رویای استراحت در ترکیه

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۱:۲۱:۳۲
کد خبر: ۱۱۶۶۶۷
رویای استراحت در ترکیه

گروه گوناگون|

 ساعات کاری و تعطیلات در کشورها با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگ هر کشوری متفاوت است. از طرفی در برخی از کشورها در راستای کاهش هزینه‌ها، ساعات کاری کاهش یافته است. همچنین در بسیاری از موارد با افزایش بهره‌وری نیروی کار در سایر روزهای هفته میزان کارایی در روزهای دیگر را بالا می‌برند. به عنوان مثال برآورد شده است که تعطیلی یک روز می‌تواند از برخی هزینه‌های غیرمستقیم مثل آلودگی در کلان‌شهرها نیز بکاهد. طبق تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، کشورهایی با بالاترین میانگین ساعات کاری معرفی شده‌اند. در این گزارش گفته شده به‌ طور کلی در کشورهای مختلف جهان، ساعت کاری حدود 40تا 44ساعت در هر هفته است و برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ساعت کاری باید به 21ساعت در هفته کاهش یابد. از نظر آنها چنین اقدامی می‌تواند با مشکلاتی مانند بیکاری، بروز بیماری‌های جسمی و روحی، رسیدگی نکردن به خانواده و نداشتن وقت آزاد به مقدار کافی مقابله کند. در بسیاری از کشورها ساعات کار طولانی با بهره‌وری بالاتر مقایسه می‌شود اما در مقابل، برخی کشورها معتقدند ساعات کار طولانی کارگران باعث افت بهره‌وری خواهد شد. بنابراین کاهش ساعات حضور در محیط‌های کاری می‌تواند منجر به افزایش انگیزه کارگران، غیبت کمتر نیروی کار، کاهش اشتباهات و مسائلی از این دست شود.

با توجه به استانداردهایی که برای ساعت کار اعلام شده برای افراد شاغل در ترکیه ساعت کار استاندارد شبیه به رویا شده است. طبق این گزارش 43درصد از کارکنان ترکیه بیش از 50 ساعت در هفته تغییر می‌کنند. این میزان ساعت کاری معادل یک‌هزار و 855 ساعت است که به مراتب بیشتر از میانگین جهانی است. طبق تحلیل‌های صورت ‌گرفته در میان کارکنان ترکیه حدود 47درصد مردان و 33درصد از زنان بیش از 50 ساعت در هفته کار می‌کنند.

آن طور که در این گزارش گفته شده در مکزیک نیز حدود 28.8درصد از افراد شاغل بیش از 50 ساعت در هفته کار می‌کنند. این درحالی است که گفته شده، مکزیکی‌ها به‌ طور میانگین سالانه حدود 500 ساعت بیشتر از امریکایی‌ها کار می‌کنند درحالی که درآمد آنها کمتر از یک‌پنجم درآمد نیروی کار در امریکاست.

در ادامه این گزارش ساعات کار 27.1درصد از افراد شاغل در کره‌جنوبی بیش از 50 ساعت است. این درحالی است که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، کره‌جنوبی در سال‌های اخیر درحال کاهش ساعات کاری است تا کارمندان و کارگران فرصت بیشتری برای تفریح و استراحت داشته باشند.

براساس بسیاری از گزارش‌ها در ژاپن هم ساعات کاری درحال کاهش است اما هنوز بسیاری از ژاپنی‌ها ترجیح می‌دهند، ساعات طولانی‌تری مشغول کار باشند. طبق آخرین آمار منتشر شده، در این کشور حدود 22.6درصد از افراد شاغل بیش از 50 ساعت در هفته مشغول به کار هستند. در ادامه این گزارش شمار استرالیایی‌هایی که بیش از

50 ساعت در هفته کار می‌کنند بیش از 13درصد اعلام شده است.

در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که میانگین ساعات کار در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده؛ به عنوان نمونه آن ‌طور که تخمین زده می‌شود در ایالات متحده امریکا و در اواخر قرن نوزدهم، میانگین ساعات کاری بیش از

60 ساعت در هفته بوده و امروزه ساعت کار متوسط در این کشور به حدود 33ساعت رسیده است. با این‌ حال در بریتانیا، امریکا، برزیل، فرانسه، اسپانیا و آلمان نیز حدود 5 تا 13درصد از افراد شاغل بیش از 50 ساعت در هفته کار می‌کنند.

 

 

ارسال نظر