تهدید یک ابرقدرت

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۹۵
تهدید یک ابرقدرت

گروه گوناگون  نظرسنجی‌های انجام شده در کشورهای اروپایی که متحدان اصلی امریکا به ‌شمار می‌روند، نشان می‌دهد که علاوه بر کشورهای خاورمیانه، اروپاییان نیز سال‌هاست که نگاه مثبتی به امریکا ندارند و اقدامات این کشور را در جهان منفی ارزیابی می‌کنند. بسیاری بر این عقیده هستند که این کشور همیشه نیرویی مفید و مثبت برای سیاست‌های بین‌المللی نیست. طبق تحقیقات به‌دست آمده، نگاه مثبت به امریکا در میان سایر کشورهای جهان کاهش یافته است.

این درحالی است که در 11سپتامبر 2011 هزاران نفر در سراسر دنیا به سفارتخانه‌های امریکا رفتند تا به‌دلیل وقوع حملات تروریستی با دولت و مردم این کشور همدردی کنند. اکنون با گذشت زمان، تفکر مثبت مردم جهان درباره امریکا از بین رفته و رویدادهایی چون جنگ عراق و افغانستان، وقایع زندان گوانتانامو، ابوغریب، افزایش گرمای جهان و... موجی از بدبینی به امریکا را در میان مردم جهان ثبت کرده است.

آن طور که آمار نشان می‌دهد حدود 72‌درصد از شهروندان ترکیه، امریکا را تهدیدی مهم برای جهان می‌دانند و از سیاست‌های این کشور هراس دارند. این بدبینی از سال 2013 تاکنون نزدیک به 28‌درصد افزایش داشته است. هر چند که سیاست‌ خارجی ترکیه در بسیاری مقاطع تلاش داشته که خود را مستقل نشان دهد اما همواره به صورت سنتی تحت ‌تاثیر لابی‌های امریکا در آنکارا بوده است. به نظر می‌رسد، دخالت‌های امریکا در سیاست‌های این کشور بدبینی مردم ترکیه را بیشتر کرده باشد.

آن طور که در تازه‌ترین نظرسنجی اعلام شده، بدبینی مردم کره جنوبی نیز به سیاست‌های امریکا از سال 2013 تاکنون حدود 4‌درصد افزایش داشته است. نزدیک به 70‌درصد از مردم کره جنوبی، امریکا را تهدیدی برای جهان می‌دانند. در ماه‌های گذشته نیز کره جنوبی یکی از کشورهایی بود که متعهد شد در مقابل ‏حمایت‌گرایی مورد نظر دولت جدید ‏امریکا مقاومت کند. طبق این تعهد، این کشور با هر شکل از ‏حمایت‌گرایی اقتصادی امریکا ‏که در چارچوب آن ‏تعرفه‌های ‏گمرکی بر ‏کالاها و خدمات ‏وارداتی از خارج ‏افزایش می‌یابد، مقابله خواهد کرد.

در تابستان 2015 چالش‌های داخلی در ایالات‌متحده و ژاپن هر دو کشور را برای تغییر و گسترش مکانیسم‌ها به ‌منظور اصلاح اتحاد و ائتلاف مشتاق نشان داد. هر چند که این چالش‌های داخلی نیاز هر دو کشور را به روابطی نزدیک‌تر نشان می‌داد اما 62‌ درصد از شهروندان ژاپن به امریکا نگاه مثبتی ندارند و نقش این کشور را در جهان منفی ارزیابی می‌کنند. این بدبینی به سیاست‌های امریکا از سال 2013 تاکنون حدود 13‌درصد افزایش یافته است.

آن طور که نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد 61‌ درصد از مردم مکزیک نیز نقش امریکا را در سیاست‌های جهانی منفی می‌دانند. به نظر می‌رسد، موضع‌گیری‌های ترامپ درخصوص مکزیک نیز در این بدبینی بی‌تاثیر نباشد. از سال 2013 تاکنون 23‌درصد از افرادی که سیاست‌های امریکا را مثبت ارزیابی می‌کردند، کاهش یافته است.

هر چند که مردم ایتالیا و سرزمین‌های اشغالی نگاه مثبت‌تری به چشم‌اندازهای سیاسی امریکا دارند اما در سال‌های گذشته حتی میزان بدبینی این کشورها به نقش امریکا در جهان نیز افزایش پیدا کرده است. طبق این گزارش حدود 20‌درصد از مردم ایتالیا امریکا را تهدیدی برای جهان می‌دانند. این میزان بدبینی از سال 2013 تاکنون 10‌درصد افزایش یافته است. 17‌درصد از مردم سرزمین‌های اشغالی نیز نسبت به سیاست‌های بین‌المللی امریکا بدبین هستند و این میزان بدبینی در 4سال گذشته حدود 4‌درصد افزایش یافته است. در این میان تنها نگاه شهروندان هند و هلند در 4سال گذشته به امریکا مثبت‌تر شده است. تنها حدود 19‌درصد از مردم هند سیاست‌های امریکا را منفی می‌دانند که این تعداد در هلند به 15‌درصد می‌رسد. بدبینی به نقش امریکا در جهان از سال 2013 تاکنون در این دو کشور حدود 8‌درصد کاهش یافته است. در ماه‌های اخیر دونالد ترامپ برای جلب حمایت دهلی‌نو تلاش‌های بسیاری کرد که می‌توان در این میان به تحت فشار قرار دادن اسلام‌آباد و ایجاد دشمنی میان افغانستان و پاکستان به نفع هند اشاره کرد.

 

ارسال نظر