تیر تندروها باز هم به سنگ خورد

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۲۱:۴۹:۴۷
کد خبر: ۱۰۱۴۵۴

29 خرداد

گروه ایران| مهدی بیک|

هر چند برخی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری طی روزهای اخیر تلاش می‌کردند تا با طرح جمع‌آوری امضا برای طرح پرسش از رییس‌جمهوری به بهانه مشکلات موسسات غیرمجاز، تمرکز دولت را برای رسیدگی به مطالبات واقعی مردم منحرف کنند اما واکنش قاطع نمایندگان فراکسیون امید، اصولگرایان معتدل و طیف‌های مستقل مجلس دهم نشان داد که باز هم تیر طیف‌های تندرو مجلس برای به حاشیه کشاندن دولت به سنگ خورده است.

بلافاصله پس از انتشار خبر امضای نامه سوال از رییس‌جمهوری، بازار تکذبیه‌های نمایندگانی که نام آنها در لیست امضاکنندگان این طرح قرار گرفته بود، گرم شد. نمایندگانی که اعلام می‌کردند، اعضای جبهه پایداری امضای آنان را برای موضوع طرح پرسش از رییس‌جمهور جعل کردند و آنها اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند. اینگونه شد که ادعای 60 تا80 امضایی آرام آرام مانند یخی در آفتاب داغ، آب شد و نهایتا به امضای همان چند چهره معروف پایداری ختم شد تا اصولگرایان یک ‌بار دیگر قبل از سوت آغاز بازی به عنوان بازنده معرفی شوند.

روز گذشته نیز برخی نمایندگان که نام آنها به دروغ در لیست امضاکنندگان طرح سوال از رییس‌جمهوری قرار گرفته به دایره تکذیب‌کنندگان پیوستند و از اینکه برخی طیف‌های تندرو در مجلس به جای حمایت از دولت منتخب در آتش تخریب و وارونه‌نمایی می‌دمند، انتقاد کردند.

 رویای تندروها برای سوال از رییس‌ جمهور

بلافاصله پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و رونمایی از شمایل رییس دولت آینده، نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در بهارستان یارگیری غیرمنصفانه‌یی برای طرح سوال از رییس‌جمهور آغاز کردند. راهبردی که تلاش می‌کرد تا دولت برخاسته از آرای مردم را به جای رسیدگی به مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه، سرگرم حاشیه‌های غیرضروری کند که برخی نمایندگان طیف پایداری در مجلس برای دولت ایجاد می‌کنند.

اما ماجرای تلاش نمایندگان جبهه پایداری برای کشاندن پای روحانی به مجلس و طرح سوال از رییس‌جمهوری موضوع جدیدی نیست و به سال  92 بازمی‌گردد؛ زمانی که در ترکیب مجلس نهم نه از نمایندگان عضو فراکسیون امید خبری بود و نه وکلای اعتدالگرا جایی در ترکیب پارلمان داشتند، کریمی‌قدوسی پرچم فشار بر دولت با اهرم سوال از رییس‌جمهوری را برافراشته نگه داشت.

با گذشته 4سال از آن ایام و بعد از پیروزی دوباره روحانی در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری و در شرایطی که هنوز مراسم تحلیف و تنفیذ انجام نشده باز هم چهره‌های نزدیک به پایداری که در خوش‌بینانه‌ترین حالت اقلیتی 40 نفره را در مجلس شامل می‌شوند، دوباره دست به کار شده‌اند تا پروژه سوال از رییس‌جمهور را نه در صحن علنی که در سطح رسانه‌های همسو کلید بزنند. مطابق معمول باز هم پای چهره‌هایی مانند کریمی‌قدوسی و قاضی‌زاده‌هاشمی در میان است تا از طریق تاکتیک طرح سوال‌های تکراری و سوار شدن بر امواج خبری جامعه، شانس خود را برای زدن به هدف اصلی که فشار بر دولت است، امتحان کنند.

 اعتقادی به سوال از رییس‌جمهور درباره موسسات مالی نداریم

نماینده ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس دهم یکی از چهره‌هایی است که اعلام کرده، مشکل موسسه‌های مالی و اعتباری، موضوعی است که باید از طریق وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی پیگیری و دنبال شود و طرح پرسش از رییس‌جمهور در این موضوع کاربردی ندارد. محمد عزیزی با بیان اینکه طرح سوال از رییس‌جمهوری درخصوص وضعیت موسسه‌های مالی و اعتباری را امضا نکرده، تاکید کرد که باید گام به گام پیش برویم و با اشاره به تهیه نامه درخواست از روحانی با ۸۰ امضا خواستار پاسخگویی وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی شد. این نماینده با اشاره به مشکلات متعدد سهام‌گذاران موسسه‌های مالی و اعتباری همچون آرمان، کاسپین و ثامن‌الحجج اعلام کرد: در جریان جلسات علنی هفته گذشته نامه‌یی خطاب به رییس‌جمهور تهیه کردم که براساس این نامه خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر به مطالبه‌های سهام‌گذاران موسسه‌های مالی و اعتباری مختلف همچون آرمان، کاسپین و ثامن‌الحجج شدم. او با بیان اینکه ۸۰ نفر از نمایندگان نامه به رییس‌جمهوری را امضا کرده‌اند در واکنش به اقدام موازی گروهی از نمایندگان مخالف دولت در راستای جمع‌آوری امضا برای طرح سوال از رییس‌جمهوری در این رابطه گفت: البته کلیات هر دو مورد یعنی نامه درخواست نمایندگان و طرح سوال از رییس‌جمهوری همین موضوع بلاتکلیفی موسسه‌های مالی و اعتباری است اما بنده این طرح سوال از روحانی را امضا نکرده‌ام و معتقدم باید مرحله به مرحله پیش برویم. او در واکنش به این سوال که آیا اقدام گروهی از نمایندگان مخالف دولت که همزمان با جمع‌آوری امضای نامه درخواست از روحانی برای طرح سوال از رییس‌جمهوری با همین موضوع موسسه‌های مالی امضا جمع کرده‌اند، عمدی و در راستای بالا بردن تعداد امضاهای طرح سوال از رییس‌جمهوری بوده است، گفت: نباید به این مساله که عمدی در این کار باشد، فکر نکنیم. اگر وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی رسیدگی می‌کردند، کار به اینجا نمی‌رسید.

 

 کدام نماینده‌ها طرح سوال از روحانی را امضا نکردند؟

نماینده سراوان، سیب و سوران و مهرستان نیز که نامش در لیست جعلی امضا‌کنندگان قرار داشت در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: بنده نامه‌یی درباره سوال از رییس‌جمهور درخصوص مسائل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری امضا نکرده‌ام.

محمدباسط درازهی درخصوص نامه جمعی از نمایندگان مجلس دهم برای سوال از رییس‌جمهور گفت: درخصوص رسیدگی به مسائل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری چهارشنبه 24خرداد در مجلس دو نامه مطرح بود که بنده نامه تسریع در تعیین تکلیف موسسات مالی غیرمجاز را امضا کردم.

نماینده سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس دهم ادامه داد: اینکه مطرح شده، بنده نامه سوال از رییس‌جمهور را درخصوص سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری را امضا کرده‌ام، یک موضوع کاملا اشتباه است به دلیل اینکه بنده درخصوص سوال از رییس‌جمهور نامه‌یی امضا نکرده‌ام و احتمالا اشتباهی صورت گرفته است.

 سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی

سعید باستانی هم با صحبت‌هایی که مشابه اظهارات درازهی است، تاکید می‌کند: به نظر می‌رسید که برخی جریانات از موضوع موسسات مالی غیرمجاز سوءاستفاده کردند و به بهانه آن تلاش می‌کنند تا به دولت فشار بیاورند. او گفت: 2 نامه در صحن توزیع شد یکی از این نامه‌ها برای ارائه به رییس‌جمهور تنظیم شده بود که در این نامه قید شده بود که به دلیل مشکل‌سازی موسسات مالی و اعتباری برای کشور از روحانی درخواست شده بود که در این خصوص چاره‌سازی شود. نماینده تربت حیدریه با اشاره به نامه‌نگاری نمایندگان با وزیر اقتصاد برای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری افزود: این ‌بار نمایندگان برحسب وظیفه ذاتی خود به رییس‌جمهور نامه‌یی نوشتند که ساماندهی موسسات مالی و اعتباری با جدیت پیگیری شود و آقای روحانی دستور پیگیری را صادر کنند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم با بیان اینکه نامه دیگری در صحن علنی روز چهارشنبه 24خرداد برای سوال از رییس‌جمهور نوشته شد، تصریح کرد: بنده و بسیاری از نمایندگان دیگر این نامه که طرح سوال از رییس‌جمهور بوده را امضا نکرده‌ایم و این موضوع در برخی رسانه‌ها به اشتباه انعکاس پیدا کرده است.

 سوال از رییس‌جمهور موضوعیت ندارد

از سوی دیگر نماینده سردشت و پیرانشهر هم امضای نامه سوال از رییس‌جمهور درخصوص مسائل مربوط به موسسات مالی و اعتباری را تکذیب کرد.

رسول خضری درخصوص این موضوع گفت: در برخی اخبار مطرح شده که بنده جزو کسانی بوده‌ام که نامه سوال از رییس‌جمهور درخصوص موسسات مالی و اعتباری را امضا کرده‌ام این درحالی است که بنده این نامه را امضا نکرده‌ام. نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس دهم ادامه داد: به طور طبیعی تعاملات و پیگیری‌ها برای رفع مشکلات و مسائل اقتصادی مانند مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی از سوی نمایندگان مجلس از طریق وزرا و مسوولان دولتی انجام می‌شود که البته با موضوع سوال از رییس‌جمهور متفاوت است.

موضوع عجیب جعل امضای نمایندگان برای طرح سوال از رییس‌جمهور یک ‌بار دیگر این واقعیت را نمایان کرد که که برخی گروه‌های سیاسی برای رسیدن به اهدافشان استفاده از هر وسیله‌یی را جایز می‌دانند. گروه‌هایی که بدون تردید همچنان تلاش می‌کنند تا توجه دولت را به جای رسیدگی به مطالبات مدنی، اقتصادی و معیشتی مردم متوجه حاشیه‌های غیرضروری کنند که از طریق آنان فضاسازی شده است.

 

ارسال نظر