افزایش ۱۴ درصدی جان‌باختگان تصادفات

۱۴۰۱/۰۹/۳۰ - ۰۱:۲۹:۳۲
کد خبر: ۱۹۵۵۴۱
افزایش ۱۴ درصدی جان‌باختگان تصادفات

رییس پلیس راهور فراجا از افزایش ۱۴ درصدی جان‌باختگان تصادفات در سال ۱۴۰۱خبر داد. سردار کمال هادیانفر رییس پلیس راهور انتظامی کشور در نشست خبری خود گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با ۲۸ هزار نیرو در ۲۹۷ هزار کیلومتر راه‌های کشور و ۱۴۴۰ شهر مدیریت ترافیک و ارایه خدمات ترافیک اقدام می‌کند. او ادامه داد: پلیس راهور با ۳۲ دستگاه که ۸ دستگاه مانند وزارت راه و وزارت بهداشت و هلال احمر همکاری می‌کند. در چند روز گذشته روز بزرگداشت حمل و نقل بود که به همه مدیران و رانندگان حرفه‌ای تبریک عرض می‌کنم و از همه رانندگان اتوبوس و کامیون که قانون‌مدار هستند تشکر کنم و امیدوارم در حوزه حمل و نقل گذشته از تقدیر ضمنی که از رانندگان می‌شود گام‌های جدی‌تر برداشته و اقدامات اثربخشی صورت بگیرد به ویژه در نقاط حادثه‌خیز که این رانندگان هر روزه با آن سر وکار دارند.

    توسعه انضباط ترافیکی

رییس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: در حوزه حمل و نقل بحث توسعه انضباط ترافیکی از موضوعات اثربخشی است که همه کشورها برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند و همچنین باید به تسهیل جابه‌جایی و ترددها توجه شود و از همه مهم‌تر که در شاخص‌های توسعه یافتگی در دنیا به آن توجه می‌شود کاهش تصادفات است که ما هم باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. سردار هادیانفر گفت: تقریبا ۲۹۳ هزار و ۱۶۹ کیلومتر طول راه‌های کشور است که ۹ درصد آن راه اصلی است و ۳۴ درصد تصادفات در این راه‌های اصلی در جاده‌ها اتفاق می‌افتد اما ۷۵ درصد کشته‌ها در این جاده‌ها است. بیش از ۵۱ میلیون دارنده گواهینامه در کشور داریم و تا دیروز ۳۸ میلیون و ۵۳۵ هزار وسیله نقلیه در کشور شماره‌گذاری شده است که شامل خودروهای سبک و سنگین است. او با اشاره به فرسودگی ناوگان گفت: ۳۳ درصد ناوگان حمل و نقل در مجموع فرسوده است در ناوگان حمل و نقل عمومی ۸۵ درصد در تهران فرسوده است و این باعث تشدید روند آلودگی هوا و تصادفات است. 

    افزایش ۳۰ درصدی حجم تردد‌ها  نسبت به سال گذشته

او ادامه داد: ۲ درصد در صدور گواهینامه نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم که از متغیرهای تاثیرگذار در امر ترافیک است. آنچه که امروز در حجم ترددها گزارش می‌شود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش تردد داشته‌ایم تقریبا ۳۲ درصد ترددها مربوط به خودروهای سواری است و هر روز که تعطیل می‌شود بار ترافیک در جاده‌های کشور افزایشی می‌شود و تقریبا از روز چهارشنبه تا شنبه افزایش ترددها در محورهای مواصلاتی را شاهد هستیم. آنچه که باعث نگرانی می‌شود تصادفات است ما با رشد جمعیت و وسایل نقلیه مواجه هستیم از سوی دیگر مقداری بی‌توجهی از سوی برخی دستگاه‌ها و بعضا دولت باعث می‌شود که شاهد تصادفات باشیم ما به عنوان پلیس براساس قانون مسوول رسیدگی به تصادفات هستیم آنچه در قانون تکلیف شده ۳۲ دستگاه در امورش و پیشگیری نقش دارند در حال حاضر متاسفانه در ۵۱ درصد فوتی در صحنه اتفاق می‌افتد. ۶ درصد جان خود را در حین مسیر از دست می‌دهند و ۴۳ درصد در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند ما در چند کلان‌شهر بخش تروما داریم و وزارت بهداشت در این زمینه به خوبی عمل نکرده است. رییس پلیس راهور انتظامی کشور با اشاره به آمار پزشکی قانونی گفت: در حوزه درون و برون شهری در سال ۱۴۰۰ در طی ۷ ماه، ۱۰ هزار و ۲۵۶ نفر و در سال ۱۴۰۱، ۱۱ هزار و ۷۳۴ نفر جان خود را در این مدت از دست دادند که ۱۴ درصد افزایش داشته‌ایم. در مورد آمار مجروحان نیز ۲۱ درصد افزایش داشته‌ایم.  سردار هادیانفر گفت: لازم است که ناوگان پلیس، اورژانس و هلال احمر نوسازی شود. همچنین عامل تصادفات همان ۴ عامل اصلی است و لازم است که مردم رعایت کنند. عدم توجه به جلو از اصلی‌ترین عوامل تصادفات در راه‌های دو طرفه است که جداشونده ندارند.

    واردات خودروهایی که  تصادفات را کاهش دهد

او درباره واردات خودرو گفت: ما اعلام کردیم که اگر واردات آزاد شود یک رقابت سالم بین تولیدات داخلی و واردات ایجاد می‌شود. خودروسازان مطرح و بزرگ دنیا به ۴ عامل ارزانی خودرو، زیبایی کیفیت و ایمنی همیشه توجه دارند. آنچه که ما به خودروسازان تاکید داریم بحث کیفیت و ایمنی است. خودروهای متنوع چینی که مدل به مدل وارد کشور می‌شود قطعا چندماه دیگر درخصوص قطعات با مشکل مواجه می‌شوند. لازم است که خودرویی وارد شود که پایداری تولید داشته باشد و قطعات آن موجود باشد. خودرویی باید وارد شود که تصادفات ما را کاهش دهد و ایمن باشد. هادیانفردرباره راه‌های جدید گفت: متاسفانه در این زمینه هم دچار مشکل هستیم و برخی از این نقاط تبدیل به نقطه حادثه‌خیز شده است. حتی در محورها و مسیرهای حادثه خیز هم که اعلام شده اصلاحات انجام شود و نقاط حادثه خیز رفع شود مانند محور قائم به بیرجند قرار بود تا پایان سال به دستور رییس‌جمهور اصلاحات صورت بگیرد، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

 

ارسال نظر