هر 30 سال کشور را خراب می‌کنیم و می‌سازیم

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۶۰

یک کارشناس مسکن از اینکه موضوعاتی چون زیبایی ساختمان و منطقه محل قرارگیری ملک به جای کیفیت، ملاک خرید خانه قرار گرفته است، انتقاد کرد.

عباس شوکتی در گفت‌وگو با مهر درباره لزوم توجه به کیفیت ساخت و ساز اظهار کرد: متاسفانه مقوله کیفیت ساخت و ساز در کشور مورد توجه سازندگان و سیاست‌گذاران بخش مسکن نیست به گونه‌یی که عمر مفید ساختمان در ایران حداکثر ۳۰سال است. بنابراین با توجه به این طول عمر ساختمان‌ها، می‌توان گفت هر ۳۰سال یک بار کشورمان را می‌سازیم و خراب می‌کنیم. این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته حتی ساختمان‌های مسکونی ۵۰ ساله هم به دلیل توجه به کیفیت ساخت و ساز، کلنگی و قدیمی تلقی نمی‌شوند درحالی که عمر ساختمان‌های ما به اندازه عمر طراحشان نیست.

وی با بیان اینکه صنعتی‌سازی یک ضرورت انکارناپذیر است، اظهار کرد: هر اندازه که از دخالت عوامل انسانی در فرآیند ساخت‌وساز بکاهیم به ارتقای کیفیت نزدیک‌تر می‌شویم و این اتفاق جز با کنار گذاشتن روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست.

شوکتی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما کیفیت تاثیر چندانی در قیمت فروش ساختمان ندارد، افزود: امروز قیمت املاک و ساختمان‌ها براساس منطقه آنها تعیین می‌شود غافل از اینکه ساختمان‌هایی مقاوم در مناطق جنوبی شهر وجود دارند که باکیفیت‌تر از برخی ساختمان‌های مناطق شمالی شهر تهران هستند.

این کارشناس مسکن اظهار کرد: قطعا مناطق شهری همه جای دنیا نقش غیرقابل‌انکاری در تعیین قیمت‌ها دارند اما نباید از کیفیت سازه ساختمان غافل شد. از آنجا که شناسنامه فنی ساختمان در کشور ما برای برخی متراژها صادر می‌شود و عمومیت ندارد، معیاری برای میزان کیفیت در دست نیست در نتیجه زیبایی‌های ظاهری ساختمان ملاک خرید قرار می‌گیرند.

وی گفت: اصلی‌ترین علت افت کیفی ساختمان‌های ما حضور سازنده‌های فاقد صلاحیت است و به همین دلیل با وجود ورود فناوری‌های نوین به کشور و دانش فنی ـ مهندسی که داریم تا رسیدن به نقطه مطلوب چند دهه عقب هستیم. البته طی سال‌های اخیر با فرهنگ‌سازی صورت گرفته مردم به حقوق خود آگاه شده‌اند و با حساسیت و دقت بیشتری خانه را انتخاب می‌کنند.

 

 

ارسال نظر