اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۳۰

رایزنی برای بررسی فوری لایحه حمایت از محیط‌بانان

ایسنا| معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط‌بانی طی دولت یازدهم، از گفت‌وگوی رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با رییس مجلس برای در اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان در مجلس خبرداد. محمد مجابی گفت: در دولت یازدهم لایحه‌یی برای حمایت از محیط‌بانان تهیه شد که بعد از اخذ نظر قوه قضاییه در مورد این لایحه، در اردیبهشت ماه سال جاری توسط رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و با توجه به شرایط مشابه جنگل‌بانان و محیط‌بانان، این گروه نیز در این لایحه گنجانده شدند. هیات رییسه مجلس لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان را به کمیسیون حقوقی- قضایی به عنوان کمیسیون اصلی و به کمیسیون‌های کشاورزی، امنیت و اجتماعی به‌عنوان کمیسیون‌های فرعی ارجاع داده است همچنین طی تماسی که رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با رییس مجلس شورای اسلامی داشت، تقاضا شده که این لایحه با اولویت در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم طی زمانی کوتاه، لایحه را به تصویب برسانیم. او با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان چند موضوع را تحت پوشش قرار می‌دهد، افزود: حمایت‌هایی که از محیط‌بانان و جنگل‌بانان صورت می‌گیرد مشابه نیروهای مسلح کشور است ولی لازم است در برخورد با متخلفان و متجریان نسبت به محیط‌بانان قاطعیت بیشتری باشد.

غیرقانونی بودن قطع بیمه کارگران به بهانه تخلف کارفرما

خانه‌ملت| عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قطع بیمه کارگران ‌ساختمانی به بهانه تخلف ساختمان‌سازان غیرقانونی است. احمد بیگدلی پیرامون تعیین تکلیف بیمه کارگران ساختمانی که سازه فاقد پروانه ساخت و ساز باشد، ادامه داد: بیمه کارگران ساختمانی در کل با مشکلات بسیاری روبه‌رو است، متاسفانه تامین اجتماعی که با پول کارگران به بزرگ‌ترین مجموعه تولیدی، تجاری و اقتصادی تبدیل شده کمتر به حقوق کارگران توجه دارد. نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه کارفرمایان و پیمانکاران به دلیل خلأهای قانونی یا در سایه عدم نظارت و عدم اهتمام مسوولان تامین اجتماعی اقدام به ساخت و ساز بدون اخذ پروانه کردند، لذا کارگران قربانی این سیاست‌ها شده‌اند در صورتی که تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با چنین کارفرمایان و پیمانکارانی برخورد کنند. وی با بیان اینکه بنگاه‌داری تامین اجتماعی سبب غفلت آنها از حقوق کارگران شده است، تاکید کرد: در حقیقت کارگران ساختمانی نباید از حق بیمه‌یی خود به‌دلیل اقدامات اشتباه کارفرما محروم و دغدغه اینچنینی داشته باشند، از این رو در سال گذشته چندین تذکر به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس داده شد.

سهم زنان در دولت 5 درصد هم نیست

ایلنا| الهه کولایی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، مساله زنان را سیاسی‌ترین مساله کشور دانست و تاکید کرد که این موضوع از نظر سیاسی باید به مساله انسانی تبدیل شود. او ادامه داد: ایجاد فرصت‌های برابر شعار روحانی بوده است و وعده‌یی است که به زنان داده شده است. زنان همیشه در شکل دادن به قدرت حضور داشتند و حتی امام‌خمینی(ره) نیز در سخنانی گفته است زنان باید در مقدرات اساسی کشور شرکت کنند، آیا فقط رای دادن مهم است؟ شاید در ابتدا این‌گونه تصور می‌شد اما زنان نباید فقط رای‌دهنده باشد. سهم زنان در بالا‌ترین نهاد انتخابی کشور به ۵ درصد هم نمی‌رسد. مشکل از نظام سیاسی و برنامه‌ریزی سیاسی نیست بلکه یک مشکل ریشه‌دار تاریخی در کشور وجود دارد. او افزود: متاسفانه زنان فرصت‌های برابر نداشتند و نیازمند یک رویکرد مکانیکی هستیم تا عقب ماندگی‌ها جبران شود. در افغانستان چهار وزیر زن وجود دارد. باید نشان بدهیم که در کشور به کرامت انسانی چقدر بها می‌دهیم. آقایانی که با مدیریت خود مملکت را به اینجا رسانده‌اند باید پاسخگو باشند. زنان نقشی در شکل دادن به وضعیت کشور نداشتند. این فعال اصلاح‌طلب در ادامه در رابطه با بحث‌ روزهای اخیر در خصوص عدم حضور مولاوردی در بدنه دولت گفت: ایشان عملکرد خوبی طی این چهار سال داشته است. فضای به وجودآمده پیش از دولت یازدهم به شکلی بوده است که محیط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است.  

دولت توان افزایش یک‌باره حقوق بازنشستگان را ندارد

فارس| مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: شرایط به گونه‌یی نیست که دولت بتواند به صورت ناگهانی حقوق بازنشستگان را افزایش دهد. محمود اسلامیان در نشست مشترک با روسای کانون‌های بازنشستگی استان تهران، ادامه داد: اعتباری که در دولت برای ترمیم حقوق بازنشستگان در سال 96 مطرح بود، حدود یک هزار میلیارد تومان بود که با همکاری و رایزنی‌های متعدد صندوق و بازنشستگان، این عدد به 2200 میلیارد تومان افزایش یافت. اسلامیان با اشاره به اینکه نمی‌توان از شرایط کنونی، انتظار تحول سریع و گسترده داشت، افزود: شرایط به‌گونه‌یی نیست که دولت بتواند به صورت ناگهانی حقوق بازنشستگان را افزایش دهد. در چهار سال اخیر، در صندوق بازنشستگی کشوری و دولت در حد وسع موجود، تلاش‌های خوبی انجام شده و تحولات خوبی در حوزه بازنشستگی اتفاق افتاده است.

او تاکید کرد: افزایش حداقل حقوق بازنشستگان کشوری از 450 هزار تومان به یک میلیون و 150هزار تومان، اجرای بیمه تکمیلی درمان با وجود ممنوعیت اجرای آن توسط مجلس و سپردن بخشی از امور فرهنگی و اجتماعی مثل جشنواره ورزشی به بازنشستگان، اتفاقات خوبی است که البته کافی نیست و برای بهبود آن باید تلاش شود.

 

ارسال نظر