ال‌پی‌جی؛ سوخت پاک در امریکا و شرق آسیا

۱۳۹۸/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۹۸۱

با توجه به ارزش حرارتی بیشتر ال‌پی‌جی نسبت به گازوییل، با مصرف ال‌پی‌جی در اتوبوس‌‌ها مقدار گازوییل آزاد‌شده از نظر معادل‌سازی وزنی بیشتر از ال‌پی‌جی مصرف شده خواهد بود و این گازوییل را می‌توان با اختلاف قیمت 150 دلار بیشتر از ال‌پی‌جی صادر کرد.

به گزارش فارس؛ در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله کره‌جنوبی، ترکیه، ایتالیا، روسیه، لهستان یکی از کاربردهای ال‌پی‌جی استفاده از آن در خودروها به عنوان سوخت جایگزین بنزین و دیزل است که به آن اتوگاز گفته می‌شود. در این کشورها نوع وسیله نقلیه‌‌ای که از گازمایع به عنوان سوخت استفاده می‌کنند متفاوت است. به عنوان مثال در برخی کشورها از ال‌پی‌جی بیشتر در خودروهای سبک یا همان خودروهای بنزینی استفاده می‌شود و بعضی کشورها مانند اسپانیا و امریکا بیشتر این سوخت را در خودروهای سنگین و به عنوان جایگزین دیزل به کار می‌برند. دلایل و رویکردهای دولت‌ها و رانندگان برای استفاده از سوخت گازمایع در خودروهای سنگین قابل توجه است. از جمله این دلایل بحث‌های زیست محیطی، اقتصادی و... است.

دلیل استفاده از اتوگاز به جای دیزل در بسیاری از کشورها بحث آلایندگی کمتر آن نسبت به دیزل است. امریکا به منظور کاهش آلایندگی حاصل از سوخت خودروها، طرح «اتوبوس مدارس» را در ایالات خود به اجرا درآورده و سوخت اتوبوس‌های مدارس را با ال‌پی‌جی جایگزین کرده است. اکنون در امریکا 15000 اتوبوس ال‌پی‌جی‌سوز وجود دارد.

در شهرهای پر جمعیت چین مانند شهرهای هنگ‌کنگ و گوانگژو، برای کمک به کاهش آلودگی هوا از اتوبوس‌های ال‌پی‌جی‌سوز بهره گرفته است. در حال حاضر 90 درصد اتوبوس‌‌های عمومی در گوانگژو و 30 درصد در هنگ‌کنگ ال‌پی‌جی‌سوز هستند.  با توجه به تجربه استفاده کشورهای مختلف در استفاده از اتوگاز در خودروهای سنگین به جای دیزل مشخص می‌شود که در حالت کلی استفاده از اتوگاز بسیار ارزان‌تر از دیزل است. شکل2 اختلاف قیمت تعمیر و نگهداری خودروهای با سوخت دیزل و اتوگاز در کشور امریکا را به ازای هر مایل مسافت نشان می‌دهد. استفاده از سی‌ان‌جی در اتوبوس‌ها برای کاهش آلودگی هوای تهران راهکار بسیار مناسبی است و نیاز به توسعه بیشتر دارد اما به دلیل وجود برخی محدودیت‌‌ها از قبیل قدرت کمتر موتور خودروها می‌توان اتوبوس‌های شهری و بخش خصوصی ال‌پی‌جی‌سوز را همزمان با توسعه سی‌ان‌جی‌سوزها در کلان‌شهرها گسترش داد.  در این راستا رضا رحیمی، کارشناس انرژی گفت: «تجربه کشورهای مختلف در استفاده از ال‌‌پی‌جی در اتوبوس‌های شهری نشان می‌دهد که این کار باعث کاهش آلاینده‌های خروجی از خودروها و در نتیجه کاهش آلودگی هوا می‌شود. در کشور ایران نیز با توجه به مشکلات آلودگی هوای بسیاری از کلان‌شهرها از جمله تهران، اراک، اصفهان، تبریز و... می‌توان در اتوبوس‌های عمومی ال‌پی‌جی را همزمان با سی‌ان‌جی جایگزین دیزل کرد و آلایندگی را به‌شدت کاهش داد.

 

ارسال نظر