اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۴۷

موافق برگزاری نمایشگاه نیستیم

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: با توجه به فراوانی انواع کالا در بازارهای سراسر کشور، کسبه واحدهای صنفی موافق برگزاری نمایشگاه نیستند. مجتبی صفایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران افزود: کالاهای مصرفی مردم به اندازه کافی در فروشگاه‌ها و انبارها وجود دارد که می‌توان در آستانه بازگشایی مدارس با فروش فوق‌العاده اجناس موجود را با تخفیف به فروش رساند و دیگر ضرورتی به برگزاری نمایشگاه وجود ندارد. نایب‌رییس اول اتاق اصناف کرمانشاه تصریح کرد: درحال حاضر نه تنها در کرمانشاه بلکه در بقیه استان‌ها نیز کسبه و بازاریان تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز مردم هستند و نیازی به برگزاری نمایشگاه فروش کالا احساس نمی‌شود. صفایی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد واحدهای صنفی به تناسب جمعیتی در کرمانشاه وجود دارد، دیگر نیازی به برگزاری نمایشگاه با هر عنوانی برای فروش کالا نیست. سخنگوی اتاق اصناف ایران در عین حال از اجرای طرح حذف قیمت از روی بعضی کالاهای مصرفی ابراز رضایت کرد و گفت: اجرای این طرح بر مبنای شفافیت‌سازی از مبدا تولید تا مصرف و برپایی عدالت محوری اقتصادی الزامی شده است. صفایی همچنین از حاشیه سود بالا در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌یی سپس تخفیف‌های ۳۰تا ۴۰درصدی تعدادی کالا انتقاد کرد و افزود: کار این قبیل فروشگاه‌ها به هیچ‌وجه توجیه ندارد و سود قانونی محسوب نمی‌شود. وی درباره کاهش نرخ سود بانکی گفت: اجرای این طرح بانک‌ها را از بنگاه‌داری خارج می‌کند و با نظارت و هدایت مناسب سپرده‌ها به بخش تولید، می‌توان شاهد رونق کسب وکار و ایجاد فضای رقابتی بود. صفایی پیشنهاد کرد که با دادن مشوق‌هایی می‌توان سپرده‌های مردم را در صنعت ساختمان‌سازی یا بخش‌هایی از تولید که در سال‌های گذشته با رکود مواجه شده به ‌کار گرفت. نایب‌رییس اول اتاق اصناف کرمانشاه در پایان از مغفول ماندن صنعت گردشگری در استان کرمانشاه گلایه کرد و افزود: یکی از ارزآورترین بخش‌ها در کرمانشاه مربوط به گردشگری است که با حمایت بیشتر مسوولان ذی‌ربط می‌توان به آن رونق بخشید.

افزایش تولید روغن

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌ نباتی اعلام کرد که هیچ مشکلی برای تامین روغن در ماه محرم وجود ندارد و کارخانه‌ها تولید خود را منطبق با نیاز این ماه تضمین کرده‌اند اما مخالفت با افزایش قیمت روغن با وجود موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نه تنها به زیان صنعت و تولیدکنندگان تمام می‌شود بلکه هزینه بیشتری روی دوش همه می‌گذارد. داریوش محمودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کارخانه‌های تولیدکننده روغن نباتی در ماه‌هایی مانند محرم که مصرف محصولات کشاورزی و مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند، تولید خود را مطابق با نیاز مردم در آن بازه زمانی تنظیم می‌کنند؛ بنابراین هیچ مشکلی برای تامین روغن مورد نیاز مردم وجود ندارد. وی با بیان اینکه دلیل مخالفت با افزایش قیمت، اعلام مخالفت برخی کارخانه‌های تولید روغن نباتی است که نقش چندانی در صنعت ندارند، اعلام کرد: صنعت روغن نباتی با توجه به هزینه‌های افزایش یافته تولید محصولشان ناگریرند قدری قیمت محصولشان را افزایش دهند که در این راستا تقاضای خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند که در این راستا این سازمان با بررسی پیشنهاد ارائه شده از سوی صنعت و محاسبه دقیق قیمت تمام شده تولید، اعلام کرد که روغن مایع 6 درصد و روغن‌نباتی ۱۰درصد می‌تواند افزایش قیمت پیدا کند اما از سوی وزارت صنعت با آن مخالفت شد. دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی گفت: البته این مصوبه خلاف قانون صنعت سلامت است که افزایش تولید و مصرف روغن نباتی را در مقابل روغن جامد مدنظر قرار داده است و انتظار داریم در کمترین زمان ممکن مسوولان با افزایش قیمت روغن نباتی موافقت کنند تا بیش از این دود این تصمیم اشتباه به چشم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نرود.

میزان تولید شیلات تا پایان سال

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: در سال 96 حداکثر تا 320هزار تن تولید آبزی در کشور خواهیم داشت اما این میزان با اهداف برنامه ششم توسعه فاصله بسیاری دارد. ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص تولید و صادرات آبزیان در سال جاری اظهار کرد: مطابق هدف‌گذاری که در برنامه ششم توسعه انجام شده در بحث آبزیان ما امسال باید 481هزار تن محصولات آبزی تولید کنیم اما با تمام محصولاتی که تا پایان سال تولید می‌شود امسال حداکثر تا 320هزار تن تولید خواهیم داشت که با هدفی که در برنامه توسعه بیان شده، فاصله داریم. وی افزود: این فاصله از برنامه ششم توسعه دلایل متعددی دارد که می‌توان به مشکلات سیستم بانکی، سیستم فرآوری، مشکلات واردات، مشکل نقدینگی و... اشاره کرد. با همه این اوصاف اما پیش‌بینی ما این است که امسال نزدیک 500 میلیون دلار صادرات هم داشته باشیم که هم در بحث میگو، کپور ماهیان، قزل‌آلا، ماهی‌های خاویاری و کنسرو ماهی تن است. قاسمی در رابطه با افت مصرف آبزیان در فصول گرم سال خاطرنشان کرد: طبق یک روندی که در کشور جا افتاده در فصل تابستان بازار کمتر از ماهی استقبال می‌کند و میزان مصرف پایین خواهد آمد. پیک مصرف ما در فصل پاییز، زمستان و نزدیک عید است. وی با بیان اینکه بخش شیلات راندمان مثبتی در ارزآوری برای کشور ایجاد می‌کند، اذعان کرد: در کشاورزی بخش شیلات، آبزی‌پروری و صادرات آبزیان جزو معدود بخش‌هایی محسوب می‌شود که تراز تجاری آن مثبت است. تراز تجاری بخش کشاورزی به خاطر واردات نهاده‌ها مانند ذرت و کلزا که رقم‌های مهمی را در کشور تشکیل می‌دهند، منفی است اما تراز تجاری بخش شیلات به خاطر صادرات نسبتا مثبت است. مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران عنوان کرد: گستره صادرات آبزی ما حدود 25کشور در اقصا نقاط دنیاست. صادرات ما همه قاره‌ها را در برمی‌گیرد. بیشترین بازارهای ما کشورهای آسیای جنوب شرقی، کشورهای اروپایی و کشورهای آفریقایی است.

 

ارسال نظر