساختمان‌سازي از آنها بهره گرفته مي‌شود نقش پر رنگي را طي سال‌هاي گذشته ايفا كرده است. وي افزود: در صورت آنكه بازار سرمايه بتواند نقش خود را در حوزه عرضه و تقاضاي نهاده‌هايي همچون «سيمان و فولاد» افزايش دهد به‌طور حتم شاهد كاهش حضور دلالان، سفته بازان و التهابات در بازار مسكن خواهيم بود. دبير انجمن انبوه‌سازان در ادامه در خصوص مهم‌ترين راهكار براي رفع موانع توليد، تصريح كرد: موانع توليد و راهكارهاي آن طي سال‌هاي گذشته مشخص شده و تنها با شعار برطرف نمي‌شود زيرا تاكنون قانوني در اين خصوص تحت عنوان «بهبود فضاي كسب و كار» مصوب نشده بود. پورحاجت بيان كرد: دولت‌ها بايد بپذيرند كه بخش مهمي از موانع توليد را با دستورات، ارايه خدمات و تصميمات خلق‌الساعه براي توليدكنندگان و بخش خصوصي ايجاد مي‌كنند. وي افزود: دولت مي‌بايست به منظور رفع موانع توليد در گام نخست كميته‌اي را با حضور نهادهاي بالا دستي و بخش خصوصي تشكيل دهد تا به واسطه آن با برطرف شدن چالش‌ها شرايط براي توليد مسكن تسهيل‌تر شود. دبير انجمن انبوه‌سازان در خصوص نقش بخش خصوصي در اخذ تصميمات و سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي، گفت: بارها با مسوولان مربوطه در دولت جلساتي را برگزار و نسبت به طولاني بودن گردش نقدينگي به سبب مدت زمان صدور پروانه ساخت‌وساز مطالبي را ارايه كرديم. پورحاجت تصريح كرد: مطابق سياست‌هاي كلي اصل ۴۴ تمامي دستگاه‌هاي دولتي پيش از اجراي دستورالعمل‌ها مي‌بايست با بخش خصوصي مشورت كنند اما در مقام اجرا طي سال‌هاي اخير اين امر به درستي صورت نگرفته كه اين مساله چالش‌هايي را در حال‌حاضر براي توليد به وجود آورده است. وي گفت: تنظيم قوانين و دستورالعمل‌ها با هماهنگي و در چارچوب قانون شرايط بهتري را براي سرمايه‌گذاري، رشد توليد و در نتيجه پيش‌بيني‌پذيرترشدن اقتصاد فراهم مي‌كند دبير انجمن انبوه‌سازان افزود: به هر ميزان كه دولت بتواند از اجراي دستورالعمل‌هاي خلق الساعه فاصله بگيرد شاهد رشد توليد همراه با مشاركت مردمي خواهيم بود. پورحاجت گفت: يكي از مسيرهاي افزايش اعتماد عمومي به نظام سرمايه‌گذاري و ايجاد انگيزه براي هدايت سرمايه‌ها به سمت توليد، تسهيل قوانين و مقررات و فاصله گرفتن از نظام دستوري است.
وي در ادامه در خصوص مهم‌ترين برنامه انجمن انبوه‌سازان براي سال ۱۴۰۳، اظهار كرد: در تلاش هستيم تا بتوانيم يك فضاي همگرايي را بين بخش خصوصي و دولت فراهم كرده تا به واسطه آن شاهد رفع موانع توليد و گسترش پروژه‌هاي عمراني باشيم.

ارسال نظر