منشأ برخی آلاینده‌های هوای پایتخت مشخص نیست

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۸۶۲

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: فلزات سنگینی در آلاینده‌های تهران وجود دارد که منابع آن شناخته شده نیست و لازم است در این زمینه مطالعات دقیق‌تری صورت گیرد.

به گزارش مهر، قرارداد همکاری فنی- مطالعاتی بین ایران و ژاپن برای کاهش آلودگی هوا تهران امضا شد. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ژاپن گفت: برابر مجوز دولت، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به عنوان طرف ایرانی برای عقد قرارداد همکاری بین ایران و ژاپن(شرکت جایکا) در موضوع کاهش آلودگی هوای تهران معرفی شده است. به همین منظور امروز برای رسیدن به الگوی ملی کاهش آلودگی هوا تفاهم همکاری به امضا رسید.

حسینی ادامه داد: شرکت جایکای ژاپن، پروژه‌های متعددی در زمینه‌های زیست محیطی در ایران اجرا کرده که به عنوان مثال پروژه احیای دریاچه ارومیه یکی از اقدامات این شرکت است. اکنون نیز مقرر شد در زمینه آلودگی هوای تهران که یک معضل جدی زیست محیطی محسوب می‌شود، همکاری داشته باشیم.

به گفته وی، طی 2سال گذشته مذاکرات قراردادی این پروژه صورت گرفته و قرار است طی ۴سال آینده کارشناسان و متخصصان ژاپنی به همراه کارشناساسان شرکت کنترل هوای تهران و اداره کل محیط زیست استان تهران عوامل مختلف آلودگی هوا اعم از کارخانه‌ها، خودروها، منابع ثابت و متحرک دیگر را بررسی کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه بیشتری سوالی که اصحاب رسانه از ما می‌پرسند، این است که مقصر اصلی آلودگی هوای تهران کیست؟ گفت: اگرچه در این سال‌ها و برابر مطالعات کارشناسی شرکت کنترل و کیفیت هوا توانسته‌ایم با شناخت عوامل موثر در آلودگی هوا این سوال را به درستی پاسخ دهیم اما فکر می‌کنیم تجربه ژاپن در برنامه کاهش آلودگی هوا می‌تواند در اجرای برنامه‌های موثر به ما کمک کند و بدین ترتیت این سوال پاسخی دقیق‌تر می‌یابد.

حسینی با بیان اینکه امیدواریم طی ۴سال آینده سیاست‌های کلان مبارزه با آلودگی هوا را تهیه و پیاده‌سازی کنیم، گفت: بازه 4ساله برای انجام پروژه کاهش آلودگی هوا بازه طولانی‌مدت نیست معمولا پروژه‌های کاهش آلودگی هوا در دنیا به طور ۱۰تا ۲۰ساله انجام می‌شود بنابراین 4سال زمان زیادی برای انجام چنین پروژه‌یی نیست.  وی اضافه کرد: هزینه‌یی که طرف ژاپنی برای اجرای این قرارداد می‌پردازد ۷میلیون دلار طی 4سال برآورد شده است. این کمک مالی به طور بلاعوض از سوی دولت ژاپن پرداخت خواهد شد. طی اجرای این پروژه طرف ایرانی هیچ هزینه‌یی متقبل نمی‌شود. امیدواریم در پایان دوره 4ساله اجرای پروژه علاوه بر شناسایی دقیق آلاینده‌های هوای تهران بتوانیم متخصصان ایرانی در زمینه مقابله با آلودگی هوا را تربیت کنیم. تربیت کارشناسان و متخصصان ایرانی به عنوان یک هدف جانبی در این پروژه دنبال خواهد شد.  مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به عقد قرارداد دیگری با این شرکت گفت: قراردادی نیز بین شهرداری تهران و شرکت جایکا به زودی منعقد می‌شود که طی آن تجهیزات آنالیز آلودگی هوا که در ایران وجود ندارد توسط دولت ژاپن به شهر تهران اهدا خواهد شد. دولت ژاپن برای انتقال این تجهیزات 12.5میلیون تا ۱۳میلیون دلار هزینه خواهد کرد.  حسینی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بر اجرایی شدن قوانین مرتبط با کاهش آلودگی هوا گفت: قانون منع پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری مصوبه ۱۳۹۵ دولت است اما این مصوبه در اجرا نیاز به نظارت و بازرسی دقیق دارد تا واقعا پلاک‌گذاری موتور کاربراتوری صورت نگیرد و وارد بازار نشود همچنین باید نظارت‌ها در مورد جایگزین کردن موتورسیکلت‌های انژکتوری استاندارد به صورت دقیق انجام شود. وی افزود: حذف کاربراتوری‌ها و خودروهای فرسوده همچنین حذف دیزلی‌ها که نقش آنها در سرطان‌زایی تایید شده، تصمیماتی است که برای کاهش آلودگی هوا شروع شده و درحال انجام است. درحال حاضر نوسازی ناوگان تاکسیرانی، نصب فیلتر دوده و جریمه خودروهای فرسوده در کشور آغاز شده و لازم است که اجرای آن با جدیت ادامه یابد. در زمینه ذرات معلق تهران آنالیز شیمیایی صورت گرفته ولی نیازمند اطلاعات بیشتر در این زمینه هستیم. افزون بر این فلزات سنگینی در آلاینده‌های تهران مشخص می‌شود که منابع آن شناخته شده نیست و لازم است در این زمینه مطالعات دقیق‌تری صورت گیرد.  معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در مورد همکاری 3‌جانبه برای کاهش آلودگی هوا تجربه خوبی وجود دارد چون در سال ۸۰ با حضور و مشارکت«جایکا» این همکاری صورت گرفت که تجربه موفقی بود. خوشبین هستیم که بعد از اجرای پروژه کاهش آلودگی هوای تهران با همکاری«جایکا» جشن از بین رفتن ذرات معلق هوای تهران را بگیریم.

 

 

ارسال نظر