تنفس 11 واحدی شاخص کل بعد از دو هفته رشد

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۰۶
تنفس 11 واحدی شاخص کل بعد از دو هفته رشد

گروه بورس   

دیروز شاخص کل بورس تهران بعد از حدود دو هفته افزایش، سرانجام نفسی تازه کرده و با 11واحد کاهش به کار خود پایان داد.

به گزارش«تعادل» اصلاح قیمت سهام در محدوده صفر تابلو(قیمت پایانی) در گروه فلزات اساسی درحالی دیروز پیش رفت که انگیزه خرید از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی در نمادهای پیش رو این گروه برای جمع‌آوری سهام قابل تامل بود. در بورس کالا نیز قیمت محصولات فولادی برای تحویل در پایان مهر ماه 96 درحالی به قیمت پایه هر کیلو 2198تومان برای ورق گرم درجه B رسیده که این محصول در خرداد ماه امسال برای تحویل در پایان مرداد ماه به قیمت هر کیلو 1915تومان معامله شده بود. دیروز بازار سهام بازار متعادل و به نسبت پرحجم بود که با وجود نیاز نماگرها به استراحت مقطعی اما فرصتی برای جمع‌آوری سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی بود. بازاری که چشم انتظار شنیدن خبرهای جدید از بازار ارز به بازارهای جهانی کالایی چشم دوخته است.

 بررسی نماگرهای بورسی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران(تدپیکس) در پایان معاملات دیروز یک‌شنبه 5 شهریور ماه 96 با کاهش 11واحدی روی رقم 82هزار و 885 واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 20واحدی عدد 17هزار و 770واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش یک واحدی به رقم 91هزار و 163واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با کاهش 75واحدی به رقم 58 هزار و 215واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 339واحدی عدد 179هزار و 911واحد را به نمایش گذاشت.  براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس با 57 واحد، پتروشیمی پردیس با 31واحد و پتروشیمی خارک با 22واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا با 49واحد، کشتیرانی ج. ا. ا با 37واحد و حفاری شمال با 29واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 183میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 47هزار و 634 نوبت داد و ستد بود.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری پارس آریان، بین‌المللی توسعه ساختمان و حق تقدم خرید سهام آن و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت کیوان متوقف شد. دیروز همچنین بلوک 9.5درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان به قیمت هر سهم 500 تومان روانه میز فروش بورس تهران شد.

 معاملات درون گروهی

دیروز در بازار 2بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 560 میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر به ارزش بیش از 61.5 میلیارد تومان میان سهامداران عمده با معاملات انتقالی مواجه بود؛ همچنین 25میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به ارزش بیش از 3.5میلیارد تومان کد به کد شد. در پتروشیمی خراسان نیز دیروز 6.5 میلیون سهم به ارزش کمتر از 3.5میلیارد تومان کد به کد شد؛ در عین حال 5.5 میلیون سهم ملی صنایع مس ایران به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد.

براساس این گزارش دیروز بورس تهران درحالی شاهد اصلاح قیمت‌ها در نمادهای معاملاتی پیش رو بازار سهام به دلیل نیاز نماگرهای بورس به استراحت مقطعی بود که انگیزه خرید در بازار سهام به ویژه در محصولات شیمیایی و در عین حال تحرک برخی معامله‌گران اغلب حقیقی در میان بازار دومی‌ها باعث شد تا شاخص کل هم‌وزن با وجود عقبگرد شاخص کل بورس با شیب مثبت به کار خود پایان دهد. دیروز در بورس تهران گروه سرب و روی درحالی با اقبال خریداران همراه شد که نماد معاملاتی آلومینیوم ایران با صف خرید پایدار 50 میلیون سهمی در این گروه پیشرو شد. در فرابورس ایران نیز «کیسون» تنها نماد پربیننده این بازار با حجم معاملات جذاب بیش از 30میلیون سهمی و برخورداری از صف خرید پایدار یک میلیون سهمی در پایان معاملات دیروز بود.

 انجام 6 معامله در سامانه «واچار»

نقل‌ و انتقال بالغ بر 268میلیون سهم به ارزش 88.6 میلیارد تومان در دومین روز کاری هفته در بازارهای فرابورس ایران حاکی از افزایش حجم و در مقابل کاهش ارزش دادوستدها نسبت به روز گذشته است. روز گذشته مصادف با 5 شهریور ماه، سهامداران این حجم از مبادلات را در 32هزار و 299نوبت معاملاتی دست به دست کردند. بازارهای اول و دوم در جریان بازار دیروز میزبان جابه‌جایی افزون بر 98میلیون سهم به ارزش 33.8میلیارد تومان بودند که در این میان نماد شرکت‌های سهامی ذوب آهن و پتروشیمی زاگرس به ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

نماد «زاگرس» همچنین با دو واحد اثر مثبت بر آیفکس مانع از ریزش این نماگر شد تا بدین‌ترتیب شاخص کل فرابورس با 63/0 واحد افت همچنان در ارتفاع 947واحدی باقی بماند. عنوان بیشترین افزایش قیمتی نیز به نام نمادهای«اوان» و «بساما» ثبت شد و در سمت دیگر نمادهای«بهپاک» و «بالاس» با 4.9واحد با بیشترین افت قیمتی مواجه شدند.

در پی راه‌اندازی آزمایشی سامانه معاملات مشتقه فرابورس تحت عنوان «واچار» دیروز نیز در اختیار معامله خرید و فروش برای نماد سهام پایه فولاد هرمزگان جنوب 6 معامله انجام شد. به گفته بهنام محسنی، معاون توسعه بازار فرابورس ایران به محض آنکه تمامی مراحل توسعه‌یی این سامانه تکمیل شود، بهره‌برداری نهایی از آن صورت خواهد گرفت و در مقطع فعلی انجام معامله، تسویه معاملات و نگهداری اطلاعات رجیستری معاملات را در همین سامانه انجام می‌دهیم و به محض اینکه از این فاز به طور موفقیت‌آمیز خارج شویم، ارتباط سامانه واچار را با سامانه‌های موجود در فرابورس ایران و بازار سرمایه متصل و برقرار خواهیم کرد.

 داد و ستد 101 هزار ورقه تسهیلات مسکن

نگاهی به خریدوفروش اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته حاکی از مبادله نزدیک به 101هزار ورقه تسه به ارزش حدود 7.7میلیارد تومان است. امتیاز تسهیلات مسکن خرداد 91 با بیشترین قیمت مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در تابلو اوراق با درآمد ثابت اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم با بیشترین استقبال از سوی معامله‌گران روبه‌رو شد به طوری که بیش از 78هزار ورقه به ارزش بالغ بر 7.6میلیارد تومان در نماد «اخزا 11» دست به دست شد.

در نهایت سهامداران بالغ بر 109میلیون سهم را به ارزش افزون بر 17.7میلیارد تومان در 3تابلو مبادلاتی بازار پایه جابه‌جا کردند که بیشترین حجم معاملاتی مربوط به نماد«لکما» بود. همچنین مبادله بالغ بر 30میلیون سهم به ارزش افزون بر 5.6 میلیارد تومان منجر به این شد که نماد «کیسون» بیشترین ارزش مبادلاتی را در بازار پایه به خود اختصاص دهد.

 عرضه گندم در تالار محصولات کشاورزی

بورس کالای ایران روز یک‌شنبه 5 شهریور ماه میزبان عرضه 63 هزار و 904تن گندم بود. براساس این گزارش 36هزار و 154تن گندم خوراکی در قالب طرح قیمت تضمینی، 23هزار و 750تن گندم خوراکی و 4هزار تن گندم دوروم نیز به صورت نقدی و در بازار فیزیکی عرضه شد.

براساس این گزارش 135تن جو دامی، 200تن روغن خام، یک هزار و 675 تن شکر سفید، 200تن کنجاله آفتابگردان و 47هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 42هزار و 834 تن انواع قیر، گوگرد و عایق رطوبتی بود. علاوه بر این 60 هزار و 532 تن انواع قیر، سلاپس واکس، مواد پلیمری، مواد شیمیایی و وکیوم باتوم در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.  تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز عرضه 110تن میلگرد، 2هزار تن شمش بلوم، 20هزار تن مس کم عیار، 12تن کنسانتره فلزات گرانبها و 140تن سولفور مولیبدن را تجربه کرد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه 300تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات، نخ پلی استر، سولفات آمونیوم و آنیلین بود.

 

ارسال نظر