مخاطرات نبود ایمنی در آسمان خراش‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۱۴
مخاطرات نبود ایمنی در آسمان خراش‌ها

ایسنا|

رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران در کنار تاکید بر لزوم رعایت مسائل امنیتی ساختمان‌های بزرگ کشور، گفت: ایمن‌سازی ساختمان آلومینیوم را از بنیاد مستضعفان و آتش‌نشانی درخواست‌ کردیم و آنها هم سعی کردند که حداقل‌های ایمنی را مهیا کنند. این حداقل‌ها تا حدود زیادی تامین شده اما با توجه به وسعت کار و امکان بروز خطر حتی با وجود انجام این اقدامات هنوز بخش‌های زیادی روی زمین مانده و با آنچه جامعه انتظار دارد، فاصله داریم. خسرو ابراهیمی‌نیا اظهار کرد: در اتاق اصناف مدت‌هاست بر مبنای بند ۳ ماده ۳۷ قانون نظام صنفی مبنی بر نظارت بر واحدهایی که طبق ماده ۲۷ نظام صنفی ملزم به رعایت ایمنی، بهداشت، موارد انتظامی هستند ستادی تشکیل شده و طبق قوانین باید یادآور شد هر واحد صنفی خود ملزم به رعایت برخی مسائل مانند استفاده از کپسول آتش‌نشانی، عدم سد معبر و مسائلی از این دست می‌شود. وی ادامه داد: بر این اساس اتاق اصناف هم مجاز شده‌ که بدون دخالت به نظارت در این زمینه بپردازد، بر همین اساس ما در ستاد مربوطه مشاوران مختلفی را جذب کرده و جلساتی را با افراد ذی‌صلاح و ذی‌مدخل تشکیل داده‌ایم. رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران افزود: دراین میان افراد ذی‌مدخل، افرادی مانند برخی سراهای بازار به شمار می‌روند و سازمان‌های ذی‌صلاح ارگان‌هایی چون شهرداری، آتش‌ نشانی، ادارات آب و برق و غیره را شامل می‌شود. ابراهیمی‌نیا عنوان کرد: در این راستا ما جلسات متعددی را برگزار کرده‌ایم که البته در این حوزه تاکید داریم ما به عنوان نیروی اجرایی در این حوزه مجاز به فعالیت نیستیم، اما برای شروع کار به سراغ واحدهای صنفی ریسک‌پذیر قدیمی که می‌تواند خطرساز بوده و مشکلاتی را ایجاد کنند، رفته‌ایم.

وی همچنین با اشاره به برخی مراکز فروش مانند بازار بزرگ تهران گفت: به عنوان مثال بازار بزرگ تهران حدود ۱۰۰ سال پیش ایجاد شده و در آن زمان محلی برای خرید و فروش از اقصی نقاط کشور تلقی می‌شد، اما اکنون با تغییر تعاریف، فعالیت‌ها در این بخش به گونه‌یی شده که در آن علاوه بر خرید و فروش نگهداری و انبار کردن مواد یا تولید نیز صورت می‌گیرد. رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران ادامه داد: بر همین اساس، وقتی چنین حجمی از فعالیت‌ها در یک واحد صورت می‌گیرد، طبیعتا کمبود فضا موجب می‌شود که افراد از فضای بیرونی نیز استفاده کرده و به نوعی موجبات سد معبر را فراهم آورند که نمونه این موضوع در پاساژ پلاسکو نیز دیده می‌شد. وی ادامه داد: در شرایط حساس این امکان وجود دارد که مخاطرات بیشتری ایجاد شده یا حتی امکان جلوگیری از مخاطرات به واسطه این شرایط مهیا نباشد. ابراهیمی‌نیا عنوان کرد: علاوه براین در حوزه برق نیز در گذشته هر واحد در نهایت پنج تا ۱۰ آمپر مصرف برق داشت که آن را صرف روشنایی حجره خود می‌کرد اما اکنون در همان حجره‌ها انواع وسائل گرمایشی و سرمایشی، کامپیوترها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند و بطور عملی ۳۰ تا ۳۵ آمپر یا حتی بیش از آن برق مصرف می‌شود و بدین‌ترتیب در موارد متعدد برخی واحدها دست به اقدامات غیراصولی زده و انشعابات برقی می‌گیرند که ممکن است هر لحظه موجبات داغ شدن فیوزهای برق را فراهم کرده و منجر به آتش‌سوزی شود. وی با تاکید بر اینکه در ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران در این راستا مذاکرات مختلفی با نهادهای مربوطه انجام گرفته است، اظهار کرد: البته با توجه به آنکه ما دارای قدرت اجرایی نیستیم تنها می‌توانیم به ارائه پیشنهاد و برگزاری جلسه بپردازیم که دراین میان برخی دستگاه‌ها تعاملاتی با ما داشته و در مواردی هم از همکاری سرباز زده و انجام هرگونه اقدامی را نیازمند الزام دستگاه‌های ذی‌صلاح دانسته‌اند.

رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران در ادامه از پاساژ اسلامی جمهوری به عنوان یکی دیگر از محل‌هایی که طی این مدت مورد بررسی قرار گرفته یاد کرد و گفت: در این پاساژ که محلی برای تولید کیف و کفش است لازم بوده که دستگاه‌های اعلام و اطفاء حریق تعبیه شده و شرایط مناسب برای از بین بردن آنچه موجب سد معبر می‌شود فراهم‌ آید. ما نیز تذکرات لازم را به اتحادیه مربوطه و هیات‌مدیره آن مرکز منتقل کرده‌ایم و خوشبختانه در حال اجرای این پیشنهادات هستند. وی ادامه داد: البته بسیاری از مراکز دیگر هم دارای این شرایط بوده و از نظر ایمن‌سازی حداقل‌ها را هم انجام نداده‌اند در حالی که استانداردهای امروز با دهه‌های قبل متفاوت است و برهمین اساس ما تذکرات لازم را به اتحادیه‌ها منتقل کرده و حتی از آنها خواسته‌ایم که هر اتحادیه عده‌یی را برای آموزش دیدن در خصوص مسائل HSE به ما معرفی کنند تا با همکاری مراکز آکادمی اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد.

 

ارسال نظر