احتمال افت قیمت طلا وجود‌ دارد

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۸۳

در حالی که فدرال‌رزرو امریکا تازه‌ترین تصمیمات خود را اعلام کرده، تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری اف ایکس تی‌ام پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلا تا 1280 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اینترنتی اسکراپ رجیستر، تحلیلگران موسسه اف ایکس تی‌ام در تازه‌ترین تحلیل خود اعلام کردند، با توجه به اعلام تصمیمات جدید فدرال‌رزرو امریکا به نظر می‌رسد قیمت جهانی هر اونس طلا احتمالا تا 1280دلار کاهش خواهد یافت.

فدرال‌رزرو امریکا در پایان نشست چهارشنبه نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده ولی نشان داده است که احتمال افزایش یک بار دیگر نرخ بهره تا پایان امسال همچنان وجود دارد. فدرال رزرو امریکا همچنین قصد دارد، برنامه کاهش تراز مالی 4.2تریلیون دلاری خود را از اکتبر آغاز کند. 11 نفر از 16 سیاست‌گذار فدرال‌رزرو امریکا در این نشست اعلام کردند که نرخ بهره در شرایط کنونی در وضعیت مناسبی قرار دارد و نیازی به تغییر آن نخواهد بود. پیش‌بینی می‌شود فدرال‌رزرو امریکا طی سال آینده نیز نرخ بهره را 3 بار دیگر افزایش خواهد داد. فدرال رزرو همچنین در سال 2019 میلادی نیز احتمالا 2 بار نرخ بهره را افزایش می‌دهد.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اگر طلا نتواند بار دیگر سطح مقاومتی 1300دلاری را بشکند، احتمالا تا سطح حساس 1280 دلاری کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت 1315 دلار خواهد بود. جفری هالی تحلیلگر ارشد موسسه اوآنادا نیز بر این باور است که نتایج نشست فدرال‌رزرو به گونه‌یی موجب شگفتی سرمایه‌گذاران بین‌المللی شده است. فدرال‌رزرو همچنین قصد دارد، نرخ بهره را تا پایان امسال یک بار دیگر افزایش دهد. این در شرایطی است که نرخ تورم در اقتصاد امریکا هنوز به سطح 2 درصدی نرسیده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود، قیمت جهانی طلا در روزهای آینده بین 1286 تا 1299 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. از سوی دیگر تنش‌های سیاسی بین‌المللی به خصوص اوضاع کره‌شمالی می‌تواند تاثیر مهمی بر نوسانات قیمت طلا در کوتاه‌مدت داشته باشد.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل هشدار داده که واشنگتن آماده نابودی کامل کره شمالی است.

به نظر می‌رسد، وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نیز می‌تواند عامل مهمی برای نوسانات قیمت جهانی طلا در روزهای آینده باشد.

 تاثیر تنش بین کره و امریکا

 جمعه 22 سپتامبر تحت تاثیر افزایش تنش بین امریکا و کره شمالی و افزایش تقاضا برای مکان امن سرمایه‌گذاری، طلای جهان افزایش ارزش پیدا کرد.

 به گزارش رویترز، فلز زرد در بازارهای آسیا با 0.4‌درصد افزایش به قیمت 1296.58 دلار رسید ولی همچنان در اطراف پایین‌ترین سطح قیمت 2 هفته‌یی قرار دارد. طلا دیروز با کاهش به 1287 دلار و 61 سنت در میانه معاملات پایین‌ترین ارزش خود را از 25 اگوست ثبت کرد. طلا در بازار نیویورک برای تحویل فوری در دسامبر 0.4‌درصد رشد داشت و به قیمت 1299 دلار و 80 سنت دادوستد شد. بانک مرکزی امریکا روز چهارشنبه پس از اینکه قیمت طلا بسته شد و در پایان نشست دو روزه خود اعلام کرد، همچنان قصد دارد نرخ‌های بهره را یک دور دیگر تا پایان سال میلادی جاری افزایش دهد و احتمالا سه دور دیگر افزایش نرخ‌ها در سال ۲۰۱۸ انجام خواهد گرفت. فدرال‌رزرو امریکا همچنین قصد دارد، برنامه کاهش تراز مالی 4.2 تریلیون دلاری خود را از اکتبر آغاز کند. 11 نفر از 16 سیاست‌گذار فدرال رزرو امریکا در این نشست اعلام کردند که نرخ بهره در شرایط کنونی در وضعیت مناسبی قرار دارد و نیازی به تغییر آن نخواهد بود. پیش‌بینی می‌شود، بانک مرکزی ژاپن نیز در پایان نشست امروز خود بر ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی پولی تاکید خواهد کرد تا نرخ تورم این کشور افزایش یابد. اقتصاد ژاپن نیز با چالش عدم افزایش نرخ تورم روبه‌رو شده است.

بهبود اوضاع اقتصادی اروپا نیز موجب شده است تا ارزش یورو در برابر سایر ارزهای معتبر بین‌المللی با افزایش نسبی روبه‌رو شود.

نرخ‌های بهره بالاتر امریکا دارایی‌های دیگری مانند اوراق قرضه را نسبت به طلا که سوددهی ندارد، جذاب‌تر می‌کند. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، تصمیم فدرال‌رزرو برای آغاز برنامه کاهش تراز مالی در ماه اکتبر، نشانه دیگری از سیاست‌های عادی‌سازی پولی خواهد بود و این مساله می‌تواند تاثیر زیادی بر بازارهای بین‌المللی طی ماه‌های آینده داشته باشد. فدرال‌رزرو در بیانیه نشست اخیر خود به پایین بودن نرخ بیکاری، رشد سرمایه‌گذاری تجاری و بهبود رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان اشاره کرده است و تاکید کرده که نوسانات نرخ تورم را به دقت زیرنظر دارد. فدرال‌رزرو قصد دارد به نرخ تورم 2درصدی دست یابد ولی طی سال‌های اخیر نتوانسته است به این هدف مهم خود دست یابد. ترامپ دستور بررسی تحریم‌های جدید علیه پیونگ‌یانگ را داده و در مقابل رهبر کره‌شمالی هم اعلام کرده که این کشور اقدامات متقابل را در دست بررسی دارد. رهبر کره‌شمالی در پاسخ به تهدید ترامپ برای نابودی کامل کره‌شمالی اعلام کرده این کشور هم سخت‌ترین واکنش در طول تاریخ خود در برابر امریکا را انجام خواهد داد.

به نظر جان شارما، تحلیلگر ارشد در بانک مرکزی استرالیا، نطق‌های آتشین و تهدید‌های موجود بین امریکا و کره‌شمالی توانسته از قیمت طلا حمایت متوسطی را به وجود آورد ولی نه به آن اندازه که طلا بتواند به سطح قیمت مهم 1300دلار در هر اونس برسد. در واقع این تنش‌ها باعث کمی افزایش قیمت شده ولی با توجه به تجربه بازار از تنش‌ها بین این دو کشور تاثیر کمتری بر قیمت طلا داشته است.  وزیر امور خارجه کره‌شمالی، ری یونگ هو، روز جمعه از بررسی برنامه تست بمب هیدروژنی دیگری با مقیاسی بسیار بزرگ‌تر از نظز قدرت در اقیانوس آرام خبر داد. ارزش دلار و شاخص سهام بازارهای آسیا روز جمعه کاهش یافت در حالی که ارزش ین ژاپن و فرانک سوییس تحت تاثیر احتمال آزمایش اتمی دیگری از جانب کره‌شمالی صعودی شد. عقب‌نشینی دلار و ین می‌تواند از قیمت طلا حمایت مناسبی را داشته باشد. به نظر وانگ تائو، تحلیلگر ارشد رویترز، قیمت طلا احتمالا این هفته را در سطح قیمت 1299 دلار در هر اونس به پایان می‌برد و بعد از آن با توجه به شرایط موجود احتمال سقوط به سطح 1281 دلار وجود دارد. در این بین ذخایر طلای «اس پی دی آر گلد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، 0.73‌درصد افزایش یافت و به 852.24 تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.3درصد افزایش یافت و به 16.98دلار رسید. نفره در معاملات دیروز پایین‌ترین قیمت خود از 25 آگوست را ثبت کرد.

هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.6‌درصد افزایش، در قیمت 941.12 دلار ایستاد و در همین زمان اونس پالادیوم برای 0.4‌درصد افزایش یافت و به 913.90 دلار رسید.

 

ارسال نظر