اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۲۷:۴۴
کد خبر: ۱۳۰۱۰۲

کاهش قیمت فولاد  با آزادسازی سقف رقابت در بورس

 مهر| مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت گفت: آزاد سازی سقف رقابت در معاملات بورس‌کالا برای‌ فولادی‌ها، قطعا در کوتاه‌مدت تاثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت و باعث کاهش قیمت خواهد شد. سیف‌الله امیری تصریح کرد: با اینکه آزاد سازی سقف رقابت در بورس دست فولادی‌ها را باز گذاشته ولی در عین حال قیمت پایه‌ای هم تعیین شده است. بدون شک در چند عرضه بعدی در بورس، قیمت به راحتی شکسته می‌شود. او با بیان اینکه هدف ما تامین نیاز داخل است، تاکید کرد: با توجه به شرایط ایجاد شده، تنها شرکت‌های فولادی اجازه صادرات دارند که محصول خود را در بورس عرضه کنند. امیری اطمینان داد که در ماه‌های آتی فولاد به حد کافی در کشور عرضه می‌شود و مشکل مصرف کنندگان فولاد نیز حل خواهد شد. او با تاکید بر لزوم قطع دست دلالان بازار فولاد گفت: اگر بتوانیم دست دلال‌ها را از این بازار قطع کنیم و کالا را بدون واسطه به دست تولید کننده برسانیم بدون شک تاثیر بسیارمثبتی در کاهش قیمت‌ها می‌گذارد. امیری اضافه کرد: دلالان و احتکارکنندگان عامل ایجاد مشکلات موجود بازار هستند چرا که تولید فولاد حتی بیشتر از سال‌های قبل هم بوده است؛ البته سازمان‌های حمایتی و نظارتی در این موضوع بسیار فعال هستند و احتکارکنندگان نیز با شناسایی از سوی این سازمان‌ها مجبور به عرضه فولاد در بازار می‌شوند.

توسعه روابط تجاری ایران و هند

 شاتا|  رییس میز هند گفت: حجم تجارت جمهوری اسلامی ایران و هند در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار گزارش شده است که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۶ (۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار)، حدود ۷درصد رشد نشان می‌دهد. سیده رویا سیدزاده درباره صادرات ایران به هند بیان کرد: از مجموع روابط تجاری دوجانبه در سال 2017، کل صادرات ایران به هند بالغ بر 11 میلیارد و 57 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل (8 میلیارد و 253 میلیون دلار) 34درصد رشد نشان می‌دهد. این در حالی است که صادرات ایران به دنیا در همین سال 66 میلیارد دلار گزارش شده است؛ از این میزان، صادرات محصولات غیر نفتی کشورمان به هند 2 میلیارد و 587 میلیون دلاربوده و نسبت به سال 2016 حدود یک درصد رشد نشان می‌دهد.

او با اشاره به اهمیت ترسیم برنامه‌های راهبردی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه صادرات مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران (7 کالای اول) را به هند به ترتیب نفت و سوخت‌های معدنی، مواد شیمیایی ارگانیک، کودهای شیمیایی، مواد شیمیایی غیر ارگانیک، مواد پلاستیکی، میوه و خشکبار، نمک، گوگرد، آهک و سیمان عنوان کرد. سیدزاده در خصوص ترکیب گروه کالایی واردات ایران از هند نیز گفت: غلات، چای، قهوه و ادویه، مواد شیمیایی ارگانیک، ماشین آلات و تجهیزات مربوط به بویلر‌ها و رآکتورهای هسته‌ای، الیاف مصنوعی، آهن و فولاد و اسانس‌ها، رزین‌ها و لوازم آرایشی در سال 2017، مهم‌ترین کالاهای وارداتی ایران (7 کالای اول) از هند را شامل می‌شد.او افزود: بررسی جداول آماری حاکی از واردات یک میلیارد و 900 میلیون دلاری ایران از هند است که این مقدار نسبت به سال 2016 (2 میلیارد و 75 میلیون دلار) حدود 9 درصد کاهش نشان می‌دهد.

جدیدترین  وضعیت  تولید  در سواری‌سازان

 ایسنا|  مرداد ماه امسال تولید خودروهای سواری در برخی خودروسازان داخلی افزایش و در برخی نیز کاهش یافته است. براساس جدیدترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودروهای سواری از ۱۳۵ هزار و ۶۸۰ دستگاه در مرداد سال گذشته به ۸۳ هزار و ۷۸۷ دستگاه در مرداد امسال رسید. در این مدت تولید انواع سواری در گروه بهمن صعودی بود و از ۶۵۴ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۱۳۴۹ دستگاه افزایش یافت. تولید این محصولات در کرمان موتور نیز افزایش یافته و از ۳۳۳۷ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۴۱۵۹ دستگاه رسید.

مرداد ماه امسال تولید انواع سواری در صنعت خودرو آذربایجان نیز با افزایش همراه بوده و از هشت دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۳۲۲ دستگاه افزایش یافت. تولید این محصولات در خودروسازان بم هم به ۳۴۲ دستگاه رسید. مرداد ماه ۱۳۹۶ تولید سواری در این شرکت متوقف بود. اما در این مدت تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران خودرو نزولی بوده و از ۶۷ هزار و ۶۰۴ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۴۰ هزار و ۴۷۰ دستگاه کاهش یافت. تولید این محصولات در گروه خودروسازی سایپا نیز کاهش یافته و از ۵۷ هزار و ۸۶۴ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۳۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسید. مرداد ماه امسال تولید انواع سواری در خودروسازی مدیران با کاهش همراه بوده و از ۶۰۷۴ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۴۳۵۷ دستگاه کاهش یافت. تولید این محصولات در کارمانیا نیز نزولی بوده و از ۱۳۹ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۸۸ دستگاه رسید.

 

 

ارسال نظر