از آموزش همگانی تا یکپارچگی در مدیریت بحران

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۰۱

29 خرداد

رییس جمعیت هلال‌احمر شامگاه شنبه در نشستی خبری به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های یک‌ساله این جمعیت پرداخت. سیدامیرمحسن ضیایی گفت: یکی از اتفاقات مهمی که در سال گذشته رخ داد، تدوین چشم‌انداز 10ساله جمعیت و به دنبال آن تدوین دو استراتژی 5 ‌ساله بود که برنامه 5 ساله اول از ابتدای سال جاری آغاز شد. این نکته بسیار مهمی است که جمعیت با توجه به ابعاد مختلفی که دارد یک چشم‌انداز 10ساله پیش رو خود قرار داده است و این برنامه به تصویب شورای عالی و مجمع عمومی جمعیت هم رسیده است. در 5 ساله اول به طور کامل مشخص است که ما باید چه کارهایی انجام دهیم ضمن اینکه بودجه فعالیت‌های یک‌ساله‌مان نیز در راستای همین برنامه 5 ساله تدوین شده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه این برنامه از طرف اعضای داخل مجموعه تدوین شده است، می‌تواند کمک کند تا بین نیروهای داخل جمعیت همگرایی ایجاد شود و هم مسیر روشنی برای ارتباط با محیط بیرونی ما ایجاد می‌کند. برای تدوین این برنامه‌ها به اسناد بالادستی جمعیت در تمام سطوح ازجمله اسناد سطوح بین‌المللی مانند صلیب‌سرخ و اسناد بالادستی ملی توجه شده است.

او افزود: در سال گذشته کار دیگری که آغاز کردیم، بحث آموزش همگانی است. یکی از ماموریت‌های جمعیت آموزش مردم است و این مساله بسیار اهمیت دارد که نگرش، دانش و رفتار مردم متناسب با شرایط کشور افزایش یابد. ما در کشوری هستیم که سطح سوانح طبیعی 9 از 10 است اما میزان آمادگی مردم پایین است. جمعیت از سال گذشته این آموزش‌ها را در قالب طرح خادم برنامه‌ریزی کرده تا در طول 4سال بتواند ضریب آمادگی خانوار را از 8.3 به 30 برساند. هر چند در کشورهای توسعه‌یافته این عدد بین 60 تا 70 است.

ضیایی اضافه کرد: سعی ما در جمعیت بر این است که بتوانیم 25میلیون خانوار را آموزش دهیم و این آموزش به‌گونه‌یی باشد که در تغییر رفتار تاثیر داشته باشد. تاکنون حدود 700هزار خانوار آموزش دیده‌اند و در تلاشیم تا پایان سال این رقم را به یک میلیون برسانیم.

رییس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اهمیت پاسخ به سوانح در زمان طلایی گفت: این مساله بسیار اهمیت دارد و لازم بود که در این زمینه کار موثری انجام بدهیم در همین راستا تیم‌های واکنش سریع را ایجاد کردیم و طی یک سال 500 هزار نیرو در این زمینه آموزش دیده‌اند. درحال حاضر در مرکز هر استان این تیم‌ها به صورت 24ساعته آمادگی انجام عملیات دارند و هدف ما این است که تا پایان سال تعداد نیروهای آموزش دیده را به 3500نفر افزایش دهیم تا در تمام شهرها بالای 100هزار نیرو واکنش سریع داشته باشیم.

او اضافه کرد: فعالیت این نیروها علاوه بر نیروهای معمولی جمعیت است و تیم‌های واکنش سریع ما به شبکه امداد هوایی نیز متصل هستند و می‌توانند از این ظرفیت برای خدمت‌رسانی استفاده کنند.

ضیایی در مورد امداد هوایی جمعیت نیز گفت: پوشش امداد هوایی جمعیت هلال‌احمر در این دولت با افزایش 40درصدی بالگردها همراه بود و درحال حاضر می‌توانیم بگوییم که کل کشور را تحت پوشش بالگردها قرار داده‌ایم. سعی ما بر این است که این افزایش را تا جایی داشته باشیم که در هر استان یک بالگرد داشته باشیم. این کار برای ایران که سطح حادثه‌خیزی بالایی دارد، مهم است.

رییس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه این جمعیت مردمی است، گفت: زمانی که ما با مردم در ارتباط باشیم و از کمک آنها استفاده کنیم، می‌توانیم کارهای بزرگی انجام بدهیم. از این رو طرح تشکیل خانه‌های هلال را کلید زدیم تا بتوانیم در روستاها و محلات حضور داشته باشیم.

او در مورد عملکرد هلال‌احمر در پاسخ به سوانح گفت: در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است و به روایت مردم، مسوولان و رسانه‌هایی که درگیر این مساله هستند، هلال‌احمر توانسته این کار را در حد شایسته‌یی انجام بدهد ولی نکته مهم این است که پاسخ به سوانح کافی نیست و باید توجه به قبل از سانحه مورد تاکید قرار بگیرد. از این رو باید در موضوع پیش‌گیری، کاهش ریسک و آمادگی مبتنی بر ریسک کار کنیم تا بتوانیم پاسخ مناسبی بگیریم. در جامعه باید یک ترس منطقی نسبت به مشکلات و سوانح ایجاد کنیم.

ضیایی اضافه کرد: توسعه نامتقارن و تغییرات اقلیمی از مهم‌ترین عواملی است که آسیب‌پذیری جامعه ما را بالا برده و جمعیت با کمک رسانه‌ها باید در این زمینه کار کند. باید ریشه مشکلات را بررسی کنیم تا پاسخ‌های مناسبی بدهیم. رییس جمعیت هلال‌احمر در مورد یکپارچه شدن مدیریت بحران گفت: مدیریت بحران در کشور ما دچار مشکل است. یک قانون مدیریت بحران داریم که البته زمان آن به پایان رسیده و یک قانون هم در دست بررسی است. در واقع از این نظر درحال حاضر با خلأ قانونی هم مواجه هستیم. البته قوانین در بحران چندان پاسخگو نیست و تنها براساس آن الزامات دستگاه‌ها مشخص می‌شود و باید به طرح جامع مدیریت بحران برسیم و این مسائل در قانون مدیریت بحران و طرح ملی مدیریت بحران باید در نظر گرفته شود. باید کاری کنیم تا یکپارچگی دستگاه‌های در زمان بحران به حداکثر برسند.

 

ارسال نظر