روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۵۷

فهرست ۱۱۴ کالای ممنوع‌الورود دولتی اعلام شد

ایسنا  سال ۱۳۹۳ در چند نوبت لیست‌هایی برای ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل از سوی دستگاه‌های دولتی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد شده است. هر سال پس از آنکه این لیست‌ها از سوی هیات وزیران مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده، برای عملیاتی شدن ابلاغ می‌شوند که بدین‌ترتیب واردات آنها برای دستگاه‌های دولتی ممنوع می‌شود. البته این ممنوعیت به بخش خصوصی ارتباطی ندارد و مردم و بخش خصوصی در واردات این کالاها آزاد هستند. حال لیستی که براساس آن دستگاه‌های دولتی مجاز به واردات ۱۱۴ قلم کالا نیستند، اعلام شد. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۸۰قلم کالا، در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۸۴قلم کالا و امسال ۱۱۴کالا برای ممنوعیت واردات از سوی دستگاه‌های دولتی معرفی شده‌اند که در مجموع طی این سال‌ها ۴۷۸ ردیف کالا برای دستگاه‌های دولتی ممنوع‌الواردات اعلام شده‌اند. علی علی‌آبادی‌فراهانی توضیح داد: انواع تجهیزات مخابراتی، برخی انواع فوم (اسفنج نسوز)، تجهیزات تصفیه آب و پساب بر مبنای فناوری نانو، پره‌های متحرک و ثابت توربین، مولدهای تولید گاز صنعتی، ظروف بسته‌بندی فلزی (غذایی و شیمیایی)، سیم و کابل برق روکش‌دار و بدون روکش مسی و آلومینیومی، چسب زخم، خمیر دندان، کیت‌های تشخیص سریع بارداری، کیت‌های تشخیص سریع موادمخدر و روان‌گردان، کابل‌های فیبر نوری، فلاسک آب و چای، کرکره‌های فلزی، طناب و سیم‌خاردار فولادی، سیم جوش، انواع هود و هواکش، مشعل‌های گازسوز برخی اقلامی هستند که در لیست امسال، واردات آنها ممنوع شده است. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: کتاب مقررات صادرات و واردات با اصلاحات جدید مصوب هیات وزیران چاپ و منتشر شد که این تغییرات شامل «ایجاد» یا «حذف» ردیف تعرفه‌ها و «اصلاح شرح کالا» و تغییر در «مندرجات ذیل یادداشت» می‌شود.

لبنیات گران نشده

ایسنا  رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: فعلا هیچ یک از محصولات لبنی افزایش قیمت نداشته‌اند و درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت در حال بررسی بوده و هنوز تایید نشده است. محمود نوابی با اشاره به آخرین وضعیت قیمت لبنیات و محصولاتی که در گروه کالایی یک قرار دارند، اظهار کرد: درباره قیمت لبنیات باید گفت که شیر خام و هیچ یک از مواد اولیه تولید، افزایش قیمت نداشته و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز افزایش قیمتی در این باره تصویب نکرده است و کارخانه‌ها موظفند محصولاتشان را با قیمت‌های مصوب عرضه کنند. وی ادامه داد: تولید‌کنندگان، تقاضای خود را مبنی بر افزایش قیمت‌ها مطرح کردند که این تقاضا به خاطر افزایش قیمت مواد اولیه مانند شیرخام نبوده است، چرا که نه تنها در این محصول بلکه در هیچ یک از خوراک دام و امثال آنها نیز افزایش قیمتی وجود نداشته بلکه این تقاضا براساس مواردی مثل محصولات پتروشیمی در تولید بسته‌بندی‌هاست که نیاز به بررسی دقیق و محاسبه سهم آن در قیمت تمام شده محصولات لبنی دارد که این فرآیند اکنون در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در حال پیگیری است.

 

تعطیلی ۷۰۰ معدن سنگ

تسنیم   رییس انجمن سنگ ایران با تاکید براینکه هنوز در بخش معدن امنیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد، گفت: افزایش مشکلات برای تولیدکنندگان باعث شده از سال گذشته تاکنون ۶۰۰ تا ۷۰۰ واحد تولیدی سنگ‌های تزئینی تعطیل شوند. ابوالقاسم شفیعی با اعلام اینکه امروز کشتی اقتصاد کشور به گل نشسته و با پول نیز برطرف نمی‌شود، اظهار کرد: مسوولان فکر می‌کنند با جذب سرمایه خارجی‌ها یا پول می‌توانیم این مشکلات را برطرف کرد در حالی که معضلات امروز تولید ناشی از بی‌تدبیری مدیران است که باید در این رابطه تصمیم مناسبی گرفته شود.

 

ضرورت تلفیق صنعت و تجارت

فارس   رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه در فرآیند ادغام، بخش‌های صنعت و بازرگانی فقط با یکدیگر تجمیع شدند، گفت: به جای تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، باید بخش‌های صنعت و تجارت با یکدیگر تلفیق شوند. محمدرضا دیانی در مورد مطرح شدن بحث تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: پاک کردن صورت مساله مشکلی را حل نخواهد کرد. ادغام دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی سابق به دلیل اینکه در تحولات ساختاری و جزییات فرآیندها به اندازه کافی کار نشد، با مشکلاتی همراه شد اما در شرایط فعلی نیز جداسازی دو وزارتخانه مشکلات را کم نخواهد کرد، بلکه این مشکلات را افزایش هم می‌دهد. به گفته وی کنار هم بودن دو بخش صنعت و بازرگانی باعث می‌شود که در سیاست‌گذاری‌ها، نگاه صنعت و اقتصاد مقاومتی به صورت عمیق‌تری وجود داشته باشد.

 

ترکیه و برزیل بازار جدید مرغ ایران

تسنیم    رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی از افزایش قیمت مرغ در اثر نابسامانی عرضه و قیمت جوجه یک‌روزه خبر داد و گفت: بازار مرغ ایران در عراق و افغانستان از دست رفت و ترکیه و برزیل جایگزین شدند و در شرایط فعلی نیز در حال بازاریابی برای این بازار هستیم که برای موفقیت در آن باید جوجه یک‌روزه با قیمت رقابتی تولید شود. محمد یوسفی با اشاره به افزایش قیمت جوجه یک‌روزه از هزار تومان در سال 95 تا 2500تومان امسال افزود: تولیدکنندگان، جوجه‌ها را بدون صدور برگه فروش و درج نکردن قیمت فروش، به‌طور واقعی به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند.

 

ارسال نظر