اخبار کلان

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۰۰

مشکل صادرات خودروهای لوکس قاچاق

رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: هنوز خودروهای لوکس قاچاق صادرات نشدند.

امین دلیری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آخرین وضعیت صادرات مجدد خودروهای لوکس قاچاق اظهار کرد: تاکنون معامله‌یی برای صادرات این خودروها انجام نشده و بازاریابی آنها کار بسیار  مشکلی است.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تاکید کرد: تعدادی بنز لوکس قاچاق در یزد وجود دارد که بازاریابی برای آنها صورت گرفته و پیشنهاد صادرات و خروج آنها ارائه شده اما تاکنون معامله‌یی نهایی نشده است. وی در پاسخ به این سوال که یکی از مباحث جدی در رابطه با کالاهای قاچاق به‌ویژه خودروها برخورد قاطع و سوزاندن آنها بود، تصریح کرد: تعداد خودروها یکی، دو تا نیست و می‌توان استفاده مطلوب از این کالاها داشت، در حال حاضر تلاش‌ها در راستای صادرات آنها انجام می‌شود.

دلیری یکی از مشکلات مربوط به خودروهای قاچاق و متروکه را قیمت‌گذاری آن دانست و یادآور شد: در حال حاضر قیمت‌های پایین برای این خودروها مطرح می‌شود اما معتقدیم نباید چوب حراج با قیمت پایین به این اموال زد که عده‌یی از این راه سودی نصیب‌شان شود، بنابراین این خودروها را مفت نخواهیم فروخت.

جشنواره جوانان اقتصاد کلید خورد

فعالیت نخستین «جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران» کلید خورد. به گزارش «تعادل» این جشنواره با همت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی (موسسه نیاوران) و با همکاری 10نفر از نمایندگان دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی تهران طراحی و در زمستان امسال با معرفی برندگان برگزار می‌شود. در میان این 10دانشکده و موسسه اقتصادی نام دانشگاه علامه طباطبایی خالی بود که مسعود نیلی در خصوص آن در نشست خبری‌ای که به مناسبت رونمایی از این جشنواره صورت گرفت، گفت: از همه دانشگاه‌های تهران دعوت به عمل آمده و امیدواریم که در آینده شاهد حضور آنها باشیم.

به نظر می‌رسد، خاستگاه این موضوع تضاد فکری‌ای باشد که این دو نهاد آموزشی به آنها ملقب هستند. در جامعه آکادمیک کشور دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان پایگاه نهادگرایی و موسسه نیاوران در قطب مخالف آن یعنی تفکرات بازار آزادی اشتهار دارند.

 با این حال عباس عرب‌مازار در این جلسه در پاسخ به سوال «تعادل» گفت که داوران مسابقه از دیدگاه خاصی انتخاب نمی‌شوند و شورای راهبری که گروهی منتخب از همه دانشگاه هستند، به‌طور توافقی داوران را گزینش می‌کنند. مسعود نیلی نیز در مورد فرآیند داوری تاکید کرد که صرفا مبنای علمی خواهد داشت و فضای شفاف و رقابتی در آن حاکم خواهد بود. به گفته او هیچ ملاحظه دیگری در فرآیند داوری صورت نخواهد گرفت.

 معرفی جوانان اقتصاددان

در ادامه این جلسه مسعود نیلی هدف اصلی را شناسایی و معرفی جوانان اقتصاددانی دانست که در شناخت مسائل اقتصاد ایران و ارائه راه‌حل برای آن توانا هستند. او معتقد است که جامعه علمی اقتصاد باید زمینه را برای رشد بیشتر این جوانان مهیا کند و این جشنواره گامی در راه این هدف است. رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در این‌ مورد گفت: «این ایده مطرح شد که ما یک جشنواره‌یی را برگزار کنیم که اقتصاددان‌های جوان برتر در حوزه پژوهش اقتصاد ایران را بتوانیم به جامعه علمی معرفی کنیم.» او فلسفه این کار را تشویق جوانان با استعداد به انجام کار علمی درمورد مسائل حاضر اقتصاد ایران عنوان کرد. به گفته نیلی در صورت استقبال قابل ‌توجه در دوره اول، این جشنواره به یک رویداد ملی فراگیر تبدیل خواهد شد و هر سال اقتصاددان جوان برتر را معرفی خواهد کرد. استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی‌شریف یکی از مزایای این جشنواره را ایجاد یک بانک اطلاعاتی دانست؛ چراکه افراد شرکت‌کننده باید تمام کارهای پژوهشی خود را در سایت جشنواره ثبت کنند. نیلی جدا از هدف اصلی به یک دستاورد جانبی نیز اشاره کرد و آن همکاری و جمع‌شدن دانشکده‌های اقتصاد موجود در تهران در کنار هم است. او این وعده را داد که در دوره‌های بعدی تلاش می‌شود که زمینه برای حضور تمام دانشکده‌های اقتصاد کشور فراهم شود.

سرمایه‌گذاری‌های جدید خارجی در پسابرجام

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایران اظهار امیدواری کرد به زودی شاهد ورود بانک‌های خارجی و استفاده جدی‌تر آنان از فرصت برجام باشیم.

به گزارش ایبِنا، عباس صمیمی با بیان اینکه امنیت و اطمینان‌بخشی در بازار با مشارکت‌های سرمایه‌گذار خارجی در کشورها محقق می‌شود، بیان داشت: حضور شرکت توتال و قرارداد با وزارت نفت نشان می‌دهد که جهان پس از برجام به امنیت کشورمان پی برده و با تلاش خوب وزارت نفت ضمن ورود تکنولوژی به کشور در حوزه انرژی، در عرصه دیپلماسی نیز پیام مثبتی برای حضور بیشتر سرمایه‌گذاران به جهان ارائه کرده است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایران گفت: ورود سرمایه‌گذار خارجی به بخش انرژی یکی از استراتژی‌های مهم و موفق دولت تدبیر و امید در خنثی کردن تحریم‌های ظالمانه است که این موضوع را وزارت نفت تاکنون به خوبی اجرایی کرده است.

وی اظهار کرد: با توجه به نقش کشورهای اروپایی مخصوصا فرانسه در تعاملات بین‌المللی، حضور و سرمایه‌گذاری این کشورها در بخش انرژی می‌تواند به همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی کشورمان رونق تازه‌یی بخشد. همچنین حضور بخش خصوصی ایران در بازارهای جهانی بیش از گذشته امکان‌پذیر خواهد بود.  صمیمی با بیان اینکه برای اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمند تولید بیشتر و حضور در بازارهای جهانی هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موثر در محکم‌سازی اقتصاد کشورها بهره‌برداری از میادین مشترک و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی است که این اقدام با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده وزارت نفت قابل تحقق است.

 

ارسال نظر