تشکیل کارگروه شناسایی دارایی‌های کاسپین

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۱
کد خبر: ۱۰۵۶۱۰
تشکیل کارگروه شناسایی دارایی‌های کاسپین

تادیه خسارت سپرده‌گذاران خرد

نایب‌رییس مجلس از نشستی با حضور آملی‌لاریجانی برای پیگیری مشکلات سپرده‌گذاران کاسپین، و دستور رییس قوه قضاییه جهت تشکیل کارگروه ویژه جهت شناسایی دارایی‌ها و اموال موسسه کاسپین خبرداد. 

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: حدود ١٠روز قبل و پیش از رای اعتماد نشستی اختصاصی توسط آیت‌الله آملی‌لاریجانی رییس قوه قضاییه برای پیگیری مشکلات سپره‌گذاران کاسپین، شناسایی اموال موسسه برگزار شد تا بتوان مشکلات سپرده‌گذاران را رفع و حق و حقوق مردم را پرداخت کرد که بنده نیز به عنوان یکی از نمایندگان مجلس در این نشست حضور داشتم. 

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به دستور آیت‌الله آملی‌لاریجانی یک کارگروه ویژه در قوه قضاییه برای پیگیری اموال و دارایی‌ها تشکیل شد تا دارایی‌های موجود شناسایی و مطالبات مردم به صورت کامل پرداخت شود، البته گزارش‌ پیگیری‌ها به دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز ارائه می‌شود. 

به گزارش «تعادل» پیش از این محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه و عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار نیز خبر داده بود که با اذن رهبر معظم انقلاب، تصمیم‌گیری درباره بازپرداخت تعهدات، تسهیلات و سودسپرده‌های بانکی موسسات مشکل‌دار به نظر سران سه قوه موکول شده است. 

وی در خصوص مطالب مطرح شده در جلسه شورای پول و اعتبار عنوان کرد: دادستان کل از تمرکز شکایات از موسسات اعتباری سراسر کشور در محکمه ویژه‌یی در تهران خبر داد و اینکه با اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی تصمیم‌گیری درباره چگونکی بازپرداخت تسهیلات و سود سپرده‌ها؛ خصوصا سپرده‌گذاران کوچک موکول به نظر سران سه قوه شده است. 

عضو ناظر شورای پول و اعتبار گفت: دکتر سیف نیز از سرگیری تعیین تکلیف سپرده‌های بالای 200 میلیونی فرشتگان بعد از رفع مشکل پیش آمده را طی روزهای آتی محتمل دانست. 

محمدرضا تابش با اشاره به تشکیل نخستین جلسه شورای پول و اعتبار در دولت دوازدهم با حضور مسوولان و وزرای جدید اظهار داشت: در این جلسه در مورد اقدام‌های انجام شده بانک مرکزی در ماه‌های اخیر از جمله تعیین تکلیف و حذف فعالان غیرمجاز در بازار پول و تشریح بخشنامه اخیر صادر شده درباره نرخ سود علی‌الحساب که برای ایجاد تعادل در بازار انجام شده است و در نهایت زمینه لازم را برای عملیاتی شدن نرخ‌های سود مصوب قبلی را فراهم می‌کند، گزارشی به شورا ارائه شد. 

 تادیه خسارت سپرده‌گذاران خرد

تابش با بیان اینکه اعضای شورای پول و اعتبار ضمن قدردانی از اهتمام جدی بانک مرکزی در ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، خواستار عمل به قول‌ها و وعده‌های مسوولان امر شدند، ادامه داد: من و الیاس حضرتی به عنوان نمایندگان ناظر مجلس در شورا، خواستار آن شدیم که از حقوق همه سپرده‌گذاران بخصوص سپرده‌گذاران خرد که بعضا تمام دارایی خویش را برای کسب درآمدی مطمئن در این موسسات که با مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کرده یا بعضا از بخش تعاون که بخشی از حاکمیت است مجوز داشته‌اند، صیانت شود. 

وی یادآور شد: پیشنهاد شد برای تادیه خسارت این بخش از مردم در صورت امکان، دولت منابع لازم را اختصاص دهد یا بانک مرکزی با اهرم خطوط اعتباری اختصاصی حل مشکل سپرده‌گذاران کوچک و بازپرداخت مبلغ سپرده با سود مصوب شورای پول و اعتبار را در اولویت قرار دهد. 

 شناسایی اموال کاسپین 

ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی نیز در تیرماه امسال با اشاره به پرداخت علی‌الحساب به سپرده‌گذاران فرشتگان و کاسپین گفت: شناسایی سایر اموال و دارایی‌های تعاونی منحله فرشتگان نیز با همراهی و اطلاع‌رسانی مردم و سپرده‌گذاران به مرجع قضایی و بانک مرکزی به سرعت در حال انجام است و با همکاری پلیس آگاهی انجام خواهد شد. همان‌طور که قبلا اعلام شد پرداخت‌های حاضر، حکم پرداخت علی‌الحساب را داشته و در صورت تامین منابع ناشی از فروش اموال و دارایی‌ها پس از تکمیل فرآیند شناسایی، طبق قراردادهای سپرده‌گذاری متعاقبا به سپرده‌گذاران تعلق خواهد گرفت. 

سیف افزود: بدون شک اقدام بجا و شایسته قوه قضاییه در صدور بخشنامه به دادستان‌های کشور مبنی بر لزوم هماهنگی در چگونگی رسیدگی به شکایات علیه تعاونی‌های اعتبار موجبات «وحدت قضایی» در فرآیند رسیدگی به این موضوعات و افزایش دقت و سرعت در روند رسیدگی شده و به احقاق حقوق سپرده‌گذاران کمک شایانی خواهد کرد. درخواست‌های واصله از سوی برخی سپرده‌گذاران مبنی بر حضور نماینده‌یی از سوی ایشان در هیات تصفیه نیز در دست پیگیری است و در صورت عدم مغایرت قانونی و موافقت مرجع محترم قضایی، اقدام خواهد شد. 

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز پیش از این از شناسایی اموال و دارایی‌های سهامداران موسسات وابسته کاسپین برای پرداخت سپرده‌های مردم خبر داد و گفت: در جلسه اعضای کمیسیون اقتصادی و نمایندگان مجلس با حضور رییس بانک مرکزی و معاونان ایشان در خصوص رسیدگی به مسائل موسسه مالی اعتباری کاسپین و فرشتگان عنوان شد که 93‌درصد از سپرده‌گذاران این موسسات دارای سپرده به میزان کمتر از 50 میلیون تومان بوده‌اند که اقدامات لازم برای تسویه حساب با سپرده‌گذارانی که کمتر از 50 میلیون تومان سپرده داشته‌اند و پرداخت علی‌الحساب تا سقف ۵۰ میلیون تومان در حال پرداخت است. 

وی افزود: اقداماتی برای شناسایی اموال و دارایی‌های سهامداران موسسات وابسته به کاسپین و از جمله آقای سهامدار عمده فرشتگان و بستگان آنان جهت تعیین تکلیف کامل سپرده‌های مردم صورت گرفته تا اموال شناسایی شده به دارایی این موسسات اضافه شود. 

این نماینده مجلس افزود: شورای عالی امنیت ملی، قوه قضاییه، بانک مرکزی، کمیسیون اقتصادی مجلس و سایر نهادهای ذی‌ربط تمام تلاش خود را دارند تا به مسائل و مشکلات سپرده‌گذاران در موسسات مالی و اعتباری رسیدگی شود. 

 تبعیت از سود 15درصدی

پزشکیان همچنین با اشاره به اعلام اخباری مبنی بر کاهش سود بانکی به ١۵‌درصد براساس ابلاغیه بانک مرکزی گفت: اگر بانک مرکزی این نرخ را اعلام کرده تمام بانک‌ها باید از این ابلاغیه تبعیت کنند، چراکه مشکلاتی که اکنون در شعب مختلف بانکی ایجاد شده به دلیل عدم تبعیت از سیاست‌های بانک مرکزی بوده که این مشکلات فراوان را برای مردم، دولت و کشور ایجاد کرده است. 

 نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی بانک‌ها سودهایی اعلام می‌کنند که قادر به پرداخت آن نیستند، افزود: این بانک‌ها به دلیل عدم توانایی پرداخت سود بانکی، مجبور می‌شوند که با اعداد بازی کنند و نتیجه آن ضایع شدن حق و حقوق بخشی از مردم می‌شود که پس از آن دیگر باید بانک مرکزی مشکل آنها را حل کند، لذا تمام بانک‌ها باید از ابلاغیه بانک مرکزی تبعیت کنند. 

 هدردادن سرمایه‌گذاری در مسکن خالی

پزشکیان ادامه داد: اگر مردم سرمایه خود را به بخش مسکن انتقال دهند سرمایه خود را هدر داده‌اند چرا که بسیاری از واحدهای مسکونی هم‌اکنون خالی از سکنه هستند و اگر به مسکن‌های خالی مالیات تعلق بگیرد، سرمایه‌گذاران به جای اینکه این ۱۵‌درصد سود بانکی را نیز بگیرند، ١۵درصد نیز از دست می‌دهند. 

وی با بیان اینکه اگر بانک مرکزی درست نظارت کرده و از دارایی‌های راکد به درستی مالیات بگیرد پول از بانک‌ها به بخش‌های دیگر جابه‌جا نمی‌شود، یادآور شد: نرخ سود بانکی باید با نرخ تورم همخوانی داشته باشد، لذا بانک مرکزی سودهای ٢٠ تا ٢۵ درصدی را به ١۵‌درصد کاهش داده تا کمی با نرخ تورم همسو باشد و به ت

 

ارسال نظر