هنرمندانی که نشان صلح گرفتند

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۱۶
هنرمندانی که نشان صلح گرفتند

محمود دولت‌آبادی، محمدرضا شجریان، ناصر تقوایی و کوروش شیشه‌گری 4 هنرمندی بودند که برنده نشان عالی هنر برای صلح سال 96 شدند.

در مراسم ویژه جشنواره هنر برای صلح که با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد از 4 چهره هنری کشور در عرصه‌ هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و تئاتر با اهدای نشان صلح تقدیر شد. محمود دولت‌آبادی، محمدرضا شجریان، ناصر تقوایی و کوروش شیشه‌گری 4 هنرمندی بودند که برنده نشان عالی هنر برای صلح سال 96 شدند اما تنها محمود دولت‌آبادی در مراسم حضور داشت.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم، مجید رجبی‌معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) در سخنانی کوتاه بیان کرد: میان صلح و هنر نسبت طبیعی و بدیهی وجود دارد. چند سالی است که تعدادی از هنرمندان جوان ما تلاش می‌کنند تا این جشنواره هنر برای صلح برگزار شود. در این چند سالی که کنار این دوستان بودم، حس می‌کنم در جشنواره امسال تلاش آنها و همراهی اهل هنر بیشتر شده است.

در ادامه مرتضی کاخی، نویسنده و دیپلمات اسبق نیز در سخنانی با اشاره به مفهوم صلح اظهار کرد: این کلمه‌یی که این قدر درباره آن صحبت می‌کنیم یکی از بی‌گناه‌ترین کلمات و مفاهیم است. صلح کلمه‌یی است که واژه‌های دیگر نیز از آن خارج شده و یکی از مهم‌ترین آن واژه‌های جنگ است که در مقابل صلح قرار می‌گیرد.  در بخشی از مراسم ویژه جشنواره هنر برای صلح، نخستین نشان هنر با حضور رضا کیانیان به محمود دولت‌آبادی اهدا شد.  دولت‌آبادی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: جوانان کشور ما به همه‌ چیز ازجمله صلح فکر می‌کنند و برای اینکه بگویند، صلح را دوست دارند و جنگ را دوست ندارند از کسی اجازه نمی‌گیرند.  برنده دومین نشان عالی هنر برای صلح سال 96 محمدرضا شجریان بود. به درخواست محمدرضا شجریان، مرتضی کاخی نشان صلح او را دریافت کرد.  همچنین با حضور محمد فرنود(عکاس پیشکسوت) و کامبیز درم‌بخش(گرافیست) سومین و چهارمین نشان علمی هنر برای صلح سال 96 به کوروش شیشه‌گری و ناصر تقوایی تقدیم شد. این دو هنرمند هیچ‌کدام در مراسم حضور نداشتند و نمایندگان آنها نشان‌ها را دریافت کردند.   همچنین برای نخستین بار پنجمین نشان هنر برای صلح به مجید رجبی‌معمار(مدیر خانه هنرمندان ایران) به پاس تلاش‌هایی که برای برگزاری جشنواره هنر برای صلح و بین‌المللی شدن آن انجام داد، تقدیم شد.  با حضور پری ملکی، نشان حامی صلح برای حمایت از برگزاری این جشنواره به علم‌الهدی(مدیر مجموعه آرتروم) و سعیده آبشناسان(مدیر مجموعه گوهران) اهدا شد.  فریدون فرید، دبیر جشنواره هنر برای صلح نیز از روند برگزاری جشنواره هنر برای صلح و تاریخچه این جشنواره گزارشی ارائه داد و بیانیه پایانی جشنواره را قرائت کرد.  همچنین در بخش دیگری از مراسم از اثر هنری منقش به «سلام صلح» اثر آریامنش رونمایی شد. آریامنش در سخنانی گفت: می‌خواستیم روی این بوم مشارکت مردمی را برای بیان صلح نشان دهیم که نتیجه همین اثر شد.

 

ارسال نظر