کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۷۳

   برادر ولیعهد عربستان جانشین احتمالی الجبیر

  محمد بن سلمان ولیعهد عربستان قصد دارد، عادل الجبیر را از سمت وزیر خارجه برکنار و برادر خود خالد بن سلمان را به جایش بگذارد. به گزارش سایت لیبرتی فایتزر، خالد بن سلمان اخیرا به عنوان سفیر عربستان در امریکا به جای عبدالله بن فیصل بن ترکی تعیین شد. عادل الجبیر که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ سفیر عربستان در واشنگتن بود دومین وزیر خارجه‌یی است که از خاندان حاکم نیست. پادشاه عربستان آوریل گذشته خالد بن سلمان را به عنوان دهمین سفیر عربستان در واشنگتن تعیین کرد. خالد بن سلمان بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشکده ملک فیصل به نیروی هوایی ارتش عربستان پیوست.

  رییس پارلمان عربی وارد بغداد شد

مشعل بن فهم السلمی، رییس پارلمان عربی دوشنبه در راس هیاتی بلندپایه از اعضای پارلمان عربی وارد بغداد شد. به نوشته السومریه‌نیوز، سفر رییس پارلمان عربی به بغداد 3روزه است و به دعوت سلیم الجبوری، رییس پارلمان عراق صورت گرفته است. قرار است در این دیدار رایزنی‌هایی میان پارلمان عربی و پارلمان عراق صورت گیرد.

  کشته شدن اعضای ارشد داعش در افغانستان

در جریان حمله هوایی اخیر نیروهای امریکایی در افغانستان چند عضو ارشد داعش کشته شده‌اند. به گزارش یورونیوز ازجمله کسانی که در حمله نیروهای امریکایی کشته شده عبدالرحمان، امیر منصوب شده از سوی داعش در ولایت شرقی کنر بوده است. 3عضو دیگر داعش نیز در حمله یاد شده کشته شدند. با وجود برخی پیروزی‌های جنگی نیروهای افغان و امریکایی، داعش به حملات مرگبار خود در نقاط مختلف افغانستان ادامه داده و این نگرانی‌ها را به وجود آورده که داعش ممکن است بتواند دامنه خشونت‌های خود را از خاورمیانه به آسیای میانه بکشاند.

  دیدار مقتدی صدر با ولیعهد ابوظبی در امارات

مقتدی صدر چند روز پس از سفر به عربستان با ولیعهد ابوظبی در امارات دیدار کرد. به گزارش العربیه، این دومین سفر مقتدر صدر به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بعد از عربستان سعودی است. محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در دیدار با مقتدی صدر رهبر جریان صدر درباره روابط دو جانبه و برخی دغدغه‌های مشترک دو گفت‌وگو کردند. دفتر اطلاع‌رسانی مقتدی صدر در بیانیه‌یی از استقبال گرم مقامات اماراتی از صدر خبر داده و نوشته است، دولت امارات یک هواپیمای خصوصی برای انتقال صدر در نظر گرفت. ناظران معتقدند، روابط عراق با کشورهای عربی به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این کشور برای ایجاد توازن در روابط عربی و منطقه‌ای‌اش کمک می‌کند. این سفر صدر به امارات در کمتر از دو هفته بعد از سفر رسمی به عربستان انجام شده و آن تحول در روابط یکی از گروه‌های شیعی عراق با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را نشان می‌دهد. جریان صدر ۳۴کرسی پارلمانی دارد و گروه مسلحی با نام «سرایا السلام» ‌را هدایت می‌کند که یکی از شاخه‌های حشد شعبی است.

 

ارسال نظر