کوتاه ازدنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۹۸۷

اتمام لوله‌گذاری دریایی فاز13 پارس جنوبی

شانا| جانشین مدیر پروژه خطوط لوله دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی از اتمام عملیات لوله‌گذاری دومین خط درون میدانی انتقال گاز ترش عرشه اقماری ۱۳C به سکوی اصلی ۱۳A خبر داد و گفت: با پایان این عملیات، لوله‌گذاری دریایی طرح توسعه فاز ١٣ تکمیل شد. محسن عزیزی اظهار کرد: به این ترتیب طول خطوط لوله دریایی انتقال گاز ترش در پارس جنوبی به بیش از ۳ هزار کیلومتر رسید. وی به آغاز این عملیات از پنجم بهمن‌ماه در بستر خلیج فارس اشاره کرد و گفت: لوله‌گذاری خط فرعی درون میدانی این بخش به طول ۶ کیلومتر و در شرایط سخت دریایی پس از ۹ شبانه‌روز با رعایت دستورالعمل‌های زیست‌محیطی و عملیاتی با موفقیت پایان یافت. عزیزی هدف از احداث این خط لوله را تکمیل زنجیره انتقال گاز ترش از مخزن تا پالایشگاه فاز ۱۳ عنوان کرد و گفت: با پایان لوله‌گذاری این بخش، کل خطوط لوله دریایی فاز ۱۳ به طول تقریبی ۲۰۰ کیلومتر تکمیل شد. وی ضمن قدردانی از تیم کارفرما و پیمانکاران این طرح افزود: با بهره‌برداری کامل از خطوط لوله دریایی فاز ۱۳، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز برای فرآورش و شیرین‌سازی به تاسیسات خشکی طرح ارسال می‌شود.

اتصال 3 هزار روستا به گاز تا پایان سال

شانا|  خط لوله انتقال گاز تربت حیدریه-کاشمر صبح روز شنبه (۱۳ بهمن‌ماه) ۶ ماه زودتر از موعد و با حضور علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی، حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و دیگر مسوولان کشوری افتتاح شد. در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی گاز پیش‌بینی کرد که تا پایان امسال ۳ هزار روستا به شبکه گاز متصل شوند و این رقم انقلابی در گازرسانی به شمار می‌آید که تاکنون بی‌سابقه بوده است. حسن منتظر تربتی در آیین بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز تربت حیدریه-کاشمر گفت: ۴۰ سالگی، سن تکریم است، یعنی دیگر نمی‌توان اشتباه خود را به پای بی‌تجربگی گذاشت، بنابراین اکنون باید با تدبیر و اندیشه حرکت کنیم. وی افزود: پیش از آنکه گاز به دست هر خانوار برسد در هر سال ۲ هزار لیتر نفت سفید از سوی هر خانواده مصرف می‌شد که قیمت جهانی آن حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است، اما پس از رسیدن گاز به دست هر خانوار، مصرف گاز به میزان ۲ هزار ۵۰۰ مترمکعب در سال می‌رسد که قیمت جهانی آن ۵ میلیون تومان است، یعنی هر خانوار در هزینه‌های سالانه خود ۵ میلیون تومان صرفه‌جویی خواهد داشت.

رشد سهم آب‌های عمیق از نفت 2019

تسنیم|  شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی اعلام کرد تولید نفت جهانی از آب‌های عمیق 700 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و به بالاترین رکورد 3.3میلیون بشکه در 2019 می‌رسد، دلیل آن هم میادین جدیدی است که در برزیل و خلیج مکزیک امریکا راه‌اندازی می‌شوند. به گزارش اویل پرایس، علاوه بر برزیل و امریکا، آنگولا، نروژ و نیجریه هم از جمله سایر تولیدکنندگان بزرگ آب‌های عمیق خواهند بود. مرکز مشاوره انرژی وود مکنزی یک «سال استراتژیک» را برای خلیج مکزیک در 2019 پیش‌بینی می‌کند. پروژه انرژی آپوماتوس شل، اولین تولید را از یک منبع ژوراسیک در خلیج مکزیک انجام خواهد داد. حفاری در این منطقه اولین افزایش در حفاری‌ها طی چهار سال خواهد بود.  وودمکنزی در ماه نوامبر اعلام کرد اپراتورها هزینه‌های تولید بشکه‌های جدید آبهای عمیق را 50 درصد از 2013 پایین آورده‌اند. طبق اطلاعات و آمار به دست آمده، مقرون به صرفه‌ترین منطقه برای اکتشاف آب‌های عمیق، قاره امریکاست و مخصوصا برزیل، گویان و خلیج مکزیک. در این مناطق بیش از 50 میلیارد بشکه معادل‌های نفتی وجود دارد که با قیمت 60 دلار در هر بشکه نفت، مقرون به صرفه خواهد بود.  وود مکنزی پیش‌بینی می‌کند هزینه سرمایه‌ای سالانه جهانی در آب‌های عمیق به حدود 60 میلیارد دلار تا 2022 افزایش یابد. این هزینه در حال حاضر 50 میلیارد دلار و متعلق به پروژه‌های بزرگی در گویان، برزیل و موزامبیک است.

 

ارسال نظر