هشدار پوتین درباره بحران کره مذاکره کنید

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۸۱

 گروه جهان|

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه ضمن تاکید بر عدم کارآمدی تحریم‌ها برای حل بحران در شبه‌جزیره کره، مذاکره با پیونگ‌یانگ در مورد برنامه تسلیحاتی این کشور را خواستار شد.

به گزارش یورونیوز، پوتین این سخنان را پس از دیدار با «مون جائه ‌این» رییس‌جمهوری کره‌جنوبی در شهر ولادی‌وستوک در شرق روسیه بیان کرد. «مون جائه ‌این» نیز از درک مشترک سئول و مسکو در مورد لزوم حل بحران هسته‌یی کره‌شمالی و اولویت داشتن این مساله در پیشرفت و توسعه در شرق آسیا سخن گفت.

رییس‌جمهوری کره‌جنوبی در این نشست برنامه‌های هسته‌یی و موشکی همسایه شمالی خود را به ‌شدت محکوم کرد و گفت:«باید تصمیمات جدی برای مقابله با کره‌شمالی اتخاذ کنیم.» وی همچنین از رییس‌جمهوری روسیه بابت اقداماتش در مواجهه با کره‌شمالی و همراهی در تصویب قعطنامه‌های شورای امنیت در این زمینه تشکر کرد و افزود:«تاکنون پیشرفت‌های کمی در این خصوص داشته‌ایم چون وضعیت شبه‌جزیره کره پیچیده شده است.» پوتین در این دیدار مذاکرات با کره‌شمالی را خواستار شد و تاکید کرد، افزایش تحریم‌ها راه‌حل مناسبی برای این بحران نیست. پوتین در نشست خبری مشترک با «مون جائه ‌این» گفت:«کاملا مشخص است که حل مشکلات مرتبط با شبه‌جزیره کره فقط با تحریم و فشار امکان‌پذیر نیست. نباید مساله کره‌شمالی را به حاشیه برانیم و به آن بی‌توجهی کنیم. همه باید آرامش خود را حفظ و از اقداماتی که به افزایش تنش در منطقه منجر می‌شود، امتناع کنند. بدون ابزار سیاسی و دیپلماتیک تغییر شرایط شبه‌جزیره کره بسیار مشکل است.» رییس‌جمهوری روسیه افزود:«اگر بخواهیم دقیق باشیم به نظرم پکن و مسکو باید خط‌مشی مناسبی برای سازش در شبه‌جزیره کره بیابند و از تنش‌ها بکاهند. ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم دقیق‌تر به ابتکار عمل پیشنهادی وزرای امور خارجه روسیه و چین نگاهی بیندازند.» براساس ابتکار عمل پیشنهادی، رزمایش‌های واشنگتن و سئول همچنین آزمایش‌های موشکی و هسته‌یی کره‌شمالی باید متوقف شوند.

پوتین روز سه‌شنبه آزمایش هسته‌یی اخیر کره‌شمالی را «تحریک‌آمیز» توصیف و اعمال تحریم علیه پیونگ‌یانگ را «بی‌فایده و ناکارآمد» قلمداد کرد و در مورد استفاده از نیروی نظامی علیه کره‌شمالی و بروز یک «فاجعه جهانی» هشدار داد.

 

ارسال نظر