روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۱۲۹

سهم چابهار از صادرات

ایرنا| دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حاشیه بازدید از کارخانه فولاد مکران گفت: فولاد مکران چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان سالانه ظرفیت تولید 1.6میلیون تن فولاد را دارد و سهم مهمی در توسعه و اشتغال این منطقه محروم داشته است. اکبر ترکان افزود: چابهار ظرفیت‌های ترانزیتی و صادراتی مناسبی برای محصول فولاد دارد و می‌توان با راه‌اندازی فولاد تحولات خوبی را در این منطقه ایجاد کرد. به گفته او، مناطق آزاد کشور و به ویژه منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار موفقیت خوبی در زمینه رشد صادرات داشته است، به‌طوری که در سه ماه نخست سال جاری صادرات چابهار 2.5 برابر مدت مشابه سال قبل بوده است. وی توجه لازم به تولید محصولات صادرات محور در منطقه آزاد چابهار را خواستار شد و افزود: متصل بودن چابهار به آب‌های اقیانوسی ظرفیت خوبی را برای توسعه تجارت و ترانزیت ایجاد کرده است. وی گفت: کارخانه فولاد مکران به زودی با تولید آهن اسفنجی آغاز به کار خواهد کرد. ترکان با بیان اینکه در چابهار تولید 10 میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده است، تصریح کرد: اقدامات لازم برای تکمیل کارخانه فولاد مکران با مشارکت شرکت پوسکوی کره ‌جنوبی در حال انجام است. بر اساس این گزارش، اسفند ماه سال 1394 قرارداد با شرکت پوسکوی کره‌جنوبی منعقد شد و عملیات اجرایی آن از تابستان سال گذشته پس از تخصیص زمین توسط منطقه آزاد و اخذ مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست آغاز شد.

بازگشت رونق تولید به معادن

ایسنا| در پی مصوبه هیات دولت مبنی بر بخشش جرایم دیرکرد حقوق دولتی معادن تا سال ۱۳۹۵ رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران این اقدام را باعث بازگشت بسیاری از معادن به حوزه تولید و اشتغال دانست. نادعلی اسماعیلی‌دهج با بیان اینکه هزینه‌های پیرامونی واحدهای معدنی باعث بروز مشکلات اقتصادی شده است، گفت: شاهد هستیم که بسیاری از معادن به دلیل افزایش و انباشت هزینه‌هایی مانند حقوق دولتی و جریمه دیرکرد آن، از دور تولید خارج و بسیاری از معدنچیان از کار بیکار شده‌اند. رییس سازمان نظام مهندسی معادن ایران گفت: این مصوبه می‌تواند خیلی از معادن را به چرخه کار برگرداند و باعث افزایش اشتغال معدنی شود و می‌توان آن را در راستای اقتصاد مقاومتی و طرح رونق کسب و کار توصیف کرد.

افزایش مراودات تجاری پکن – مسکو

مهر|  معاون وزیر بازرگانی چین گفت: وزارت بازرگانی چین امیدوار است، حجم معاملات تجاری این کشور با روسیه امسال از ۸۰میلیارد دلار فراتر رود. به گزارش اسپوتنیک، «وانگ شؤون» در نشست مطبوعاتی‌ که به سفر پیش‌روی رییس‌جمهور چین به مسکو اختصاص داشت، اظهار کرد: ما انتظار داریم امسال تبادلات تجاری بین چین و روسیه از ۸۰ میلیارد دلار بیشتر شود. مبادلات تجاری روسیه - چین بین ژانویه و مه ‌۲۰۱۷ معادل 26.1درصد رشد داشت و به 32.39میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۶ حجم تجارت این دو کشور 69.9 میلیارد دلار بودکه 2.2درصد نسبت به سال قبل خود بیشتر شده بود. در مذاکرات پیش‌روی «شی‌جین‌پینگ» رییس‌جمهور با «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه که طبق برنامه قرار است در سفر ۲ روزه رییس‌جمهور چین به مسکو در ۳ جولای انجام شود، تجارت یکی از موضوعات کلیدی خواهد بود. «لی هویلای» معاون وزیر خارجه چین گفت که این کشورها علاوه بر توافقات میان دولتی، دو بیانیه رسمی مشترک هم منتشر خواهند کرد که روابط و مواضع دوجانبه آنها را در مورد مسائل بین‌الملل مشخص خواهد کرد.

ایجاد 36 هزار واحد تولیدی در 96

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به تداوم اجرای طرح رونق اعلام کرد: براساس برنامه سال 1396 در حوزه صنعت و معدن بیش از 36هزار واحد صنعتی و معدنی در کشور با اختصاص تسهیلات بانکی، تجهیز، فعال یا راه‌اندازی می‌شود.

 به گزارش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی یزدانی ضمن بازدید از ۷شهرک و ناحیه صنعتی در غرب استان اصفهان از اهتمام جدی دولت در رفع موانع تولید و ایجاد رونق اقتصادی و حمایت از تولید و اشتغال خبر داد و گفت: امسال نیز ۳۰هزارمیلیارد تومان تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار از محل منابع داخلی بانک‌ها برای 10هزار واحد زیر ظرفیت و راکد، 6 هزار طرح تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و نوسازی 5 هزار واحد صنعتی و دو هزار واحد معدنی در نظر گرفته شده و طرح‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی متقاضی تامین منابع مالی می‌توانند از طریق ثبت‌نام در سایت بهین‌یاب اقدام کنند. وی بیان کرد: تاکنون 1900طرح و واحد صنعتی در کشور در سامانه «بهین‌یاب» ثبت‌نام کرده‌اند که 60 درصد از آنها واحدهای اقتصادی مستقر در شهرک‌های صنعتی است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بروکراسی اداری و طولانی شدن عملیات اخذ مجوز تصریح کرد: دولت یازدهم اجرای قوانین را تسهیل کرده و در صورت تکمیل مدارک متقاضیان دریافت زمین و اخذ مجوز، واگذاری و ارائه مجوز در مدت 2روز انجام می‌شود. یزدانی با اشاره به حمایت از صنعتگران گفت: هزینه واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی رایگان است و هزینه‌یی هم که دریافت می‌شود بابت حق انتفاع است و تخفیف حق انتفاع به شرکت‌های دانش بنیان، نخبگان، طرح‌های اقتصادی و تجاری بزرگ و سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته، اختصاص می‌یابد.

 

 

ارسال نظر