تقویت ۲۸ واحدی شاخص بورس

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۹۳
تقویت ۲۸ واحدی شاخص بورس

گروه بورس|

در چهارمین روز معاملات بورس تهران در این هفته دماسنج بازار ۲۸واحد رشد کرد اما سهام شرکت‌های خودرویی یک دست با کاهش قیمت همراه شدند. در عین حال قیمت سهام فلزات اساسی روند رو به رشدی را تجربه کردند و بر شاخص تاثیر مثبت گذاشتند. به این ترتیب در پایان معاملات روز سه‌شنبه 17مرداد شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۸واحد رشد کرد و به رقم ۸۱ هزار و ۳۱۳واحدی رسید. ارزش معاملات بورس تهران نیز در رقم ۲۱۲میلیارد تومان ثبت شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴۶۲میلیون سهم طی ۴۳هزار و ۹۰۶تومان داد و ستد بود.

به گزارش«تعادل» در پایان معاملات دیروز بازار سهام، شاخص کل هم‌وزن با ۵۶ واحد افت به رقم ۱۷هزار و ۶۷۸ واحدی رسید. شاخص آزاد شناور نیز ۲۵واحد افت کرد و تا رقم ۸۹ هزار و ۵۷۳ واحدی پایین آمد اما شاخص بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۲۵و ۲۹واحد بالا رفتند.

روز گذشته در گروه خودرو ۵۴ میلیون و ۸۴۳ سهم به ارزش 8 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در 6 هزار و ۳۷نوبت معامله مورد داد و ستد قرار گرفت. در این گروه تمامی نمادها با روند رو به کاهشی در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی مواجه شدند. همچنین در گروه فلزات اساسی بیش از ۶۴ میلیون سهم جابه‌جا شد که ارزش آن به رقم بیش از ۱۵میلیارد تومان می‌رسید اما در این گروه بر خلاف خودرویی‌ها تعداد بیشتر نمادها مقداری در قیمت پایانی رشد کردند.

 بررسی گروه‌های بورسی

براساس این گزارش در همان شروع بازار و در گروه‌های فلزی و معدنی شاهد افزایش تقاضا، معاملاتی اکثرا مثبت و سبز رنگ به خصوص در گروه روی بودیم تا جایی که نمادهای کیمیا، فزرین، فرآور، کاما، کبافق، کدما، فاسمین، کروی و ذوب صف خرید را تجربه کردند که با توجه به ادامه رشد قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی امری منطقی جلوه می‌کند.

در گروه‌های شیمیایی و فرآورده‌های نفتی که معاملاتی اکثرا متعادل در جریان بود شاهد نوسانات مثبت نمادهای شپاس، شبندر، ساینا، شپارس، زاگرس، شفن، شسینا، شگل و شگامرون، معاملات منفی نمادهای شکربن، شفارس، شپدیس، شپاکسا، فارس، پارسان، مارون، شتران و شاوان و ادامه صف فروش نماد شکلر بودیم این درحالی است که فعالان بازار با سردرگمی و احتیاط مضاعفی با گروه‌های مورد اشاره رفتار می‌کنند که دلیل آن را ابهامات گروه پالایشگاهی با وجود اعلام تعدیلات مثبت چشمگیر، قرار داشتن قیمت نفت در سطوح 50 دلار و احتمال پر رنگ شدن تک نرخی شدن قیمت ارز با شروع فعالیت دولت دوازدهم می‌توان دانست.

به جز نماد خپویش که کم حجم اما صف خرید بود سایر نمادهای گروه خودرویی اکثرا منفی دنبال شدند تا جایی که نمادهای ختراک، خموتور، خزر، خچرخش، خاهن و خمحرکه با صف فروش مواجه شدند.

در گروه متعادل حمل و نقل نماد حکشتی درحالی با جهش قیمتی دومین روز از صف خرید خود را تجربه کرد که به دلیل معاملات بلوکی با فشار فروش، ریزش قیمتی و صف فروش طی روزهای گذشته مواجه بود. همچنین ادامه افت قیمتی، صف فروش و معاملات پرحجم نماد حریل با وجود حمایت و خریدهای روز گذشته چند سهامدار عمده(صندوق سرمایه‌گذاری کوثریکم، شرکت امین تجارت بیان، سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس، شرکت ریل‌پرداز کشش و سرمایه‌گذاری پویا) قابل توجه بود.

در گروه متعادل و منفی سرمایه‌گذاری، نماد وتوصا صف فروش شد و نمادهای واتی و وسکاب با نوسانات مثبتی همراه شدند. سیداحمد عراقچی که تا پیش از این معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار بود با حکم رییس کل بانک مرکزی به سمت معاونت ارزی بانک مرکزی منصوب و جایگزین غلامعلی کامیاب شد.

سقاین نماد صف خرید، ستران، وساخت و سصفها معدود نمادهای گروه ساختمانی و سیمانی طی معاملات روز گذشته بودند که با نوسانات مثبت مواجه شدند مابقی هم‌گروهی‌ها اکثرا منفی و همراه افت قیمتی به کار خود پایان دادند همچنین نماد کیسون پس از برگزاری مجمع عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی 30ریالی متعادل مورد بازگشایی قرار گرفت.

در ادامه غیبت طولانی‌مدت نمادهای پرحاشیه فاذر، فاراک و خصدرا در گروه‌های تجهیزاتی و ماشین‌آلات شاهد تشکیل صف فروش نمادهای بالاس و فجام و ادامه معاملات متعادل و منفی مابقی هم‌گروهی‌ها بودیم. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل میزان فاینانس زیمنس برای پروژه‌های ریلی و نیروگاهی ایران را 3میلیارد یورو عنوان و اظهار کرد: قرار است با تامین مالی تعدادی از پروژه‌های عمرانی ایران که با فعالیت‌های زیمنس مرتبط است هم درخصوص بخش نیروگاهی و هم در بخش تولید لکوموتیو شرکت ایرانی مپنا هم جوینت شود تا تولید داخل نیز تقویت شود.

در گروه آی‌تی شرکت کوچک «اوان» روز گذشته عرضه اولیه شد تا این گروه بنیادی محور همچنان در کانون توجه فعالان بازار قرار داشته باشند این درحالی است که در معاملات روز گذشته نماد سیستم صف خرید شد، نمادهای رانفور و آپ با نوسانات مثبتی همراه شدند و نمادهای مداران، رکیش و پرداخت برخلاف انتظار اکثر تحلیل‌گران با فشار فروش عرضه‌ها و معاملاتی منفی همراه بودند. سطوح 430،1100،510 و احتمالا2150تومان به ترتیب سطوح حمایتی پیش روی نمادهای مداران، اپرداز، رکیش و تازه‌وارد پرداخت است در انتهای بازار نیز نماد رکیش جهت برگزاری مجمع فوق‌العاده تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه متوقف شد.

در گروه قندی شاهد صف فروش نماد قشرین و تشکیل صف خرید نمادهای قهکمت، قلرست، قچار و قشیر بودیم در آن سو و در گروه غذایی با معاملاتی متعادل و منفی مواجه بودیم به طوری که به جز نمادهای مثبت غفارس، غبهنوش و غچین مابقی هم‌گروهی‌ها با فشار عرضه‌ها مواجه بودند و با افت قیمتی به کار خود پایان دادند. رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع قند ایران اظهار کرد: در کنار افزایش تولید شکر به یک میلیون و 643 هزار تن در سال 95 میزان برداشت شکر به ازای مصرف یک مترمکعب آب از 220گرم در نیمه دهه 80 به 437گرم در سال 90و 600 گرم در سال 95 به دست آمده که این موضوع از نکات برجسته و قابل ‌توجه در روند صعودی این صنعت است.

در پایان معاملات نماد شرکت‌های بنیرو و شاملا جهت برگزاری مجمع عادی به طور فوق‌العاده انتخاب اعضای هیات‌مدیره، غشاذر جهت برگزاری مجمع عادی به طور فوق‌العاده و حق تقدم شرکت نیرو ترانس با توجه به توقف نماد اصلی متوقف شدند.

 

 نمادهای اثرگذار

در معاملات دیروز نماد شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، معدن و صنعتی گل‌گهر و معدنی و صنعتی چادرملو به ترتیب با ۶۸، ۲۷ و۱۲واحد تاثیر مثبت روی دماسنج بازار بیشترین نقش افزاینده را روی شاخص داشتند اما در طرف مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات و پارس خودرو به ترتیب با ۱۹،۱۵و۱۴واحد تاثیر کاهنده بیشترین نقش پایین‌ برنده را روی دماسنج بازار داشتند.

 

 بازگشایی و توقف نمادها

طی معاملات روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت‌های شیشه قزوین، لیزینگ رازی، پتروشیمی اصفهان، مهندسی مرآت پولاد، پتروشیمی ممسنی، بیمه میهن، سیمان تهران، ماشین‌سازی نیرو محرکه، فولاد افزا سپاهان و کیسون از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های نیرو ترانس، معدنی و املاح ایران، کارت اعتباری ایران کیش، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، حق تقدم نیرو ترانس و اوراق مشارکت سیمان کردستان متوقف شدند.

 بازگشایی 7 نماد فرا بورسی

همزمان با فصل مجامع شرکت‌ها و در ادامه بازگشایی نمادهای فرابورسی در روزهای اخیر دیروز سه‌شنبه 17مرداد ماه نیز شاهد بازگشایی 7نماد معاملاتی بودیم.

روز گذشته به موازات دادوستد بیش از 271میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر یک هزار و 31میلیارد ریال در بازارهای فرابورس، نمادهای«کقزوی»، «ولراز»، «شصفا»، «تپولا»، «ممسنی»، «میهن» و «فافزا» نیز بازگشایی شدند. در این میان بیش از 70درصد از حجم و حدود یک‌سوم از ارزش کل مبادلات در بازارهای اول و دوم نقل‌وانتقال یافت تا به این ترتیب شاهد معامله نزدیک به 202میلیون سهم به ارزش بیش از 327میلیارد ریال در این دو بازار باشیم.

در تابلوهای الف، «ب» و «ج» بازار پایه نیز افزون بر 65 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 15میلیارد و 100میلیون تومان بین سهام‌داران دست به دست شد که نماد «وآرین» متعلق به شرکت توسعه اقتصادی آرین بیشترین حجم و نماد «پلاست» متعلق به کارخانجات تولیدی پلاستیران، بالاترین ارزش مبادلاتی را در بازار پایه به خود اختصاص داد.

بیشترین افزایش قیمت نیز به نام نمادهای «فزرین» و «کیمیا» به نمایندگی از گروه فلزات اساسی ثبت شد و نمادهای «کمرجان» و «بساما» به ترتیب از گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی و گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند.

در جریان معاملات روز گذشته فرابورس، نماد «مارون» با بیش از 2واحد تاثیر منفی در عقبگرد نزدیک به 3پله‌یی آیفکس نقش داشت و نماد«ذوب» با یک و نیم واحد اثر مثبت مانع از افت بیشتر این نماگر شد. به این ترتیب شاخص کل فرابورس ایران در ارتفاع 922واحدی ایستاد.

در ادامه نماد «ماهان» متعلق به شرکت اجاره هواپیمایی ماهان با جابه‌جایی بیش از 88 هزار سهم به ارزش نزدیک به 9میلیارد و 100میلیون تومان از نظر بیشترین میزان حجم و ارزش معاملاتی، صدرنشین تابلو اوراق با درآمد ثابت شد.

 

ارسال نظر