کلنگ‌زنی طرح فاضلاب در خراسان‌شمالی

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۵۸

 پاون| وزیر نیرو روز پنج‌شنبه با حضور در خراسان‌شمالی، کلنگ احداث فاز اول نیروگاه 300مگاواتی خورشیدی را به زمین زد. حمید چیت‌چیان پس از کلنگ‌زنی این نیروگاه به ظرفیت 30مگاوات در شهرک صنعتی شهرستان جاجرم، برای افتتاح مرکز فهام شرکت توزیع برق خراسان شمالی، عازم بجنورد مرکز این استان شد. همچنین همزمان با حضور چیت‌چیان وزیر نیرو در استان خراسان‌شمالی آیین آغاز مرحله اول عملیات اجرایی پروژه‌های شبکه جمع‌آوری و نصب انشعابات فاضلاب شهرهای استان برگزار شد. وی ضمن افتتاح رسمی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی موسوم به فهام، از وضعیت 2هزار و 500 دستگاه کنتور هوشمند مشترکان دیماندی استان آگاه شد. وی همچنین از خودروهای اتفاقات و عملیات و بالابرهای خط گرم این شرکت رونمایی کرد. وزیر نیرو در ادامه، ضمن افتتاح سیستم نرم‌افزاری ناب شرکت توزیع برق خراسان شمالی به صورت آزمایشی در این سامانه نرم‌افزاری که به مشترکان برق خدمات‌رسانی غیرحضوری انجام می‌دهد، ثبت‌نام کرد. در حاشیه این مراسم، سیستم سرمایشی میکروچیلر، یکی از اولویت‌های تحقیقاتی شرکت توزیع برق خراسان شمالی که کاهش شدید مصرف برق لوازم سرمایشی را به دنبال دارد نیز بازدید شد.

وزیر نیرو طی این سفر در حاشیه کلنگ‌زنی جمع‌آوری فاضلاب استان خراسان شمال منتهی اظهار کرد: اجرای شبکه‌های فاضلاب با استفاده از مکانیسم‌های تعریف ‌شده و مشارکت بخش خصوصی در حال پیگیری است.

حمید چیت‌چیان ‌درصد برخورداری جمعیت تحت پوشش طرح‌های فاضلاب در کل کشور را 48‌درصد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این عدد در خراسان شمالی 31‌درصد است که با اجرای پروژه شبکه‌های فاضلاب به روش فاینانس جاری در این استان و اجرای ۱۲۵کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب که اجرای آن از امروز آغاز شد به زودی ۶۵هزار مشترک جدید تحت پوشش قرار خواهند گرفت تا این شاخص در این استان به متوسط کشوری نزدیک‌تر شود.

چیت‌چیان سه روش جهت توسعه شبکه فاضلاب شهرهای کشور بیان کرد و افزود: اعمال تبصره 3 و ماده 7 در قبوض، مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری به روش BOT و جمع‌آوری، تصفیه و فروش پساب فاضلاب از مهم‌ترین این روش‌ها برای اجرای پروژه‌های فاضلاب است.

وزیر نیرو با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری این بخش به‌صورت BOT عنوان کرد: با این روش، طرح‌هایی که ۲۰ یا ۳۰ سال اجرایی نشده بودند به بهره‌برداری خواهند رسید.

چیت‌چیان افزود: با توجه به محدودیت‌های منابع آب در کشور، استفاده صنایع از پساب فاضلاب باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: به همین منظور، صنعت با سرمایه‌گذاری در این زمینه و احداث شبکه فاضلاب، می‌تواند از پساب حاصل از فرآیند تسویه بهره‌برداری کند. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی بجنورد نیز می‌تواند با این شیوه آب مورد نیاز خود برای اجرای طرح‌های توسعه‌یی را تامین کند.

 

ارسال نظر