سهم حمل و نقل از وام کره جنوبی

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۴۲

گروه راه و شهرسازی|

با گذشت چند روز از امضای قرارداد ایران و اگزیم بانک کره جنوبی برای جذب 8 میلیارد یورو فاینانس، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، خرید واگن و احداث راه آهن اصفهان- اهواز را پروژه‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی برای دریافت فاینانس از این بانک اعلام و جزییات دریافت وام برای اجرای این پروژه‌ها را تشریح کرد.

مبلغ این وام بیش از 8 میلیارد یورو(معادل حدود 10میلیارد دلار) است و بخش دولتی و خصوصی می‌توانند از این خط اعتباری در کلیه پروژه‌هایی که شرایط استفاده از وام‌های خارجی را دارد، استفاده کنند. در این میان پروژه‌های متعددی در حوزه بهداشت، حمل و نقل و انرژی مورد مذاکره قرار گرفته و آماده معرفی به طرف کره‌یی هستند که پس از امضای قرارداد وام از سوی سیستم بانکی و دریافت مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام می‌کند. براساس قرارداد ایران و اگزیم بانک کره جنوبی که بزرگ‌ترین قرارداد پسابرجامی و به صورت خط اعتباری امضا شده است، پروژه‌های عمرانی و تولیدی متعددی تامین مالی و عملیانی می‌شود که هم آثار مستقیمی در اجرای پروژه‌های عمرانی و تولیدی و ایجاد اشتغال دارد و هم از بعد مالی و بانکی نمایانگر تمایل کشورها به برقراری روابط بلندمدت است. ناگفته نماند که 12بانک ایرانی به عنوان بانک‌های عامل و طرف قرارداد استفاده از این وام هستند.

  اجرای 2 پروژه ریلی در اولویت

اصغر فخریه‌کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه دو پروژه ریلی برای دریافت فاینانس کره جنوبی معرفی شده‌اند، می‌گوید: وزارت راه و شهرسازی، خرید واگن مسافری و باری و اجرای پروژه خط آهن اصفهان – اهواز برای دریافت وام خارجی(فاینانس ۸ میلیارد یورویی کره جنوبی) را پیشنهاد کرده است.

به گزارش ایلنا، فخریه‌کاشان درباره سهم پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی از قرارداد خط اعتباری بیش از ۸ میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره اظهار می‌کند: طبق بودجه سال جاری دولت می‌تواند ۵۰ میلیارد دلار فاینانس را اجرایی کند به این معنا که کشورهای مختلف باید با ایران قرارداد فاینانس منعقد کنند تا سقف ۵۰ میلیارد دلار تکمیل شود. وی با اشاره به تفاهمنامه و قراردادهایی که تاکنون برای تامین سقف فاینانس ۵۰ میلیارد دلاری منعقد شده، می‌گوید: دولت باید بتواند برای تحقق فاینانس ۵۰ میلیارد دلاری با کشورهای مختلف وارد مذاکره و قرارداد شود برای مثال تاکنون تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی برای فاینانس 3میلیارد دلاری در پروژه‌های راه آهن و نیرو با شرکت‌های آلمانی، فاینانس ۸ میلیارد یورویی با کره جنوبی، فاینانس یک میلیارد دلار با دانمارک، فاینانس 3میلیارد دلار با چین و... انجام شده است.

فخریه‌کاشان با توضیح روند تخصیص وام خارجی به پروژه‌ها از قراردادهای فاینانس اضافه می‌کند: قراردادها و تفاهمنامه‌های فاینانس به صورت کلی به امضا می‌رسد و پس از اینکه مجوز قراردادهای فاینانس صادر شد، پروژه‌هایی که واجد شرایط هستند، می‌توانند از این فاینانس‌ها استفاده کنند و اینگونه نیست که لزوما برای پروژه خاصی قرارداد فاینانس بین دو کشور ‌امضا شود. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی بیان می‌کند: جمع این فاینانس‌ها به عدد ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد و دولت باید تا این سقف بتواند با کشورهای خارجی قرارداد فاینانس منعقد کند و پس از عقد قرارداد فاینانس، دستگاه‌ها می‌توانند پروژه‌های با اولویت خود را برای تامین مالی به دولت معرفی کنند، وزارتخانه‌ها برای دریافت این وام باید بتوانند مجوزهای مورد نیاز از شورای اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی دریافت کنند. وی تاکید می‌کند: در مورد فاینانس

۸ میلیارد یورویی کره جنوبی، وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پروژه‌هایی برای استفاده از وام خارجی معرفی کرده‌اند. فخریه‌کاشان ادامه می‌دهد: پس از گذراندن مراحل تصویب دریافت فاینانس برای پروژه‌ها، استفاده از ۸ میلیارد یورو فاینانس کره جنوبی فراهم است و وزارتخانه‌ها می‌توانند از طریق بانک ایرانی و بانک کره‌یی برای قراردادها با کره جنوبی از فاینانس تصویب شده، استفاده کنند.

 تورم منفی، عامل اصلی تمایل فاینانسرها

با پیگیری مذاکرات اولیه با اگزیم بانک کره جنوبی از سوی بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در راستای ارائه تسهیلاتی برای ساخت بیمارستان در سال 1393 یادداشت تفاهمی در سال 1394 درباره چارچوب همکاری‌های مالی بین دو کشور منعقد شد که سقف 5 میلیارد دلار برای همکاری در زمینه بهداشت و ساخت بیمارستان در متن یادداشت تفاهم قید شد. امضای این قرارداد، بهانه خوبی شد برای تداوم همکاری‌های مالی میان ایران و کره جنوبی که انعقاد قرارداد جذب فاینانس ۸ میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره یکی از اقداماتی است که در این راستا انجام شده اما سوال این است که چرا کره جنوبی برای تامین مالی پروژه‌های ایرانی حاضر به پرداخت بزرگ‌ترین وام خارجی به کشورمان شده است؟

در کره‌ جنوبی، ژاپن و اتحادیه اروپا، نرخ تورم نزدیک به صفر(منفی) و نرخ بهره هم نزدیک به صفر است بنابراین تقاضای جدیدی برای رشد اقتصادی در این کشورها وجود ندارد و اقتصاددان‌ها معتقدند همانطور که تورم بالا برای یک کشور زیان‌بار است، تورم منفی هم مشکلاتی را برای اقتصاد یک کشور به همراه دارد بر همین اساس این کشورها برای تحرک اقتصاد‌شان نیازمند تقاضای جدید هستند که ایران گزینه مناسبی است زیرا تقاضای متراکمی در سال‌های گذشته برای توسعه در این کشور انباشته شده است. در واقع تمایل کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن و... برای برقراری فاینانس با ایران به‌ دلیل اقتصاد خودشان است و دلیل عدم رغبت آنها طی سال‌های گذشته هم موانع سیاسی بوده که با جاری شدن فاینانس کره‌جنوبی بخشی از این موانع شکسته می‌شود. البته پیش از امضای قرارداد میان ایران با اگزیم بانک کره جنوبی، قرارداد وام یک میلیارد و 700میلیون دلاری با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه آهن تهران- مشهد امضا شد همچنین قرارداد 2/2میلیارد یورو با روسیه برای بخش انرژی و حمل و نقل امضا و اجرایی شده است.

 

ارسال نظر