تقلای نفت برای برخاستن

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۷۶
تقلای نفت برای برخاستن

گروه انرژی| مهدی نیکوئی|

دیروز قیمت نفت باز هم سقوطی ملایم داشت؛ سقوطی که به نظر می‌رسد ناشی از نگاه سرمایه‌گذاران به پیامدهای توفان هاروی و نادیده گرفتن کاهش تولیدات نفت خام ایالات متحده است.

در بازار مبادلات نیورک، قیمت‌های آتی نفت خام سبک و شیرین برای تحویل در ماه اکتبر با 8 سنت کاهش(0.2درصد) به 46.36دلار در هر بشکه رسید درحالی که قیمت‌های آتی بنزین سپتامبر حدود 3‌درصد رشد کرد و 1.84دلار در هر گالن مبادله شد. نفت خام برنت تحویل ماه نوامبر هم در بازار مبادلات آتی لندن(ICE) تا 2سنت(0.1درصد) افت کرد و به 51.64 دلار در هر بشکه رسید.

موسسه نفت خام امریکا روز سه‌شنبه گزارش داد که تولیدات نفت خام امریکا در هفته منتهی به 25 آگوست= با کاهش 5.8 میلیون بشکه‌یی مواجه شده اما به گفته برخی منابع ذخایر تجاری بنزین این کشور برخلاف انتظار به 876هزار بشکه رسیده‌اند. داده‌های تولید و مصرف حامل‌های انرژی امریکا به همراه میزان ذخایر کنونی آنها هم در گزارش این هفته اداره اطلاعات انرژی این کشور اعلام خواهد شد که البته تا زمان نگارش این گزارش انتشار نیافته است.

تحلیلگران در نظرسنجی انجام شده به وسیله اس‌اند‌پی گلوبال پلاتز به گمانه‌زنی درباره مفاد احتمالی این گزارش اداره اطلاعات انرژی پرداختند. آنها انتظار دارند که در گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا از کاهش 1.5میلیون بشکه ذخایر تجاری نفت خام به همراه افت 1.9میلیون بشکه‌یی تولید بنزین و 600 هزار بشکه‌یی تولید میعانات خبر داده شود. موسسه اس‌اندپی گلوبال پلاتز اعلام کرد:«با 2.2میلیون بشکه ظرفیت پالایشگاهی تعطیل شده در سواحل خلیج مکزیک در امریکا انتظار می‌رود که توفان هاروی منجر به پایین رفتن قابل توجه سطح ذخایر تجاری بنزین و میعانات شده باشد.»به گزارش«تعادل» در صورتی که میزان کاهش ذخایر تجاری امریکا بیش از حد انتظار بوده باشد، می‌توان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه شاهد افزایش قیمت‌های نفت خام بود. در غیر این صورت نگرانی‌ها از کاهش تقاضای نفتی امریکا همچنان باعث عقب‌نشینی بیشتر قیمت نفت از سطوح ماه گذشته خود خواهد شد.

 بازگشت اوضاع به حالت عادی

پس از 5 روز بارندگی‌های بی‌سابقه در مناطق نفت‌خیز امریکا غروب سه‌شنبه آسمان هوستون سیل‌زده صاف شد. با این حال انتظارها بر این بود که دیروز توفان باز هم منجر به بارندگی‌هایی در نواحی شرق تگزاس، لوئیزیانا، آرکانزاس، تنسی و میسوری شود. در هر صورت و فارغ از تغییراتی که در وضعیت هوا پیش بیاید هنوز هم در پی سیلاب‌ها بسیاری از جاده‌ها زیر آب هستند و نجات برای گرفتار شده‌ها ادامه دارد.

توفان هاروی چندین پالایشگاه برجسته در سواحل خلیج مکزیک را از مدار تولید خارج کرده و انتظار می‌‌رود در گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا برای هفته جاری شاهد نتایج این موضوع باشیم.

روز سه‌شنبه، قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در پایین‌ترین سطح یک ماه گذشته خود قرار گرفت. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز هم توقف کار پالایشگاه‌های ایالت تگزاس باعث نگرانی فعالان بازار از کاهش تقاضای نفت امریکاست.

گلدمن ساکس البته نگاه دیگری به علت کاهش غیرمنتظره قیمت نفت در هفته گذشته داشته است. براساس این گزارش در هفته گذشته 10پالایشگاه بزرگ امریکا در سواحل خلیج مکزیک مجبور به تعلیق فعالیت‌های خود شدند. با این وضعیت بانک گلدمن ساکس برآورد می‌کند که حدود 3میلیون بشکه نفت در روز نمی‌تواند فرآوری شده و به بنزین یا سایر فرآورده‌های نفتی تبدیل شود. این رقم برابر با 16‌درصد از ظرفیت پالایشگاهی ایالات متحده است.

اما موضوع ناامیدکننده برای قیمت‌های جهانی نفت آن است که میزان کاهش خوراک پالایشگاه‌های امریکا بسیار بیشتر از ضربه‌یی است که به استخراج نفت خام این کشور وارد شده است. موسسه اف‌جی‌انرژی برآورد می‌کند که توقف استخراج سکوهای نفتی دریایی امریکا حدود 380هزار بشکه در روز است و کاهش تولید چاه‌های نفتی واقع در خشکی آن هم بعید است که از 400هزار بشکه در روز تجاوز کند. از طرف دیگر برخلاف اتفاقاتی که در توفان سال 2008 رخ داد(مانند مفقود شدن کامل یک دکل دریایی نفت) هیچ آسیب عمده‌یی به ریگ‌های نفتی امریکا گزارش نشده و دست‌کم فعالیت سکوهای نفتی دریایی آنها به زودی از سر گرفته خواهند شد.

از طرف دیگر تولید نفت شیل امریکا به قدری سطح تولید آنها را بالا برده که این کشور نفت خام کافی برای تعدیل اثرات توفان هاروی را در اختیار دارد. در همین زمان توفان به تقاضای محصولات نفتی امریکا ضربه زده است. توفان باعث آسیب شدید به هوستون شده که چهارمین شهر پرجمعیت امریکاست. این به معنای عطش کمتر برای بنزین خودروها، گازوییل برای کامیون‌ها و سوخت جت در فرودگاه‌هاست. برآوردها حاکی از آن است که احتمالا تقاضای بنزین در هر روز حدود 150هزار بشکه کاهش داشته است.

در نهایت، گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که ضربه توفان هاروی به تقاضای امریکا بیش از عرضه بوده و این موضوع به معنای کاهش بیشتر قیمت‌هاست و نه افزایش آنها.

با این وجود، بررسی‌های«تعادل» نشان می‌دهد که هنوز هم دلایلی برای امیدوار ماندن نسبت به صعود قیمت‌ها وجود دارد. نخست آنکه بر خلاف تحلیل‌هایی که روی کاهش مصرف بنزین امریکا در این روزها تمرکز می‌کنند باید گفت این مقدار چندان زیاد نیست و تنها 1.7‌درصد از مصرف بنزین کل این کشور است. از طرف دیگر در همین زمان بدون شک بیش از یک میلیون بشکه تولید روزانه بنزین امریکا به حالت تعلیق درآمده که منجر به کاهش ذخایر تجاری این سوخت استراتژیک می‌شود. در دیگر نقاط جهان، روسیه و عربستان برای تمدید توافق محدودسازی تولیدات نفتی خود به نقطه نظر مشترک رسیده‌اند، تولید نفت لیبی همچنان گرفتار ناآرامی‌هاست، شرکت استاتاویل برخلاف انتظار نتوانسته در اقیانوس شمالی مشرف به مرزهای نروژ به نفت دست پیدا کند و دست‌کم به طور موقت هم مقداری از تولیدات نفتی ونزوئلا در پی تحریم‌ها از بازار جهانی خارج خواهند شد. با این حال تعیین‌کننده‌ترین خبر، گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا از میزان تولیدات و تغییر سطح ذخایر تجاری این کشور خواهد بود و باید منتظر انتشار آن نشست.

 

ارسال نظر