زنگ پایان مذاکره با کره‌شمالی

۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۰۹
زنگ پایان مذاکره با کره‌شمالی

گروه جهان| طلا تسلیمی|

در ادامه تنش‌های پس از آزمایش بمب هیدروژنی کره‌شمالی، دولت امریکا در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد با هشدار در مورد اینکه پیونگ‌یانگ «تشنه جنگ است» از چین و دیگر اعضا خواسته با اعمال تحریم‌های جدید مانع از رسیدن نفت و دیگر سوخت‌ها به کره‌شمالی شوند. با توجه به هشدار کره‌جنوبی در مورد آماده‌سازی مقدمات آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما در کره‌شمالی، مقامات ارشد دولت امریکا اعمال تحریم‌های جدید را آخرین فرصت استفاده از روش‌های دیپلماتیک به جای گزینه نظامی می‌دانند. کره‌جنوبی برای کسب اطمینان از امنیت خود استقرار بیشتر تسلیحات امریکایی را در خاک خود خواستار شده و روسیه و چین، دو عضو دایم شورای امنیت همچنان گفت‌وگو را بهترین راه‌حل برای مشکلات موجود می‌دانند. اما رییس‌جمهوری کره‌جنوبی که از زمان روی کار آمدن گفت‌وگوها با همسایه شمالی برای آشتی و مصالحه را خواستار شده، اکنون باور دارد که فرصت مذاکره پایان یافته است.

 تسلیحات امریکایی در خاک کره‌جنوبی

به نظر می‌رسد که نگرانی‌ها از بروز درگیری‌های نظامی ناشی از اقدامات تحریک‌آمیز کره‌شمالی بر کره‌جنوبی بیش از دیگر کشورهای منطقه تاثیر گذاشته است تا اندازه‌یی که گفته می‌شود، سئول استقرار تسلیحات هسته‌یی امریکا در خاک کره‌جنوبی را بررسی می‌کند.

«مون جائه‌این»، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی دیروز سه‌شنبه گفت: «از هرگونه مذاکره‌یی با کره‌شمالی استقبال می‌کنیم، اما اکنون زمان مناسبی برای گفت‌وگو نیست. سئول تدابیر سختی در پاسخ به آزمایش هسته‌یی پیونگ‌یانگ اتخاذ خواهد کرد، اما همزمان به جست‌وجو برای راه‌حل‌های دیگری برای این مساله ادامه می‌دهیم.» وی افزود: «آزمایش هسته‌یی اخیر خیلی جدی‌تر از آزمایش‌های قبلی محسوب می‌شود. از یک طرف سئول به قاطعانه‌ترین شکل به آن پاسخ خواهد داد، به ویژه تحریم‌ها را تشدید کرده و فشارها را بر کره‌شمالی افزایش می‌دهد و قابلیت‌های نظامی‌ خودش را تقویت خواهد کرد و از طرف دیگر به تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی جامع و اساسی درباره مساله هسته‌یی کره‌شمالی ادامه می‌دهد.»

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، این در حالی است که وزارت دفاع این کشور اعلام کرده برای مقابله با ماجراجویی‌های کره‌شمالی همه گزینه‌های نظامی روی میز است. اگرچه وزارت دفاع کره‌جنوبی بر سیاست‌های دفاعی این کشور مبنی بر پاکسازی شبه جزیره کره از تسلیحات نظامی تاکید کرده است، اما اظهارات مقامات دفاعی در مورد «همه گزینه‌های نظامی موجود» می‌تواند به معنای استقرار مجدد جنگ‌افزارهای هسته‌یی امریکا در خاک کره‌جنوبی باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، هفته گذشته دفتر «مون جائه‌این» رییس‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد که استقرار تسلیحات اتمی امریکا در خاک این کشور مطرح نیست؛ اما سونگ یونگ‌مو، وزیر دفاع این کشور دوشنبه در جلسه پارلمان گفت که استقرار مجدد «تسلیحات هسته‌یی تاکتیکی» امریکا می‌تواند یکی از گزینه‌های موجود در واکنش به رویکرد خصمانه کره‌شمالی باشد. وی افزود: «در شرایط کنونی لازم است همه گزینه‌های موجود از دیدگاه نظامی را در نظر بگیریم و بهترین و عملی‌ترین گزینه را انتخاب کنیم. سونگ چندی پیش در دیدار با جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا گفته بود که برخی سیاستمداران کره‌جنوبی به ویژه محافظه‌کاران انتصاب مجدد تسلیحات اتمی امریکا را خواستار هستند. سونگ همچنین از امریکا خواست که تجهیزات استراتژیک بیشتری به کره‌جنوبی ارسال کند و مشخصا از ناوهای هواپیمابر، زیردریایی‌های اتمی و بمب‌افکن‌های ب-٥٢ نام برد. تا سال ١٩٩١ میلادی، امریکا حدود 100 اسلحه اتمی آماده استفاده از جمله توپخانه بردکوتاه با مهمات هسته‌یی در خاک کره مستقر داشت، اما با پایان جنگ سرد جورج بوش پدر، رییس‌جمهوری وقت امریکا با صدور فرمانی همه تجهیزات اتمی تاکتیکی امریکا در خارج از خاک این کشور را بازگرداند. اندکی پس از این اتفاق، دو کره توافقنامه‌یی مبنی بر غیرهسته‌یی ماندن شبه‌جزیره کره امضا کردند که بعدها کره‌شمالی با پیگیری برنامه هسته‌یی خود آن را نقض کرد. اما پیونگ‌یانگ مدعی است که سئول با ماندن «زیر چتر حمایت اتمی امریکا» نقض‌کننده توافقنامه مزبور است. در شرایط کنونی در مورد استقرار تجهیزات اتمی امریکا در خاک کره‌جنوبی نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی سیاستمداران از چنین اقدامی استقبال می‌کنند، اما برخی کارشناسان امریکایی از جمله بسیاری از نظامیان معتقدند که با توجه به بحران کنونی در شبه‌جزیره کره، چنین اقدامی می‌تواند خطر بروز تصادفی جنگ اتمی را افزایش دهد.

 تحریم انرژی

در پی آزمایش بمب هیدروژنی روز یک‌شنبه و ادعای کره‌شمالی مبنی بر اینکه این بمب قابلیت بارگذاری بر موشک بالستیک قاره‌پیما را دارد در پی آن، گزارش‌های کره‌جنوبی در مورد اینکه پیونگ‌یانگ برای یک آزمایش موشکی دیگر آماده می‌شود، درخواست امریکا برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه کره‌شمالی را به همراه داشت. هنوز مشخص نیست که پیونگ‌یانگ از این آزمایش موشکی چه هدفی را دنبال می‌کند، اما مقامات پنتاگون معتقدند که کره‌شمالی ‌دنبال نشان دادن قابلیت‌های خود در هدف گرفتن جزیره گوام است. کره‌شمالی پیش‌تر و در واکنش به لفاظی‌های ترامپ به هدف گرفتن جزیره گوام، جزیره تحت کنترل امریکا تهدید کرده بود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، امریکا درخواست قطع صادرات انرژی به کره‌شمالی که انتظار می‌رود در پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت نیز مطرح شده باشد را با یکایک اعضای شورای امنیت به صورت خصوصی مطرح می‌کند؛ اما هنوز مشخص نیست که چین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شریک تجاری کره‌شمالی به این درخواست چه واکنشی نشان می‌دهد. حدود 90درصد از تجارت‌های کره‌شمالی با چین صورت می‌گیرد و چین تامین‌کننده اصلی منابع انرژی کره‌شمالی محسوب می‌شود. حجم معاملات تجاری دو کشور در 12 ماه گذشته به‌شدت بالا بوده و این احتمال وجود دارد که قطع فروش نفت از سوی چین به فروپاشی رژیم کره‌شمالی منجر شود. از نظر چین این مساله به معنای دعوت از کره‌جنوبی و در پشت صحنه امریکا برای اشغال خاک کره‌شمالی و مستقر شدن نیروهای دو کشور در پشت مرزهای چین است. اما به گزارش رویترز، کانگ کیونگ وا، وزیر خارجه کره‌جنوبی دیروز سه‌شنبه در اشاره به تماس تلفنی خود با وانگ ای، وزیر خارجه چین به قانونگذاران کشورش گفت که احساس می‌کند که پکن از تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ حمایت می‌کند.

اما روسیه تا این لحظه واکنش مثبتی به پیشنهاد تشدید تحریم‌ها نشان نداده است. به گزارش رادیو فرانسه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از واکنش امریکا تاکید کرد: «ما با گفت‌وگوهای سازنده می‌توانیم بر رفتارهای کره‌شمالی تاثیر‌گذار باشیم. نباید در رویارویی با کره‌شمالی تنها زبان تحریم را به‌کار برد. ریابکوف در نشست مطبوعاتی در حاشیه اجلاس بریکس در چین همچنین در مورد افزایش توان سامانه ضد موشکی دفاعی امریکا (تاد) در کره‌جنوبی ابراز نگرانی کرد و گفت: «این اقدام به‌طور قطع بر نحوه واکنش و تعادل نظامی روسیه تاثیر خواهد داشت.» وزیر دفاع کره‌جنوبی روز دوشنبه گفت که سامانه دفاعی تاد در برابر تهدیدهای کره‌شمالی تقویت می‌شود. روسیه همواره مخالفت خود را با نصب این سامانه دفاعی اعلام کرده است. این سامانه موشکی همچنین تنش‌های دیپلماتیک میان کره‌جنوبی و چین را در پی داشته، چرا که پکن معتقد است رادار این سامانه می‌تواند، فعالیت‌های چین را نیز رصد کند.

 

 

ارسال نظر