مشهد درآستانه فصل جدید توسعه و پیشرفت

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۸۴
مشهد درآستانه فصل جدید توسعه و پیشرفت

یکی از شهرهایی که انتخاب شهردار آن در ردیف کلان‌شهرهای بزرگ کشور، بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کند، شهر مشهد است. شهری که باتوجه به ویژگی‌های خاص مذهبی، گردشگری، صنعتی و... انتخاب ساختار مدیریت شهری آن نه تنها برای مردم شهر مشهد بلکه برای تمام کسانی که به نوعی نسبت به این شهر وابستگی و خاطره دارند، دارای اهمیت است. ردپای این اهمیت را در ترکیب میهمانان مراسم تودیع و معارفه شهرداری این شهر به وضوح می‌توان دید؛ جایی که در آن هم از میان مسوولان ارشد استانی حاضر بودند و هم برخی چهره‌های نزدیک به دولت حضور داشتند تا نشان دهند که فرآیند توسعه و پیشرفت این شهر جدای از تبعات شهری و استانی یک مقوله ملی نیز محسوب می‌شود. بر این اساس روز پنج‌شنبه مراسم تودیع و معارفه شهردار جدید این شهر با حضور مسوولان ارشد استانی و کشوری برگزار شد. مراسمی که در آن با بازخوانی تجربیات گذشته، چشم‌اندازی از مسیر آینده این شهر برای رسیدن به توسعه و پیشرفت نیز ارائه شد. از جمله چهره‌های حاضر در مراسم روز گذشته علی جنتی وزیر اسبق ارشاد در دولت یازدهم بود که با حمایت از تقی‌زاده خامسی در شمایل شهردار جدید مشهد از تمام نهادها، ارگان‌ها و مسوولان استان خواست شهردار جدید را برای تحقق اهداف از

 پیش تعیین شده یاری کنند. استاندار خراسان‌رضوی نیز به‌عنوان نماینده عالی دولت دوازدهم در این مراسم گفت: با شناختی که از دولت، شورای پنجم و شهردار جدید مشهد دارم، آینده خوبی را برای این شهر متصور هستم.

  نیت من تنها خدمت به زائران و مجاوران رضوی است

شهردار مشهد به‌عنوان فرد منتخب شورا برای به دست گرفتن ساختار مدیریت شهری مشهد گفت: نیت من تنها خدمت به زائران و مجاوران رضوی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، قاسم تقی‌زاده خامسی دیروز در آیین معارفه شهردار جدید و تودیع شهردار پیشین که در ساختمان سپید مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز از تمام دوستانی که در این جلسه حضور دارند، قدردانی می‌کنم. من هنوز کاری نکردم و به شهردار پیشین مشهد خداقوت می‌گویم. وی با بیان اینکه از همه شما خواستار دعای خیر هستم، گفت: نیت من تنها خدمت به زائران و مجاوران این حضرت و خوشنودی مردم و دعای رهبری و خرسندی خانواده شهدا و جانبازان است.

  چشم‌انداز روشن مشهد

علیرضا رشیدیان در مراسم معارفه شهردار جدید و تودیع شهردار پیشین مشهد با اشاره به اینکه مردم بهتر شدن اوضاع را می‌خواهند، افزود: این مراسم درواقع ادامه سنت تغییر است که هم در طبیعت وجود داشته و هم در مسوولیت‌ها و مدیریت‌ها و در جهت تکامل و رشد و تعالی انجام می‌شود. امیدواریم این تغییرات در مدیریت شهری مشهد برای جامع و کامل شدن باشد.

استاندار خراسان‌رضوی ادامه داد: آنچه از مدیران انتظار می‌رود آن است که توانمندی‌های دوره قبل از خود را حفظ کرده و شرایط جدید را نیز مدیریت کرده و رشد دهند.

رشیدیان تصریح کرد: بزرگ‌ترین کلان‌شهر زیارتی جهان تغییرات زیادی در گذر زمان داشته و در همین سال‌های اخیر نیز تغییرات جمعیتی زیادی به خود دیده است و باید بدانیم که این افزایش جمعیت پاسخ‌های خود را می‌خواهد. البته نمی‌توان از یک دستگاه انتظار ارائه این خدمات را داشت بلکه نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و بخش خصوصی و دانشگاه‌ها در این موضوع هستیم.

وی خاطرنشان کرد: جایگاهی که مشهد مقدس به‌عنوان مضجع امام مهربانی‌ها دارد بین مردم منطقه خاص است. در سال 27 میلیون نفر زائر داخلی و خارجی داریم که شهری بین‌المللی و جهان‌شهر را رقم زده است. مجاوران ما در مشهد علاوه بر ایرانی بودن، 320 هزار ساکن خارجی نیز دارد. از کشورهای همسایه و دور دانشجویانی از کشورهای مختلف به این شهر آمده و مشهد تبدیل به شهر علم و دانش شده است.

استاندار خراسان‌رضوی بیان کرد: مسلما این شهر نماد توانمندی و ظرفیت مدیریت جمهوری اسلامی ایران است لذا ما برای اداره این شهر فقط نیازمند مساعدت مسوولان این استان نیستیم بلکه همه ظرفیت‌های ملی نیز باید به‌کار گرفته شوند. مبنای قضاوت همه مسافران در مورد ایران آن چیزی است که در مشهد می‌بینند لذا باید توجه ویژه‌یی به این شهر شود.

وی گفت: این شهر همان‌طور که بزرگ شده مشکلاتش نیز بزرگ شده است. روزانه 2 تن زباله در این شهر جمع می‌شود که یک ثروت هم هست. ظرفیت‌سازی برای استفاده از این ثروت و فاضلاب باید صورت گیرد. در دوران شهردار بودن مرتضوی در حوزه فضای سبز تلاش‌هایی شد که باید توسعه یابد.

  بهترین تعریف از شهردار مشهد

عملکرد وی است

قائم‌مقام تولیت آستان‌ قدس رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه بهترین تعریف از شهردار مشهد، عملکرد وی است، گفت: آستان قدس رضوی در خدمت شهرداری مشهد و سایر دستگاه‌های خدماتی در راستای خدمت به زائران و مردم شهر مشهد است.

مرتضی بختیاری لحظاتی قبل در آیین معرفی شهردار جدید و تودیع شهردار پیشین که در ساختمان سپید مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در هر سنگری هستیم باید آنچنان خدمت کنیم که خدمت‌گیرندگان به یاد ما باشند و بعد از آن مسوولیت نیز پشیمان نشویم که چرا خدمت بیشتری به مردم ارائه ندادیم.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: بنده جناب تقی‌زاده خامسی را 30 سال است که می‌شناسم و عملکرد ایشان طی این سال‌ها بهترین تعریف از وی است و درواقع تقی‌زاده خامسی فردی

با انگیزه و با مصمم بوده و به‌هیچ‌وجه سیاسی کار نبوده و درواقع خدمت را پیشه خود ساخته است.

وی خطاب به شهردار مشهد گفت: مشهد شهری بین‌المللی است و با همه مراکز استان‌ها متفاوت است زیرا این شهر تنها در سال گذشته شاهد حضور بیش از 28.5 میلیون زائر بوده و در سال 1400 بیش از 40میلیون زائر در این شهر حضور خواهند داشت که این خود نشان از جایگاه این شهر است.

  شهردار مشهد شخصیتی پرتجربه و کارآمد دارد

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید دولت و آستان قدس رضوی با تمام توان در راستای حل مشکلات شهر به شهرداری این شهر

کمک کنند.

علی جنتی در مراسم معارفه شهردار جدید و تودیع شهردار پیشین مشهد اظهار کرد: همه می‌دانیم که شهر مشهد بعد از تهران بزرگ‌ترین کلان‌شهر کشور است و همه مصایبی که کلان‌شهرها دارند اینجا هم دارد ولی ویژگی خاص این شهر وجود بارگاه رضوی است که کعبه آمال همه مسلمانان داخلی و خارجی است.

وی افزود: مسائل مختلفی حضور زائران در مشهد ایجاد می‌کند. سال 67، 12 میلیون زائر به مشهد سفر کرده بودند که این رقم حالا به 27 میلیون رسیده است. مشهد شهری است که شعاع فرهنگی‌اش به همه سرزمین ایران می‌تابد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه خدماتی که باید در این شهر داده شود هم برای زائران و هم برای مجاوران است، ادامه داد: چالش‌های زیادی در این شهر وجود دارد که یکی از آنها مساله حمل و نقل و ترافیک است. با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته کماکان این معضل هنوز مشهود است.

جنتی تصریح کرد: بافت‌های فرسوده و مهم‌تر از آن حاشیه‌نشینی از معضلات مهم شهر مشهد است که در سفر رییس‌جمهور یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفت، این مهم بود.

وی بیان کرد: حادثه 9 خرداد سال 71 و مشکلاتی که بر اثر آن پیدا شد یکی از عوارض این حاشیه‌نشینی بود.

جنتی با بیان این مطلب که آلودگی‌های زیست‌محیطی که به دلیل جمعیت زیاد و صنایع و خودروها در مشهد ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف آب، فقدان امکانات رفاهی لازم برای زائران که میلیونی به این شهر می‌آیند، توسعه نامتقارن شهر و چالش‌های فرهنگی تنها گوشه‌یی از مشکلات موجود در این شهر است که تنها شهرداری نمی‌تواند با همه امکاناتی که دارد به این معضلات بپردازد و دولت با تمام توان و آستان قدس رضوی با همه امکانات باید در جهت حل این مشکلات گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه در تهران هم پیشنهاد دادم تا تقی‌زاده خامسی را به‌عنوان شهردار این شهر برگزینند، خاطرنشان کرد: این انتصاب را هم به شورای شهر مشهد و هم به تقی‌زاده خامسی به‌عنوان شهردار مشهد تبریک عرض می‌کنم.

 

ارسال نظر