کوچ سرمایه‌ها از کاتالونیا

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۷۳

 ال‌پایس:

 این روزنامه در صفحه اول، گزارشی از هزینه‌های سنگین جدایی کاتالونیا از اسپانیا منتشر کرده است. به گزارش ال‌پایس، نخستین و مهم‌ترین پیامدهای جهانی همه‌پرسی استقلال کاتالونیا، از دست رفتن بسیاری از بخش‌های مالی و صنعتی پیش‌رو در این منطقه است. به گفته کارشناسان، اگر کاتالونیا از اسپانیا جدا شود، باید هزینه سنگینی برای آن پرداخت کند. طبق این گزارش، حتی اقتصاد اسپانیا نیز از جدایی کاتالونیا تاثیر می‌گیرد و این تاثیر اقتصادی هم در منطقه و هم در سایر نقاط کشور احساس خواهد شد. همچنین برخی سازمان‌های مالی، نگرانی جدی در مورد جدایی این منطقه دارند و دارایی‌های خود را به مادرید، سن سباستین و مورسیا انتقال می‌دهند. دومین بانک بزرگ کاتالونیا «سابادل» قصد دارد دفتر ثبت‌نام خود را به آلیکانته منتقل کند و سومین بانک بزرگ اسپانیا، «سیاکسا» مستقر در کاتالونیا تصمیم دارد دفتر ثبت‌نام خود را به والنسیا منتقل کند. دولت مرکزی مادرید نیز لایحه‌یی را برای تسهیل انتقال شرکت‌ها از کاتالونیا به سایر نقاط کشور تصویب کرد.

 لوموند:

این روزنامه گزارش صفحه اول خود را به برجام اختصاص داده است. به گزارش لوموند، به گفته ایران، ترامپ توافق هسته‌یی را به خطر انداخته است. در این باره بسیاری از مقامات کشورها نیز با تایید این ادعا، اظهارنظرهای متفاوتی داشته‌اند. به گفته این روزنامه، جو بایدن معاون رییس‌جمهور سابق امریکا در واکنش به سخنان دونالد ترامپ درباره برجام و ایران در توییتر خود نوشت: در خطر قرار دادن یک‌جانبه توافق هسته‌یی ایران، ایران را ایزوله نخواهد کرد بلکه ما را منزوی می‌کند. جو بایدن نوشت، دو سال پیش امریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به توافق تاریخی با ایران رسیدند که مسیر دستیابی این کشور را به تسلیحات هسته‌یی مسدود می‌کرد. حقیقت آن است ایران به تعهداتی که در چارچوب توافق پذیرفته، پایبند است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم این را تایید کرده است. بنابراین تصمیم رییس‌جمهوری برای تایید نکردن توافق هسته‌یی موجب می‌شود، امنیت ملی امریکا بی‌دلیل تهدید شود و ضربه‌یی جبران‌ناپذیر به نقش رهبری امریکا در جهان وارد می‌کند.

 نیویورک‌تایمز:

گزارش صفحه اول این روزنامه، واکنش‌ها به دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال 2016 را بررسی کرده است. به گزارش نیویورک تایمز، شبکه اجتماعی پینترست به جمع غول‌های تکنولوژی پیوست که به مشارکت با تبلیغات و دخالت روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا متهم شده بودند. طبق گزارش‌ها این شبکه به عنوان یک پلتفرم برای اشتراک تصاویر و پیام‌های متنی مورد استفاده و استقبال بی‌نظیری از جانب کاربران در سراسر جهان قرار گرفته است. به تازگی، مقامات امریکایی و نمایندگان کنگره بر اساس گزارش وزارت امنیت داخلی این کشور اعلام کرده‌اند بسیاری از سایت‌ها، هکر‌ها و افرادی که مورد حمایت دولت روسیه بوده‌اند، قصد داشتند در جریان رای‌گیری و انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که در سال گذشته 2016 میلادی برگزار شد، اختلال و تفرقه ایجاد کنند.

 

ارسال نظر