اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۴۴۹

تمام کشور مشکل تغییر کاربری دارد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: موضوع تغییر کاربری تنها مربوط به مازندران نمی‌شود و تمام کشور با این مشکل رو به رو هستند، تصریح کرد: تغییر کاربری و ساخت ویلا به کشاورزان و مردم محلی آسیب می‌رساند.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی در جریان بازدید و افتتاح چندین طرح بزرگ کشاورزی در مازندران و در حاشیه بازدید از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج در آمل با بیان اینکه باید با افزایش درآمد کشاورزان مانع تغییر کاربری شویم، خاطرنشان کرد: نصاب اراضی کشاورزی در مازندران 0.8 هکتار است و باید درآمد تکمیلی برای آن در نظر گرفت.

وی با تاکید بر اینکه برندسازی برنج مازندران در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم در زمینه محصولات کشور، توجه به موضوع زنجیره تولید، روند مزرعه تا سفره و برندسازی است. باید برندسازی بطور قطع در دستور کار قرار بگیرد؛ با توجه به کیفیت برنج در مازندران و گیلان، باید هم در داخل و هم در سطوح بین‌المللی سرآمد باشیم. با توجه به برنامه‌های موجود در ارتباط با توسعه مجموعه و بورس کالا، موفقیت حاصل می‌شود و دولت نیز به شیوه‌های مختلف مانند اعطای تسهیلات پشتیبانی خواهد کرد.

حجتی افزود: اگر محصول مرغوب کشاورز را با قیمت مناسب و کمترین فاصله دلالی به مصرف کننده برسانیم، به تولید و مصرف کننده کمک می‌شود. باید هزینه تولید برنج را کاهش داد و برای کاهش هزینه تولید برنج باید مکانیزاسیون در دستور کار قرار بگیرد. مکانیزاسیون از تجهیز اراضی و تامین آب به موقع آغاز می‌شود و در داشت و برداشت نیز ادامه می‌یابد. در کشت و برداشت این روش موفقیت داشته است. در تجهیز و نوسازی و آب بندان باید بیشتر از امروز تلاش شود و در این زمینه از ظرفیت نمایندگان مجلس بهره برد.وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در توسعه برنج شمال، دو گلوگاه مهم شامل آب بندان‌ها و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی وجود دارد، گفت: آب بندان‌ها که میراث گذشتگان این سرزمین است رها شده که نیازمند احیای آن هستیم و تجهیز و نوسازی اراضی نیز در دستور کار قرار بگیرد.وی با اشاره به اینکه مدرن سازی شالیکوبی‌ها در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: تراکم کشت نباید در گیلان و مازندران کم باشد، زمانی که آب هدر داده می‌شود نمی‌توان کشت دوم را در دستور کار قرار داد و این امر موجب کاهش تولید می‌شود. اگر آب بندان‌ها تجهیز و سد هراز آبگیری شود، می‌توان کشت دوم را انجام داد؛ در برخی از کشورهای آسیایی 5 کشت در سال انجام می‌دهند و این موضوع جای تامل دارد.حجتی با بیان اینکه کاله در صنعت، صادرات و تنوع بخشی لبنیات کشور پیشتاز است، گفت: کمبود شیر موجب شده است که آن را با 2 برابر قیمت خریداری کند.

علت افزایش قیمت مرغ

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در مورد افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: قیمت مرغ به دلیل افزایش جهانی قیمت خوراک طیور افزایش یافته است .

به گزارش فارس، مرتضی رضایی در آیین آغاز به کار چهارمین نمایشگاه ملی خوراک دام، طیور و آبزیان، اظهار داشت: سالانه ۷۵ میلیون تن خوراک دام و طیور در کشور موردنیاز است که کمتر از ۱۰ میلیون تن آن وارداتی است.

وی در مورد واردات برخی نهاده‌ها ازجمله دانه سویا و ذرت که این روزها به دلیل افزایش نرخ ارز به عنوان دو نهاده مهم تولیدکنندگان دام و طیور سبب افزایش قیمت تمام‌شده شده است، گفت: این دو محصول به دلیل آب‌بری بالایی که دارند و شرایط اقلیمی این کشور به عنوان آب مجازی وارد می‌شوند که فشار آبی برای تامین نهاده و تولید دام و طیور نداشته باشیم.

رضایی همچنین اظهار داشت: در حوزه تولید خوراک دام صنعتی ۲۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی شده است که تنها نصف آن فعال است و ازآنجاکه بحث تامین خوراک دام و طیور و آبزیان بحث کاملاً فنی، علمی و تکنولوژیک است، توصیه می‌شود تا تولیدکنندگان این بخش از خوراک آماده استفاده کنند؛ چراکه علاوه بر آنکه سلامت تولید را تضمین می‌کند در کنار آن هر تولیدکننده‌ای بخواهد به صورت سنتی خوراک دام خود را تولید کند باید حداقل ۱۲ نهاده اولیه را تهیه کرده و خود اقدام به این کار کند که مشکلات خاص خود را دارد.معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام همچنین در مورد تاثیر خوراک دام بر افزایش تولید و بهره‌وری گفت: در گونه‌های مختلف این موضوع متفاوت است اما درمورد تولید ماهیان سردآبی ازجمله ماهی قزل‌آلا ضریب تبدیل ما یک است که مطابق با استاندارد جهانی است یعنی به ازای هر کیلوگرم خوراک یک کیلوگرم ماهی تولید می‌کنیم. البته این مساله در حوزه طیور ضریب تبدیل زیر ۲ است و در مورد گاو شیری بسته به کیفیت جیره‌بندی متفاوت است.رضایی به صراحت گفت که ما در ضریب تبدیل و نسبت خوراک طیور به تولید نسبت به همه جای دنیا عقب‌تر هستیم و دلیل آن این است که متاسفانه فرهنگ مردم ما مرغ درشت را می‌پسندد درحالی‌که این محصول دورریز زیادی دارد و تولیدکننده برای تولید مرغ درشت و سنگین ضریب تبدیلش خراب می‌شود و به مردم توصیه می‌کنیم مرغ سایز و کوچک را استفاده کنند که هم سلامت بیشتری دارد و هم ضریب تبدیل بیشتری.وی همچنین در مورد افزایش قیمت مرغ به مرز ۱۱ هزار تومان در هر کیلوگرم در بازار گفت: این قیمت فقط مربوط به بازار نیست بلکه ناشی از تغییرات قیمتی نهاده‌ها است و اینکه قیمت‌های جهانی خوراک طیور افزایش پیدا کرده است، بنابراین قیمت مرغ از این موضوع تبعیت می‌کند.معاون حجتی از ارایه توضیحات بیشتر در مورد وضعیت قیمت مرغ در بازار خودداری کرد.

 

ارسال نظر