اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۴۸

بانک مرکزی با متخلفان بانکی برخورد کند

ایسنا| رییس اتاق بازرگانی ایران ضمن تاکید بر تک نرخی کردن ارز و جلوگیری از شوک‌های ناگهانی در بازار ارز به طور جدی از بانک مرکزی درخواست کرد که قدرت کافی برای نظارت خود بر بانک‌ها را درخصوص بالا بودن نرخ سود تسهیلات اعمال کند و با سیستم‌های متخلف مدارا نکند. غلامحسین شافعی درباره اینکه یک رابطه متناسبی همواره بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم وجود دارد، اظهار کرد: نرخ تورم از سال ۱۳۹۲ تاکنون از بالای ۴۰درصد به یک نرخ تک‌رقمی کاهش یافته ولی نرخ تسهیلات بانکی به این نسبت کاهش پیدا نکرده است.

این عدم کاهش نرخ سود تسهیلات سوال همه فعالان اقتصادی از بانک مرکزی و مسوولان کشور است؛ چراکه چنین رابطه‌یی از لحاظ اصول اقتصادی منطقی نیست. وی ادامه داد: باید بین نرخ تورم و نرخ تسهیلات بانکی یک رابطه متناسبی وجود داشته باشد. هم‌اکنون نرخ تسهیلات بانکی بالاست و بسیاری اعتقاد دارند این رابطه باید به درستی ایجاد شود؛ یعنی باید نرخ سود تسهیلات کاهش یابد و منطق اقتصادی خود را پیدا کند. رییس اتاق ایران با بیان اینکه متاسفانه سهم بازار سرمایه در توسعه اقتصاد کوچک است، گفت: هم‌اکنون سهم بازار سرمایه در اقتصاد ۵ تا ۶ درصد است. شافعی با تاکید بر اینکه ظرفیت اقتصادی ایران نیازمند این تعداد بانک و موسسه مالی و اعتباری نیست، عنوان کرد: بانک‌ها و موسسات باید با یکدیگر ادغام شوند البته دولت مصمم است تا اقتصاد را از وضعیت فعلی تغییر دهد که امیدواریم این موضوع نیز مدنظر وزیران قرار گیرد.

ایجاد 5 شرکت بزرگ لجستیک در سال جاری

مهر| مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از معرفی 5 شرکت بزرگ لجستیک از سوی این وزارتخانه خبر داد و گفت: اگر شرکت‌های پخش برای تبدیل فعالیت خود به شرکت‌های لجستیک اقدام کنند در شهرک‌های صنعتی زمین با نرخ صنعتی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

عباس تابش با بیان اینکه امروز شرکت‌های پخش در راستای ماده ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه شفاف‌سازی و روان‌سازی شبکه‌های توزیع فعالیت دارند، گفت: به استناد قانون مجلس، شناسنامه‌دار کردن شرکت‌های توزیع و ارائه کد رهگیری به کالا در کنار شناسنامه‌دار کردن انبارهای محل نگهداری ازجمله اولویت‌های اصلی وزارت صنعت بوده که در دست انجام است. به گفته وی 4هزار انبار در سامانه جامع انبارها به ثبت رسیدند. تابش افزود: دستورالعمل شناسنامه‌دار کردن کالا آماده و برای اجرا ابلاغ شده؛ ضمن اینکه سامانه‌های مرتبط با آن نیز درحال اجرایی شدن است که بر این اساس به وزارت صنعت کمک می‌کند تا موضوع توزیع کالا را به بهترین شکل ساماندهی کند.

 

دوره آموزشی کسب ‌و کار در محیط بین‌الملل

پایگاه خبری اتاق تهران| مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با همکاری دانشگاه ویکتوریای کانادا، دوره مدیریت کسب‌وکار در محیط بین‌الملل را برگزار می‌کند. دوره مدیریت کسب‌وکار در محیط بین‌الملل که ثمره همکاری مشترک مرکز آموزش اتاق تهران و مدرسه عالی بازرگانی گوستاوسون دانشگاه ویکتوریای کاناداست با شرایط جدید برگزار می‌شود. هدف از این دوره آموزشی، افزایش دانش و مهارت فعالان اقتصادی با مقوله مدیریت کسب‌وکار به ویژه در محیط بین‌الملل است که به توانمندسازی آنان برای ورود به بازارهای بین‌المللی کمک می‌کند. فعالان اقتصادی طی این دوره آموزشی که در دو مرحله در تهران و کانادا برگزار می‌شود با مدیریت و راهبری بنگاه‌های اقتصادی در مقیاس جهانی، کسب‌وکارهای نوین جهانی، تعاملات بین‌المللی و چگونگی گسترش تبادلات اقتصادی با شرکت‌های خارجی آشنا می‌شوند.

 

ارسال نظر