2 برابر شدن ظرفیت تصفیه فاضلاب در دولت یازدهم

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۱۷
2 برابر شدن ظرفیت تصفیه فاضلاب در دولت یازدهم

 گروه انرژی|

آیین افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب اسلام‌شهر، صبح دیروز با حضور حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌زیست در اسلامشهر برگزار شد. در این مراسم، سیدحسین هاشمی استاندار تهران و جمعی از نمایندگان مردم و مسوولان اجرایی استان تهران هم حضور داشتند.  این تصفیه‌خانه در سه فاز و با ظرفیت تصفیه روزانه 132هزار متر مکعب طراحی شده که می‌تواند سالانه 48میلیون متر مکعب پساب تصفیه‌شده برای مصارف کشاورزی، تغذیه آب‌خوان‌ها و فضای سبز تولید کند.  افق اتمام طرح تصفیه‌خانه فاضلاب اسلامشهر، سال 1415 درنظر گرفته شده و برای پشتیبانی از 660هزار نفر جمعیت اجرا می‌شود.  با بهره‌برداری از فاز نخست این تصفیه‌خانه به ظرفیت پساب 22هزار متر مکعب در شبانه‌روز یا 254 لیتر در ثانیه، جمعیتی معادل 110هزار نفر زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار می‌گیرند. «سیستم فرآیندی» طرح تصفیه‌خانه فاضلاب اسلامشهر، «MLE» یا سیستم تصفیه لجن فعال با قابلیت حذف ازت است.  شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر اسلامشهر به طول 508کیلومتر شامل 68 کیلومتر شبکه اصلی، 432کیلومتر شبکه فرعی و 7 کیلومتر خط انتقال است که با اجرای تمام این طرح، همه مناطق شهر اسلامشهر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار خواهد گرفت. مجموع اعتبار هزینه‌ شده در این طرح افزون بر 1500میلیارد ریال بوده است.

وزیر نیرو در این مراسم گفت: پروژه‌های فاضلاب بزرگ‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی کشور هستند. حمید چیت‌چیان با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب اسلامشهر چهلمین تصفیه‌خانه دولت یازدهم است، گفت: با افتتاح دو تصفیه‌خانه دیگر در روزهای باقی‌مانده دولت، ۴۲ تصفیه‌خانه فاضلاب افتتاح شده است.  چیت‌چیان اظهار کرد: بیش از ۲۶درصد کل ظرفیت تصفیه فاضلاب تاریخ کشور در دولت یازدهم انجام شده است، اکنون 46.8درصد جمعیت شهری کشور از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بهره‌مند هستند. او با اشاره به گزارش سالانه سازمان ملل گفت: با اجرای طرح‌های مختلف، در زمان حاضر شاخص ایران هم از نظر آب و هم فاضلاب، راضی‌کننده است.

وزیر نیرو گفت: در کشور و استان تهران شاهد عملکرد خوب شرکت آبفا بودیم، در مجموع ۱۰مدول فاضلاب در

۹ شهر به بهره‌برداری رسیده و اکنون به ۹۵۴هزار متر مکعب در شبانه‌روز رسیده که در ابتدای ‌این دولت این ظرفیت حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب بوده و حدودا دو برابر شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در ادامه آیین افتتاح فاز نخست تصفیه‌خانه فاضلاب با بیان اینکه پساب و فاضلاب عامل بسیاری از آلودگی‌هاست، گفت: سازمان محیط‌زیست از طرح‌های وزارت نیرو حمایت می‌کند.

معصومه ابتکار با بیان این مطلب اظهار کرد: پساب و فاضلاب باید بیش از گذشته مدیریت شود و در غیر این صورت می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل کند. آلودگی‌های پساب و فاضلاب برای محیط‌زیست و اقتصاد مشکلات اساسی ایجاد خواهد کرد و باید موردنظر و دقت قرار گیرد.  او با بیان اینکه وزارت نیرو باید در قیمت آب نیز تجدیدنظر کند تا آب‌های در اختیار کشور به‌راحتی هدر نرود، ادامه داد: امروز آب از نفت و سوخت‌های فسیلی اهمیت بیشتری دارد و باید بهای بیشتری به منابع آبی داد.

ابتکار تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست از طرح‌های منطقی و کارشناسی وزارت نیرو حمایت می‌کند و همه مردم و مسوولان امروز باید اهمیت بیشتری به مباحث آب و فاضلاب بدهند و حفاظت از منابع آب در صدر فعالیت‌ها قرار گیرد.  رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: باید منابع فعلی را حفظ کرد تا در آینده دچار مشکل نشویم.

 

ارسال نظر