دلایل منفی شدن تراز تجاری ایران

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۵۸
دلایل منفی شدن تراز تجاری ایران

ادامه از صفحه اول|

این هم یکی از بحث‌هایی است که دنبال می‌کنیم. در سال گذشته قرار بود که به سمت ارز تک نرخی برویم که به دلیل توضیحات بانک مرکزی این فرآیند عقب افتاد، چرا که مردم تصور می‌کنند تا زمانی که ارز مبادله‌یی وجود دارد باید از آن استفاده کنند و دست به واردات بزنند. البته وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستند که به زودی نتایج این تصمیمات اعلام می‌شود.»

 مشکل تولید چیز دیگری است

به فاصله چند دقیقه بعد از گفت‌وگو با وزیر صنعت، نوبت به ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی رسید که رو در روی رسانه‌های گروهی به مهم‌ترین پرسش‌های آنان پاسخ دهد. سیف در جریان گفت‌وگوی اختصاصی با «تعادل» و زمانی که درباره اظهارات نعمت‌زاده درباره تاثیر سیاست‌های پولی و بانکی در رشد واردات و منفی شدن تراز تجاری صحبت شد، گفت: «ارتباط کاهش صادرات با سیاست‌های پولی و بانکی موضوعی است که در همه جوامع وجود دارد، اما ما باید اولویت‌های خود را مشخص کنیم و ببینیم که چه مواردی در اولویت‌های اصلی این کاهش صادرات و افزایش واردات باید دیده شود. من فکر می‌کنم که تولید ما باید بهره‌وری خود را افزایش دهد تا ظرفیت‌های تولید کامل به کار گرفته شوند. اگر خطوط تولید فرسوده‌یی داریم باید بازسازی شوند تا بتوانند از نظر قیمت تمام شده با محصولات خارجی رقابت کنند.»

اما پرسش کلیدی این است که بانک مرکزی برای بهبود شاخص‌های صادراتی کشور چه اقداماتی را انجام داده است؟ سیف در پاسخ به این پرسش «تعادل» گفت: «بانک مرکزی سعی کرده نرخ ارز را متناسب با واقعیات اقتصادی تعدیل کند. در همین زمینه بانک مرکزی ضمن اینکه تلاش کرده از شوک‌های ارزی جلوگیری کند، ولی به هیچ‌وجه از یک نرخ غیرقابل تغییر استفاده نکرده است. حتما مستحضرید که ما در سنوات 3 یا 4سال گذشته افزایش‌هایی را در نرخ ارز داشتیم که تفاوت قیمت داخل و خارج ارز را تعدیل کرد. به اضافه اینکه در کنار اقدامات دیگر در جهت افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده تولید در وزارت صنعت،  معدن و تجارت تلاش‌های قابل توجهی صورت گرفته است.»

 مخالفان سدسازی، رمانتیک فکر می‌کنند

در شرایطی که خبرنگاران رسانه‌های گروهی در جریان گفت‌وگو با حمید چیت‌چیان تلاش می‌کردند تا آخرین اظهارات او درباره خاموشی‌های احتمالی یا کمبود آب را منعکس کنند، خبرنگار «تعادل» از وزیر نیروی کابینه یازدهم خواست تا درباره حاشیه‌هایی که برخی رسانه‌های اصولگرا درباره تبعات سدسازی در کشورمان مطرح می‌کنند پاسخ دهد.

چیت‌چیان در جریان گفت‌وگو با «تعادل» در پاسخ به این پرسش که برخی درباره سدسازی حاشیه‌هایی را مطرح می‌کنند که سدسازی اساسا با فرآیند توسعه ایران همخوان نیست و نیازهای استراتژیک کشور را بر آورده نمی‌کند، گفت: «از این حاشیه‌سازان یک سوال ساده دارم. اگر این سدهایی که اطراف تهران هست (لار، کرج، لتیان، ماملو و طالقان) نبود، چطور آب شرب مردم تهران تامین می‌شد. اگر سدهای خوزستان نبود چطور می‌شد در چنین سطوحی کشاورزی را در خوزستان توسعه دهیم؟ در واقع این مخالفان دیدگاه صحیحی درباره مسائل واقعی جامعه ندارند و دیدگاه رمانتیکی به ماجرا دارند در حالی که نگاه ما به این مقولات رمانتیک نیست. ما واقع‌گرایانه به موضوع نگاه می‌کنیم، صنعت، کشاورزی، حیات اجتماعی و... نیازمند سیستم منطقی توزیع آب است که یک بخش قابل توجه آن از طریق سدسازی محقق می‌شود.» وزیر نیروی دولت یازدهم در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به ویژگی‌های سدهای کشورمان می‌گوید: «در بسیاری از مناطق کشور در سال جاری در فروردین ماه شاهد سیل‌های مهیبی در هرمزگان بوشهر و جنوب کرمان بودیم. اگر سدهای ساخته شده نبودند در همین سیل‌ها شاهد از بین رفتن بسیاری از روستاها و شهرها و تلفات انسانی گسترده بودیم. در واقع سرمایه‌گذاری منطقی در زمینه سدسازی بسیاری از آسیب‌ها را مهار کرد. طبیعی است که این مخالفانی که از پروژه‌های سدسازی انتقاد می‌کنند، اگر از دامنه وسیع این مشکلات باخبر می‌شدند، مسلما حاضر نبودند که این طور اظهارات را مطرح کنند.»

 تغییر نگاه به کسب و کارهای الکترونیک

وزیر ارتباطات دولت یازدهم از جمله چهره‌هایی است که طی روزها و هفته‌های اخیر اظهارنظرهای مهمی را درباره موضوعات مرتبط با کسب و کار آنلاین مطرح کرده است. اظهاراتی که معمولا بازتاب‌های فراوانی در سطح رسانه‌های گروهی پیدا می‌کند و تبعات زیادی ایجاد می‌کند. واعظی روز گذشته با یک خبر دست اول به میان خبرنگاران آمد. او که قبلا از پست وزارت ارتباطات خداحافظی کرده بود، روز گذشته از حضور احتمالی‌اش در قامت رییس دفتر رییس‌جمهوری در دولت دوازدهم خبر داد.» واعظی درباره مشکلاتی که پیش‌روی کسب و کارهای آنلاین وجود دارد، به این نکته اشاره می‌کند: «ما باید از کسب و کارهای اینترنتی حمایت کنیم و بستری را برای تغییر تگاه به کسب و کارهای اینترنتی ایجاد کنیم. یکی از مهم‌ترین مسائل ایجاد آشتی میان کسب و کارهای الکترونیک رقیب است. همچنین از مهم‌ترین وظایف، اصلاح قانون و مقررات این حوزه است که ما برای آن کمیته‌یی قرار داده‌ایم تا به فرآیند اصلاح قانون از جمله بیمه و مالیات که دغدغه آنها است، رسیدگی شود.»وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره اظهاراتی که درباره ضرورت برخورد معقولانه دستگاه قضا با کسب و کارهای اینترنتی می‌گوید: «قبلا هم به این موضوع اشاره کردم. مخاطب من هم تنها دستگاه قضا نیست. روی صحبتم با دولت و مجلس هم هست. ببینید؛ مساله مشاغل اینترنتی موضوع فراگیر و ناگزیری است که هزاران نفر از طریق آن معیشت خود را سامان می‌دهند. اینکه یک شرکت یا یک فرد تخلفی انجام داده به معنای آن نیست که مقابل فعالیت سایر شرکت‌ها گرفته شود. این به آن می‌ماند که در یک بازار یک کاسب تخلف کند، بعد شما کرکره تمام مغازه‌های بازار را پایین بکشید. اعتقاد دارم در این زمینه باید با نگاهی فراگیر تصمیم‌گیری شود. اگر قوه قضاییه این نحوه برخورد را ادامه دهد، سرمایه‌گذاری در این بخش به مشکل خواهد خورد.»

 

ارسال نظر