کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۲۶۲

 

دیدار اردوغان و مرکل در آنکارا

صدراعظم آلمان که برای افتتاح یک دانشگاه آلمانی - ترکیه‌ای به ترکیه سفر کرده، با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، دیدار کرد. به‌گزارش آناتولی، اردوغان در این دیدار گفته امیدوار است اروپا بار دیگر اشتباهات خود در لیبی را تکرار نکند. ادوغان گفته: «در دیدار با مرکل علاوه بر روابط دوجانبه، مسائل منطقه، به‌ویژه لیبی را کاملا بررسی کردیم. تحولات و اقدامات چند هفته گذشته مانند فیلتری برای تحولات لیبی بود.» اردوغان همچنین هشدار داده در صورت عدم کنترل شرایط در لیبی ممکن است شبه‌نظامیانی شبیه القاعده در این کشور قدرت بگیرند. مرکل هم ابراز امیدواری کرده همکاری‌های آموزشی ترکیه و آلمان ادامه یابد.

هشدار درباره توازن قوا  در افغانستان

امرالله صالح معاون تیم انتخاباتی اشرف غنی، گفته اگر مذاکره میان امریکا و طالبان به نتیجه‌ای برسد در توازن قوا در افغانستان اخلال به وجود می‌آورد. به‌گزارش بی‌بی‎سی، صالح تاکید کرده خارجی‌ها در مذاکره با طالبان از منافع افغانستان نمایندگی نمی‌کنند. امرالله صالح تاکید کرده افغانستان با امریکا یا بدون امریکا، از ارزش‌ها و دستاوردهای 18 سال گذشته دفاع خواهد کرد.

انتقاد پاکستان از بی‌توجهی امریکا به کشمیر

وزیر خارجه امریکا با انتقاد از بی‌توجهی امریکا به مساله کشمیر، این بی‌اعتنایی را یکی از عوامل حل نشدن معضل کشمیر خوانده است. شاه محمود قریشی گفته: «تمام کشورهای جهان شاهدند که از 5 آگوست 2019 به بعد در کشمیر حکومت نظامی برقرار شده و حدود 9میلیون کشمیری توسط نظامیان هندی در خانه‌های خود زندانی شده‌اند. به‌دلیل نفوذی که امریکا در هند دارد می‌تواند در حل بحران کشمیر نقش موثری داشته باشد و امیدواریم که ترامپ این کار را انجام دهد.» دهلی‌نو مختاری کشمیر را لغو و تدابیر امنیتی را در این منطقه به‌شدت افزایش داده است.

واکنش الجبیر به جنجال هک شدن تلفن بزوس

عادل الجبیر وزیر خارجه پیشین عربستان، اخبار منتشر شده در خصوص دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، در هک تلفن همراه جف بزوس رییس آمازون، را‌زاده خیال و یک یاوه‌گویی دانست. به‌گزارش روسیا الیوم، وزارت خارجه عربستان در توییتر بخش‌هایی از مصاحبه الجبیر با شبکه «CNBC» در خصوص انتشار اخباری مبنی بر دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در هک تلفن همراه جف بزوس، رییس شرکت آمازون را منتشر کرد

 

ارسال نظر