ضرورت تشکیل ستاد توسعه همکاری‌ «ایران» و «سوریه»

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۲۰
ضرورت تشکیل ستاد توسعه همکاری‌ «ایران» و «سوریه»

گروه تجارت|

نایب‌رییس اتاق ایران در صدر هیاتی تجاری به دعوت وزیر اقتصاد سوریه و برای افتتاح پنجاه و نهمین نمایشگاه بین‌المللی به دمشق سفر کرد. در این سفر 30شرکت بزرگ ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی دمشق حضور داشتند. همچنین نایب‌رییس اتاق ایران با «وزیر اقتصاد و تجارت خارجی» و «رییس اتاق بازرگانی سوریه» دیدار داشت. در این سفر که برای توسعه مبادلات اقتصادی طرفین شکل گرفته بود، ‌نماینده بخش خصوصی ایران به تشکیل ستاد توسعه همکاری‌های ایران و سوریه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد. همچنین حسین سلاح‌ورزی از اتاق بازرگانی سوریه خواست لیست نیازهای فوری و اطلاعات پروژه‌های قابل اجرا توسط شرکت‌های ایرانی را احصا و دراختیار بخش خصوصی ایران قرار دهد و در عین حال اتاق‌های دو کشور نمایندگان ویژه‌یی را برای پیگیری امور و ارتباط سازنده میان دو کشور معرفی کنند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پنجاه و نهمین نمایشگاه بین‌المللی دمشق که برای افتتاح این نمایشگاه به این کشور سفر کرده است، گفت: بعد از شرکت‌های ایرانی، شرکت‌های چینی و مصری بیشترین حضور را در این نمایشگاه دارند. با توجه به موفقیت‌های اخیر دولت سوریه در مقابله با مخالفان و گسترش ثبات و امنیت، علاقه و اشتیاق شرکت‌های خارجی برای حضور در سوریه بیشتر شده است. حسین سلاح‌ورزی با اشاره به سطح بالای تعاملات سیاسی بین ایران و سوریه و تمایل این کشور برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اظهار کرد: فرصت مناسبی برای بخش خصوصی ایران در بازار سوریه و مشارکت در بازسازی و اجرای پروژه‌های آن فراهم شده است. در این راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تشکیل ستاد توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه، در حال برنامه‌ریزی و پیگیری برای حضور قوی و موثر شرکت‌های ایرانی در این کشور است. نایب‌رییس اتاق ایران همچنین در این سفر با رییس اتاق بازرگانی سوریه دیدار کرد و گفت: از موفقیت‌های اخیر دولت سوریه در مبارزه با تکفیری‌ها و گسترش ثبات و امنیت در این کشور خوشحالیم و امیدواریم که هرچه سریع‌تر زمینه آرامش همه مردم سوریه و ثبات در این کشور فراهم شود. سلاح‌ورزی همچنین با اشاره به تشکیل ستاد توسعه همکاری‌های ایران و سوریه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: بخش خصوصی ایران باید برای حضور قوی و موثر در بازار سوریه، تامین نیازمندی‌ها و مشارکت در بازسازی این کشور با عزم جدی‌تر ورود پیدا کند و از این‌رو اتاق‌های استانی در ایران نیز باید به فراخور توانمندی‌ها و مزیت‌ها و پتانسیل‌ها در موضوع توسعه همکاری‌های اقتصادی با سوریه حضور و مشارکت فعال‌تری از خود نشان دهند.

سلاح‌ورزی درباره افزایش سطح مبادلات اقتصادی افزود: به نظر می‌رسد که برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور، افزایش تعامل و هماهنگی بیشتری بین اتاق‌های بازرگانی دو طرف، به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی لازم و ضروری است. به گفته نایب‌رییس اتاق ایران، بخشی از این مشکلات ناشی از عدم اطلاع بازرگانان و تجار دو کشور از نیازها و ظرفیت‌های متقابل و بخشی هم ناشی از بروکراسی و عدم اجرای توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور است که هر دو این مشکلات از سوی اتاق‌های بازرگانی دو طرف قابل پیگیری و رفع هستند. از سوی دیگر، ‌محمد غسان القلاع رییس اتاق بازرگانی سوریه، ضمن قدردانی از حمایت‌های ایران از دولت سوریه گفت: با وجود ارتباطات بسیار قوی سیاسی بین دو کشور، متاسفانه تعاملات اقتصادی در سطح مناسب و قابل قبولی نیست.

 ورود هیات سوری‌ به تهران

همچنین نایب‌رییس اتاق ایران در بخش دیگر این سفر با وزیر اقتصاد سوریه دیدار داشت. سلاح‌ورزی گفت: در صورت مشخص شدن و اعلام نیازهای تجاری فوری و لیست پروژه‌هایی که نیاز به بازسازی و احداث دارند، اتاق ایران با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها، اتاق‌های استانی و شرکت‌های توانمند ایرانی، حداکثر تلاش خود را جهت تامین این نیازمندی‌ها به‌عمل خواهد آورد.

این فعال بخش ‌خصوصی از وزیر اقتصاد سوریه خواست علاوه بر تعیین و معرفی نماینده ویژه‌یی برای پیگیری امور، دستورات و پیگیری لازم در راستای اجرای دقیق و کامل توافق تجارت آزاد بین دو کشور را به عمل آورد.

در عین حال در این دیدار سامرالخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه، گفت: ما به قدمت، وزن و نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پیشبرد اقتصاد ایران واقف هستیم، امیدواریم این تجربه و موقعیت ویژه اتاق ایران، به کمک بخش خصوصی و حمایت از توسعه تعاملات دو کشور بیاید و بتوانیم مراودات و همکاری‌های اقتصادی را هم به تناسب روابط نزدیک و برادرانه سیاسی ارتقا دهیم. سامر الخلیل نیز اظهار امیدواری کرد که به‌زودی به همراه هیات بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی و همکاری با بخش خصوصی به تهران سفر کند.

 

 

ارسال نظر